DLSS Super Resolution jest już dostępne dla wielu gier, a eksperci podejrzewają, że w przyszłości stanie się standardem w branży. Cóż – póki co za wcześnie na takie stwierdzenia, jednak jeśli wszystko pójdzie zgodnie z założeniami, jest duża szansa, że tak się stanie. A nowa edycja technologii doczekała się wersji beta.
DLSS 4 – bez wad, same zalety?
Najnowsza wersja pakietu SDK DLSS Super Resolution i Ray Reconstruction firmy Nvidia, wydana w środę, wyprowadza model w wersji beta. Dzięki temu widzimy nacisk na wykorzystanie technologii upscalingu, co realnie przełoży się na zwiększenie jej adopcji. Model Vision Transformer – wprowadzony w styczniu wraz z kartami graficznymi serii RTX 50 – zastępuje tzw. “sieć neuronową splotową”, używaną w poprzednich edycjach DLSS. Oznacza to największą poprawę metody rekonstrukcji obrazu firmy Nvidia od czasu, gdy wprowadzono DLSS 2 w 2020 roku.
Chociaż DLSS działa zgodnie z oczekiwaniami, proces ten nie jest pozbawiony wad, co przekłada się na efekty wizualne. Często dostrzegane problemy obejmują ghosting (czyli powidoki), migotanie i rozmazywanie obrazu. Ray Reconstruction, technologia łącząca usuwanie szumów w celu śledzenia promieni z algorytmem DLSS, może dodatkowo pogorszyć problem. Zaprezentowany w wersji beta model transformatora DLSS 4 zmienia algorytm w celu zminimalizowania tych wad, co skutkuje zauważalnie czystszym obrazem, nawet po zwiększeniu rozdzielczości z połowy w trybie wydajności.
Czytaj też: Nvidia DLSS z nowymi tytułami — biblioteka dla graczy się rozszerza
Testy pokazują , że podczas gdy konkurencyjna metoda FSR 4 firmy AMD pokonuje DLSS 3, model transformer DLSS 4 przejmuje prowadzenie. DLSS 4 firmy Nvidia jest reklamowana głównie pod katem generowaniu wielu ramek, co jest wyłączną cechą procesorów graficznych RTX serii 50, ale nowy model transformer, który poprawia jakość skalowania w grach, obsługuje serię RTX 20 i nowsze.
Choć wiele znanych gier, takich jak Doom: The Dark Ages, Dune: Awakening, Stellar Blade i F1 25, od stycznia korzysta z wersji beta DLSS 4, niektóre znane ostatnio tytuły nadal domyślnie korzystają z DLSS 3, np. The Alters, Oblivion Remastered, Expedition 33 i Assassin’s Creed Shadows. Kolejną ważną grą, w której zostanie ulepszona obsługa DLSS 4, będzie prawdopodobnie Diablo IV, gdy aktualizacja Sezonu 9 zostanie uruchomiona 1 lipca.
Użytkownicy mogą również wymusić zastosowanie modelu transformatora DLSS 4 w wielu starszych tytułach zgodnych z DLSS w aplikacji Nvidia, przechodząc do sekcji Grafika > wybierając żądaną grę > klikając opcję Predefiniowane ustawienia modelu zastąpienia DLSS w Ustawieniach sterownika > i wybierając opcję “Najnowsze” z menu rozwijanego.
Tak czy owak zapowiada się naprawdę niezły rozwój technologii podrasowywania grafiki w grach.