Sigma AF Cine Line – zoomy w nowej odsłonie
Na pierwszy ogień zatem idzie Sigma 28-45mm T2 FF oraz Sigma 28-105mm T3 FF – o tym, że firma pracuje nad pierwszym z nich, wiadomo już od końca zeszłego roku, natomiast zapowiedź drugiego jest pewną niespodzianką. Przy tym właściwie nie są to zupełne nowości, Sigma bowiem oparła nową serię o istniejące obiektywy fotograficzne typu zoom, czyli o Sigmę 28-45 mm f/1.8 DG DN Art oraz Sigmę 28-105 mm f/2.8 DG DN Art, które umieściła w korpusach przystosowanych do pracy z osprzętem filmowym.

Na finalny efekt prac zresztą przyjdzie jeszcze poczekać, pierwszy z obiektywów ma trafić do sprzedaży bowiem w listopadzie tego roku, a drugi na wiosnę przyszłego roku. Filmowcy zapewne zacierają ręce w oczekiwaniu, obiektywy te bowiem w wersjach foto zyskały doskonałą opinię.
Czytaj też: Jeszcze nie widziałeś Słońca tak szczegółowo. Nowe nagrania zwalają z nóg
Sigma Aizu Prime – stałki, jakich jeszcze nie było
I to jest crème de la crème dzisiejszych zapowiedzi – 12 nowych obiektywów stałoogniskowych o transmisji T1.3 i ogniskowych, o ogniskowych od 18 mm do 125 mm.

Nazwa obiektywu | Minimalna odległość ostrzenia | Przednia średnica | Długość | Waga |
18 mm T1.3 LF | TBD | |||
21 mm T1.3 LF | TBD | |||
25 mm T1.3 LF | 0,31 m | 95 mm | 125 mm | 1,7 kg |
27 mm T1.3 LF | 0,33 m | 95 mm | 125,4 mm | 1,7 kg |
32 mm T1.3 LF | 0,34 m | 95 mm | 128,5 mm | 1,7 kg |
35 mm T1.3 LF | 0,35 m | 95 mm | 128,6 mm | 1,6 kg |
40 mm T1.3 LF | 0,38 m | 95 mm | 128,8 mm | 1,6 kg |
50 mm T1.3 LF | 0,48 m | 95 mm | 126,3 mm | 1,7 kg |
65 mm T1.3 LF | 0,61 m | 95 mm | 125 mm | 1,6 kg |
75 mm T1.3 LF | 0,73 m | 95 mm | 128,1 mm | 1,7 kg |
100 mm T1.3 LF | TBD | |||
125 mm T1.3 LF | TBD |
Wszystkie obiektywy mają konstrukcję zoptymalizowaną do potrzeb filmu, zapewniającą precyzyjną, płynną kontrolę ostrości i przysłony, a także minimalizację efektu oddychania oraz aberracji. Cała seria ma mieć także spójną charakterystykę, jeśli chodzi o przenoszenie koloru i kontrast. Co ciekawe, koło obrazowe ma średnicę aż 46,3 mm, czyli zapewnia pokrycie nie tylko formatu Super 35 i pełnej klatki, lecz także matryc kamer wielkoformatowych takich jak ARRI ALEXA LF Open Gate i VistaVision, jednak obiektywy zachowują wyjątkowo kompaktową formę jak na swoje możliwości.

Obiektywy Aizu Prime obsługują ZEISS eXtended Data, oferując metadane obiektywu w czasie rzeczywistym podczas filmowania. Umożliwia również eksport danych korekcji zniekształceń i cieniowania, usprawniając przepływy pracy w produkcjach VFX.
Premieta nowej serii Aizu Prime ma charakter etapowy – w sierpniu 2025 roku do sklepów trafią obiektywy od 25 mm do 75 mm, natomiast w późniejszym czasie reszta. Cena jednostkowa ustalona została na 34990 zł.