GeForce RTX 5060 oficjalnie. Wysyp nowości od Nvidii

Nvidia poinformowała o rozpoczęciu sprzedaży kart graficznych GeForce RTX 5060 dla komputerów stacjonarnych oraz laptopów. Ponadto opublikowano sterownik Game Ready stworzony z myślą o nowych układach. Jeśli szukasz nowej grafiki do swojego komputera, być może będzie to najlepsza propozycja.
GeForce RTX 5060
GeForce RTX 5060

Podczas targów Computex oraz konferencji Microsoft Build, Nvidia zaprezentowała nie tylko nowe karty graficzne, ale również szereg innych nowości – związanych z grami oraz wykorzystaniem sztucznej inteligencji na PC.

GeForce RTX 5060 – już wszystko jasne

W ubiegłych miesiącach mieliśmy mnóstwo plotek oraz przecieków, teraz jednak wszystko jest już oficjalnie podane. GeForece RTX 5060 pojawią się w wersjach z taktowaniem standardowym oraz fabrycznie podkręcone. Pochodzą od takich producentów, jak ASUS, Colorful, Gainward, Galaxy, GIGABYTE, INNO3D, MSI, Palit, PNY czy ZOTAC. W informacji prasowej czytamy, że “zapewniają one dwukrotny wzrost wydajności w grach wykorzystujących technikę DLSS 4 z funkcją Multi Frame Generation w porównaniu do poprzedniej generacji kart GeForce RTX 4060”. Ceny kart desktopowych zaczynają się od 1419 zł.

Jeśli chodzi o laptopy, dzięki wykorzystaniu techniki Max-Q karty graficzne GeForce RTX 5060 gwarantują dłuższy czas pracy i zabawy na zasilaniu akumulatorowym. Pojawią się w modelach od największych producentów, a ceny najtańszych zaczynają się od 5549 zł.

RTX 5060

Czytaj też: LM Studio daje nowe możliwości dzięki mocy RTX 50

Wraz z premierą RTX 5060 opublikowano nowy sterownik Game Ready, zoptymalizowany dla gier Dune: Awakening oraz F1 25, które w dniu swoich premier otrzymają wsparcie techniki DLSS 4 z funkcją Multi Frame Generation.

Nowe sposoby wykorzystania SI

Nvidia i Microsoft zaprezentowały nowe narzędzia i integracje, które ułatwiają tworzenie i wdrażanie rozwiązań AI. Pojawiają się liczne nowości dla twórców oprogramowania oraz związane z komputerami RTX AI, w tym takie, jak:

  • ekosystem TensorRT dla komputerów RTX AI został przeprojektowany tak, aby optymalizować wydajność modelu AI w kilka sekund. Nowe oprogramowanie zmniejsza rozmiar plików aż ośmiokrotnie;
  • TensorRT for RTX jest natywnie obsługiwany w Windows ML, nowym środowisku Microsoft do wnioskowania AI dla Windows 11. Zapewnia to programistom ujednolicony interfejs API i zoptymalizowaną przez NVIDIA akcelerację, umożliwiając bezproblemowe wdrażanie modeli na różnych urządzeniach. TensorRT forRTX jest dostępny od dzisiaj w wersji zapoznawczej Windows ML i zostanie wydany w czerwcu jako samodzielny zestaw SDK za pośrednictwem strony NVIDIA Developer;
  • najpopularniejsze aplikacje kreatywne wdrażają funkcje oparte na RTX, korzystając z SDK NVIDIA. Wśród nich znajdziemy oprogramowanie firm Autodesk, Chaos, Bilibili, LM Studio i Topaz;
  • model generowania obrazów FLUX.1-schnell od Black Forest Labs będzie dostępny jako mikroserwis NVIDIA NIM, a popularny FLUX.1-dev NIM został zaktualizowany i obsługuje więcej modeli kart RTX.
Tensor RT for RTX


Czytaj też: Nvidia szykuje nowe warianty RTX 50 – edycje SUPER. Czym różnią się od zwykłych?

Warto przypomnieć, że w zeszłym miesiącu NVIDIA opublikowała pierwszy szablon AI (Blueprint) dla generatywnej AI. Daje on twórcom intuicyjną kontrolę nad strukturą, układem i perspektywą obrazu. Nowy łączy sceny 3D z generowaniem obrazów za pomocą AI za pomocą zautomatyzowanego procesu, przyspieszając kreatywne działania z wykorzystaniem kart graficznych GeForce RTX.