Podczas targów Computex oraz konferencji Microsoft Build, Nvidia zaprezentowała nie tylko nowe karty graficzne, ale również szereg innych nowości – związanych z grami oraz wykorzystaniem sztucznej inteligencji na PC.
GeForce RTX 5060 – już wszystko jasne
W ubiegłych miesiącach mieliśmy mnóstwo plotek oraz przecieków, teraz jednak wszystko jest już oficjalnie podane. GeForece RTX 5060 pojawią się w wersjach z taktowaniem standardowym oraz fabrycznie podkręcone. Pochodzą od takich producentów, jak ASUS, Colorful, Gainward, Galaxy, GIGABYTE, INNO3D, MSI, Palit, PNY czy ZOTAC. W informacji prasowej czytamy, że “zapewniają one dwukrotny wzrost wydajności w grach wykorzystujących technikę DLSS 4 z funkcją Multi Frame Generation w porównaniu do poprzedniej generacji kart GeForce RTX 4060”. Ceny kart desktopowych zaczynają się od 1419 zł.
Jeśli chodzi o laptopy, dzięki wykorzystaniu techniki Max-Q karty graficzne GeForce RTX 5060 gwarantują dłuższy czas pracy i zabawy na zasilaniu akumulatorowym. Pojawią się w modelach od największych producentów, a ceny najtańszych zaczynają się od 5549 zł.
Czytaj też: LM Studio daje nowe możliwości dzięki mocy RTX 50
Wraz z premierą RTX 5060 opublikowano nowy sterownik Game Ready, zoptymalizowany dla gier Dune: Awakening oraz F1 25, które w dniu swoich premier otrzymają wsparcie techniki DLSS 4 z funkcją Multi Frame Generation.
Nowe sposoby wykorzystania SI
Nvidia i Microsoft zaprezentowały nowe narzędzia i integracje, które ułatwiają tworzenie i wdrażanie rozwiązań AI. Pojawiają się liczne nowości dla twórców oprogramowania oraz związane z komputerami RTX AI, w tym takie, jak:
- ekosystem TensorRT dla komputerów RTX AI został przeprojektowany tak, aby optymalizować wydajność modelu AI w kilka sekund. Nowe oprogramowanie zmniejsza rozmiar plików aż ośmiokrotnie;
- TensorRT for RTX jest natywnie obsługiwany w Windows ML, nowym środowisku Microsoft do wnioskowania AI dla Windows 11. Zapewnia to programistom ujednolicony interfejs API i zoptymalizowaną przez NVIDIA akcelerację, umożliwiając bezproblemowe wdrażanie modeli na różnych urządzeniach. TensorRT forRTX jest dostępny od dzisiaj w wersji zapoznawczej Windows ML i zostanie wydany w czerwcu jako samodzielny zestaw SDK za pośrednictwem strony NVIDIA Developer;
- najpopularniejsze aplikacje kreatywne wdrażają funkcje oparte na RTX, korzystając z SDK NVIDIA. Wśród nich znajdziemy oprogramowanie firm Autodesk, Chaos, Bilibili, LM Studio i Topaz;
- model generowania obrazów FLUX.1-schnell od Black Forest Labs będzie dostępny jako mikroserwis NVIDIA NIM, a popularny FLUX.1-dev NIM został zaktualizowany i obsługuje więcej modeli kart RTX.
Czytaj też: Nvidia szykuje nowe warianty RTX 50 – edycje SUPER. Czym różnią się od zwykłych?
Warto przypomnieć, że w zeszłym miesiącu NVIDIA opublikowała pierwszy szablon AI (Blueprint) dla generatywnej AI. Daje on twórcom intuicyjną kontrolę nad strukturą, układem i perspektywą obrazu. Nowy łączy sceny 3D z generowaniem obrazów za pomocą AI za pomocą zautomatyzowanego procesu, przyspieszając kreatywne działania z wykorzystaniem kart graficznych GeForce RTX.