Gigantyczny dowódca nowej ery. Korea Południowa pokazała imponujący okręt

W sektorze obrony morskiej, gdzie przewaga technologiczna decyduje o strategicznej dominacji, państwa nieustannie ścigają się ze sobą w dążeniu do dominacji. Integracja systemów bezzałogowych, sztucznej inteligencji i modułowych platform to już nie jakaś moda, a to konieczność. Hanwha Ocean wie o tym doskonale, czego najnowszym przejawem jest okręt Ghost Commander II.
Zdjęcie poglądowe

Zdjęcie poglądowe

Na niedawnych targach MADEX 2025 w południowokoreańskim Busan firma Hanwha Ocean zaprezentowała koncepcyjny okręt, który doskonale wpisuje się w tę nową filozofię przyszłościowych działań zbrojnych. Chociaż konkretów i szczegółów zabrakło, światu wystarczył sam projekt i przeznaczenie, aby dostrzec w pokazanym Ghost Commander II coś więcej niż tylko pływający kawał stali. Przede wszystkim dlatego, że projekt zasugerował jednostkę zdolną do operowania zarówno z systemami załogowymi, jak i bezzałogowymi, zapowiadając bardzo elastyczne podejście do współczesnych starć morskich.

Bezzałogowa potęga, czyli Ghost Commander II

Wedle ogłoszenia od Hawnha Ocean, zapowiedziany Ghost Commander II (druga generacja Ghost Commander poakzanego na MADEX 2023) będzie okrętem o długości 240 metrów i wyporności około 42000 ton. Został zaprojektowany jako hybryda lotniskowca i okrętu dowodzenia, a w praktyce ma obsługiwać zarówno załogowe śmigłowce i samoloty o stałych skrzydłach, jak i flotę bezzałogowych jednostek powietrznych, nawodnych i podwodnych. Dlatego też został bogato wyposażony w przeróżne systemy, a w tym dwa podnośniki łączące główny pokład z wewnętrznym hangarem, elektromagnetyczną katapultę, trzy liny hamujące i sześć lądowisk dla śmigłowców, aby umożliwić różnorodne operacje startu i odzysku maszyn na środku oceanu.

Czytaj też: Wojskowy miecz na wrogów. Sea Sword X uderzy tam, gdzie zaboli najbardziej

OkrętKrajDługość / WypornośćTyp operacjiUzbrojeniePokład lotniczyStatusGłówne przeznaczenie
USS America (LHA-6)USA257 m / ~45000 tZałogoweCIWS, rakiety RAM, Sea SparrowDuży pokład pionowego startuW służbie (od 2014)Lotniskowiec śmigłowcowy, desant
Type 075 YushenChiny235 m / ~40000 tZałogoweCIWS, HQ-10, artyleria 30 mmPokład śmigłowców i transportowcówW służbie (od 2021)Desant morski, projekcja siły
JS Izumo (DDH-183)Japonia248 m / ~27000 tZałogowe (modernizacja do F-35B)CIWS, SeaRAMPokład F-35B, windy, hangarModernizacja (2021–2027)Obrona powietrzna, wsparcie lotnicze
USS Gerald R. Ford (CVN-78)USA337 m / ~100000 tZałogoweSamoloty, rakiety ESSM, CIWSEMALS, 4 windy, pokład bojowyW służbie (od 2022)Pełnoskalowy lotniskowiec uderzeniowy

Ghost Commander II stanowi krok ku realizacji koncepcji MUM-T (Manned-Unmanned Teaming), czyli projektu współdziałania systemów załogowych i bezzałogowych w celu zwiększenia elastyczności operacyjnej. Podejście to umożliwia prowadzenie dłuższych misji, ograniczenie ryzyka dla personelu i skuteczniejsze działanie w trudnych warunkach operacyjnych. Warto jednak zaznaczyć, że okręt został zaprojektowany specjalnie z myślą o integracji z MQ-1C Gray Eagle STOL, a więc bezzałogowcem krótkiego startu i lądowania, który został opracowany wspólnie z General Atomics Aeronautical Systems. Ten zaawansowany dron już dowiódł swoich możliwości operacyjnych na jednostkach morskich, bo m.in. w listopadzie 2024 roku pomyślnie wystartował z pokładu ROKS Dokdo.

Wcześniejsza wersja Ghost Commander II

Czytaj też: Nowy gigant Rosji. Jak okręt Władimir Andriejew zmieni wojnę morską?

Musimy jednak podkreślić, że Ghost Commander II to dziś tylko wielkie ambicje i… makieta. Projekt ten stanowi jedynie plan, który odzwierciedla ambicje Korei Południowej w zakresie rozwoju zaawansowanych zdolności morskich. Skupienie się na modułowości, systemach bezzałogowych oraz integracji zaawansowanych sensorów plasuje Hanwha Ocean w czołówce innowatorów w tej dziedzinie, ale dopóki firma nie doczeka się kontraktu na realizację takiego okrętu, dopóty ten po prostu nie powstanie, a nawet nie doczeka się szczegółowego projektu. W ogólnym jednak rozrachunku Ghost Commander II wpisuje się w globalny trend modernizacji flot w odpowiedzi na nowe zagrożenia i wyzwania operacyjne.