Na niedawnych targach MADEX 2025 w południowokoreańskim Busan firma Hanwha Ocean zaprezentowała koncepcyjny okręt, który doskonale wpisuje się w tę nową filozofię przyszłościowych działań zbrojnych. Chociaż konkretów i szczegółów zabrakło, światu wystarczył sam projekt i przeznaczenie, aby dostrzec w pokazanym Ghost Commander II coś więcej niż tylko pływający kawał stali. Przede wszystkim dlatego, że projekt zasugerował jednostkę zdolną do operowania zarówno z systemami załogowymi, jak i bezzałogowymi, zapowiadając bardzo elastyczne podejście do współczesnych starć morskich.

Bezzałogowa potęga, czyli Ghost Commander II
Wedle ogłoszenia od Hawnha Ocean, zapowiedziany Ghost Commander II (druga generacja Ghost Commander poakzanego na MADEX 2023) będzie okrętem o długości 240 metrów i wyporności około 42000 ton. Został zaprojektowany jako hybryda lotniskowca i okrętu dowodzenia, a w praktyce ma obsługiwać zarówno załogowe śmigłowce i samoloty o stałych skrzydłach, jak i flotę bezzałogowych jednostek powietrznych, nawodnych i podwodnych. Dlatego też został bogato wyposażony w przeróżne systemy, a w tym dwa podnośniki łączące główny pokład z wewnętrznym hangarem, elektromagnetyczną katapultę, trzy liny hamujące i sześć lądowisk dla śmigłowców, aby umożliwić różnorodne operacje startu i odzysku maszyn na środku oceanu.
Czytaj też: Wojskowy miecz na wrogów. Sea Sword X uderzy tam, gdzie zaboli najbardziej
Okręt | Kraj | Długość / Wyporność | Typ operacji | Uzbrojenie | Pokład lotniczy | Status | Główne przeznaczenie |
---|---|---|---|---|---|---|---|
USS America (LHA-6) | USA | 257 m / ~45000 t | Załogowe | CIWS, rakiety RAM, Sea Sparrow | Duży pokład pionowego startu | W służbie (od 2014) | Lotniskowiec śmigłowcowy, desant |
Type 075 Yushen | Chiny | 235 m / ~40000 t | Załogowe | CIWS, HQ-10, artyleria 30 mm | Pokład śmigłowców i transportowców | W służbie (od 2021) | Desant morski, projekcja siły |
JS Izumo (DDH-183) | Japonia | 248 m / ~27000 t | Załogowe (modernizacja do F-35B) | CIWS, SeaRAM | Pokład F-35B, windy, hangar | Modernizacja (2021–2027) | Obrona powietrzna, wsparcie lotnicze |
USS Gerald R. Ford (CVN-78) | USA | 337 m / ~100000 t | Załogowe | Samoloty, rakiety ESSM, CIWS | EMALS, 4 windy, pokład bojowy | W służbie (od 2022) | Pełnoskalowy lotniskowiec uderzeniowy |
Ghost Commander II stanowi krok ku realizacji koncepcji MUM-T (Manned-Unmanned Teaming), czyli projektu współdziałania systemów załogowych i bezzałogowych w celu zwiększenia elastyczności operacyjnej. Podejście to umożliwia prowadzenie dłuższych misji, ograniczenie ryzyka dla personelu i skuteczniejsze działanie w trudnych warunkach operacyjnych. Warto jednak zaznaczyć, że okręt został zaprojektowany specjalnie z myślą o integracji z MQ-1C Gray Eagle STOL, a więc bezzałogowcem krótkiego startu i lądowania, który został opracowany wspólnie z General Atomics Aeronautical Systems. Ten zaawansowany dron już dowiódł swoich możliwości operacyjnych na jednostkach morskich, bo m.in. w listopadzie 2024 roku pomyślnie wystartował z pokładu ROKS Dokdo.
Czytaj też: Nowy gigant Rosji. Jak okręt Władimir Andriejew zmieni wojnę morską?
Musimy jednak podkreślić, że Ghost Commander II to dziś tylko wielkie ambicje i… makieta. Projekt ten stanowi jedynie plan, który odzwierciedla ambicje Korei Południowej w zakresie rozwoju zaawansowanych zdolności morskich. Skupienie się na modułowości, systemach bezzałogowych oraz integracji zaawansowanych sensorów plasuje Hanwha Ocean w czołówce innowatorów w tej dziedzinie, ale dopóki firma nie doczeka się kontraktu na realizację takiego okrętu, dopóty ten po prostu nie powstanie, a nawet nie doczeka się szczegółowego projektu. W ogólnym jednak rozrachunku Ghost Commander II wpisuje się w globalny trend modernizacji flot w odpowiedzi na nowe zagrożenia i wyzwania operacyjne.