Nintendo Switch 2 – i już wszystko jasne. Oto ostateczna specyfikacja

Dziś opublikowano pełną specyfikację systemu Nintendo Switch 2. Pozwala ona zrozumieć, co tak naprawdę potrafi to urządzenie oraz jakich gier można się spodziewać. Czy są jakieś zaskoczenia?
Nintendo Switch 2
Nintendo Switch 2

Digital Foundry przedstawiło pełne zestawienie specyfikacji systemowych dla konsoli Nintendo nowej generacji. Przypomnę, że jej premiera planowana jest na 5 czerwca, a więc zostało mniej niż miesiąc. Spodziewać się hitu czy raczej wielkiego rozczarowania?

Nintendo Switch 2 w pełnej krasie

Zacznijmy od początku, czyli serca urządzania. Procesor ARM Cortex A7BC uruchamia 64-bitowy zestaw instrukcji ARMv8 z włączonymi rozszerzeniami kryptograficznymi, bez obsługi 32-bitów w SDK i oferuje 64 KB pamięci podręcznej w instrukcji L1 oraz kolejne 64 KB dla pamięci podręcznej danych L1. Każdy z ośmiu rdzeni ma 256 KB pamięci podręcznej L2, współdzieląc 4 MB pamięci podręcznej L3. Podobnie jak w przypadku oryginalnego procesora Nintendo Switch, nie wszystkie rdzenie będą dostępne dla gier, ponieważ dwa będą zarezerwowane do uruchamiania systemu operacyjnego. Jeśli chodzi o maksymalną prędkość taktowania procesora, może on osiągnąć nawet 1,7 GHz, w tym standardowo 1100 MHz dla trybu przenośnego i 998 MHz dla trybu dokowanego. Według Digital Foundry maksymalna prędkość taktowania jest teoretycznym maksimum, które można osiągnąć w określonych okolicznościach.

Jeśli chodzi o GPU Nintendo Switch 2, potwierdzono poprzednie wycieki. Układ jest zbudowany na architekturze Ampere (czyli tej samej, która zasila GPU serii RTX 30), ma 1536 rdzeni CUDA i działa z częstotliwością 561 MHz w trybie przenośnym oraz 1007 MHz w trybie dokowanym. GPU może działać z częstotliwością do 1,4 GHz, ale nie jest jasne, czy deweloperzy mogą zwiększyć GPU powyżej podanych wartości. Ponadto nie będą mogli wykorzystać wszystkich zasobów GPU, ponieważ niektóre są zarezerwowane tylko i wyłącznie dla systemu. Jeśli chodzi o możliwości śledzenia promieni konsoli, Nintendo Switch 2 jest oceniane na około 10 gigarayów na sekundę w trybie mobilnym oraz 20 w trybie dokowanym.

Czytaj też: Nintendo Switch 2 – chcesz wiedzieć, ile pamięci zajmą Twoje ulubione gry?

Nintendo Switch 2 ma mieć 12 GB pamięci RAM LPDDR5X. Ale nie cała będzie dostępna dla gier. Pamięć RAM jest dostarczana z dwoma modułami 6 GB i przepustowością odpowiednio 102 GB/s i 68 GB/s dla trybów dokowanego i przenośnego, a w każdej opcji 3 GB pamięci RAM zostanie zarezerwowane dla systemu operacyjnego, co stanowi znacznie większy fragment pamięci RAM zarezerwowany dla funkcji niezwiązanych z grami w porównaniu z oryginalnym Switchem.

Za pośrednictwem SDK systemu Digital Foundry było również w stanie potwierdzić, w jaki sposób specjalnie stworzony FDE (File Decompression Engine) Nintendo Switch umożliwi szybszą i bardziej energooszczędną dekompresję. Nintendo Switch 2 będzie obsługiwać wiele opcji NVIDIA DLSS – opcje DLAA, 1x, 2x i 3x. Chociaż szczegóły nie są dostępne, spekuluje się, że mogą być równoważne trybom Quality, Balanced i Performance dostępnym na PC.

Ogólnie zapowiada się nieźle, choć wiele rozwiązań może wydawać dziwnych.