Izera wraca do gry? Nie do końca, ale nowy projekt Electromobility Poland może się udać

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) uruchamia program „Instrument wsparcia dla gospodarki niskoemisyjnej” z budżetem 4,78 mld zł, finansowanym z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO). Nabór wniosków rozpocznie się 26 maja 2025 r. i potrwa do 4 lipca, z realizacją projektów zaplanowaną na lata 2025–2026. Co ciekawe, swój wniosek do tego programu zamierza złożyć Electromobility Poland (EMP), spółka odpowiedzialna za nieudany projekt polskiej marki samochodów elektrycznych Izera. EMP nie porzuca Jaworzna, a nowa inicjatywa wpisuje się w szerszy cel programu KPO, jakim jest zwiększenie konkurencyjności polskiej gospodarki poprzez inwestycje w zielone technologie.
Izera wraca do gry? Nie do końca, ale nowy projekt Electromobility Poland może się udać

Jak podaje NFOŚiGW, celem nowego programu jest przyczynianie się do rozwoju gospodarki niskoemisyjnej i zeroemisyjnej przez wspieranie projektów przemysłowych dla dwóch sektorów: czystej mobilności oraz energetycznego. Program wspiera inwestycje o minimalnej wartości 50 mln zł, takie jak produkcja pojazdów zeroemisyjnych, infrastruktura ładowania, komponenty do aut elektrycznych oraz technologie magazynowania energii i recyklingu odpadów. Finansowanie w formie inwestycji kapitałowych może pokryć do 49% kapitału zakładowego, a w szczególnych przypadkach nawet 85%. Electromobility Poland (EMP), spółka stojąca za projektem polskiej marki samochodów elektrycznych Izera, planuje wykorzystać środki z KPO do nowego przedsięwzięcia. 

Potwierdza to wpis Piotra Michniuka, PR Managera w ElectroMobility Poland na platformie X, w którym czytamy: #ElectroMobilityPoland zamierza złożyć wniosek o finansowanie w ramach tego instrumentu. Projekt budowy hubu produkcyjno-rozwojowego w obszarze czystej mobilności to nie tylko inwestycja w infrastrukturę. To próba zbudowania krajowych kompetencji przemysłowych w dynamicznie zmieniającym się sektorze #EV. Wspomniany projekt hubu ma zastąpić pierwotny plan Izery, który ostatecznie upadł z powodu opóźnień i braku stabilnego finansowania. Nowy projekt EMP ma wspierać produkcję pojazdów zeroemisyjnych i rozwój infrastruktury ładowania, a także angażować lokalnych dostawców komponentów.

Czytaj też: Legenda motoryzacji przechodzi elektryczną rewolucję. Ford szykuje wielki powrót

Będziemy inwestowali w fabryki, które będą dawały przede wszystkim miejsca pracy. Przedsiębiorca musi nas przekonać, że jest gotowy wprowadzić produkt na rynek i przedstawić cały planowany łańcuch wartości – zapowiada Paweł Augustyn, zastępca prezesa NFOŚiGW. Ze wstępnych szacunków nowa inwestycja MEP na terenie Jaworzna może wygenerować w regionie 20-30 tysięcy miejsc pracy, z czego około 1000 w obszarze badań i rozwoju. Pozostaje tylko mieć nadzieję, że cały projekt ze stabilnym finansowaniem z KPO, przy odpowiednio sprawnym poziomie komunikacji będzie mieć teraz więcej szczęścia, niż niesławna Izera.