Wyprzedzili swoje czasy. Koniec największego problemu samochodów elektrycznych

Samochody elektryczne są dalekie do ideału, a jedną z barier, która skutecznie je przed nim powstrzymuje, sprowadza się do ich głównego elementu. Dlatego właśnie firmy pokroju CATL dążą właśnie do choćby namiastki ideału.
Wyprzedzili swoje czasy. Koniec największego problemu samochodów elektrycznych

Certyfikat GB 38031-2025 przyznany. Chiński CATL przewidział samochodową przyszłość?

W samym sercu przemysłowych Chin, gdzie innowacja splata się z ambicją, rozgrywa się cicha rewolucja. Fabryki tętnią życiem, inżynierowie pochylają się nad projektami, a powietrze przesiąknięte jest zapachem postępu. Jednak pod tą warstwą technologicznego zaawansowania kryje się palące pytanie — bezpieczeństwo. Wraz z dynamicznym wzrostem liczby pojazdów elektrycznych, pod lupę trafia integralność ich głównego komponentu, czyli akumulatora. Kluczowe wyzwanie? Upewnić się, że akumulatory, które są kamieniem węgielnym elektrycznych pojazdów i prowadzą nas ku zielonej przyszłości, same nie staną się zagrożeniem.

Czytaj też: Tani luksus? Nowe SUV-y Chery mogą zmienić polski rynek

Na tę scenę wkroczył właśnie doskonale nam znany tytan chińskiego przemysłu akumulatorowego CATL (Contemporary Amperex Technology Limited). Ta firma znana z nieustannego przesuwania granic technologii, osiągnęła właśnie coś, co nie tylko wyróżnia ją na rynku, ale też jest krokiem w kierunku zredefiniowania przyszłych standardów w branży. Jej akumulator Qilin otrzymał bowiem certyfikację GB 38031-2025, co nie tylko udowodniło zaangażowanie firmy w bezpieczeństwo, ale również postawiło wysoko poprzeczkę dla konkurencji.

Norma GB 38031-2025 została wprowadzona przez chińskie władze w odpowiedzi na rosnącą liczbę incydentów związanych z przegrzewaniem się akumulatorów w pojazdach elektrycznych. Przepisy, które wejdą w życie 1 lipca 2026 roku, wymagają, aby magazyny energii w pojazdach wytrzymywały niekontrolowany wzrost temperatury bez ryzyka pożaru lub eksplozji. Co istotne, norma koncentruje się nie tylko na zapobieganiu, ale też na ograniczaniu skutków, takich jak emisja dymu, który mógłby zagrozić pasażerom. Dlatego też główne elementy testowe GB 38031-2025 obejmują weryfikację rozpraszania ciepła, odporności mechanicznej oraz wytrzymałości na szybkie ładowanie.

Czytaj też: Tesla znów na łopatkach. Stellantis pokazało elektryzujący pazur akumulatorowy

Wprowadzony na rynek w czerwcu 2022 roku akumulator Qilin jest przedstawicielem trzeciej generacji technologii CTP (cell-to-pack) od CATL. Oferuje imponujące parametry pokroju 72-procentowego wykorzystania objętości i gęstość energii sięgającą 255 Wh/kg. Takie wartości przekładają się na większy zasięg i lepszą wydajność przestrzenną w pojazdach elektrycznych, a co najważniejsze, Qilin został zaprojektowany z myślą o bezpieczeństwie, bo posiada wzmocnioną strukturę nośną i zaawansowany system zarządzania temperaturą, które minimalizują ryzyko zjawiska niekontrolowanego wzrostu temperatury. Poddanie go rygorystycznym testom nowej normy i uzyskanie certyfikacji potwierdza skuteczność tych rozwiązań.

Proces certyfikacji nadzorował China Automotive Technology and Research Center (CATARC) — niezależna jednostka badawcza, która odpowiada m.in. za system oceniania C-NCAP (to chiński odpowiednik Euro NCAP). Ocena obejmowała zarówno pojedyncze ogniwa, jak i całe pakiety akumulatorów Qilin, dzięki czemu została potwierdzona pełną zgodność z wymaganiami GB 38031-2025. Sam fakt, że CATL spełniło je na ponad rok przed wejściem regulacji w życie, stanowi nowy punkt odniesienia dla całej branży. Ponad 18 milionów pojazdów na świecie korzysta z akumulatorów CATL, a model Qilin został już zaadaptowany przez takich producentów jak Aito, Zeekr, Li Auto, Xiaomi, Neta, Avatr i Lotus.

Czytaj też: Wielki koncern samochodowy dodał mangan do akumulatorów, a specjaliści oniemieli

Ten sukces otwiera też szerszą debatę w kwestii tego, czy aby międzynarodowe standardy nie powinny nadgonić te chińskie. Zwłaszcza że w obliczu dynamicznego wzrostu sprzedaży elektrycznych samochodów na całym świecie, ujednolicenie przepisów dotyczących bezpieczeństwa może być kluczowe dla zaufania konsumentów i zrównoważonego rozwoju całego sektora.