Sigma rozbija bank – 1 premiera, 12 zupełnie nowych obiektywów i plany na dwa zoomy Cine

O tym, że Sigma lubi zaskakiwać, właściwie wiem od dawna. O tym, że czerwiec to dobry moment na premierę nowych obiektywów – też. Jednak chyba nikt nie spodziewał się aż takiej, hurtowej premiery. Co zatem znajdziemy w worku z prezentami od Sigmy?
Sigma rozbija bank – 1 premiera, 12 zupełnie nowych obiektywów i plany na dwa zoomy Cine

Sigma AF Cine Line – zoomy w nowej odsłonie

Na pierwszy ogień zatem idzie Sigma 28-45mm T2 FF oraz Sigma 28-105mm T3 FF – o tym, że firma pracuje nad pierwszym z nich, wiadomo już od końca zeszłego roku, natomiast zapowiedź drugiego jest pewną niespodzianką. Przy tym właściwie nie są to zupełne nowości, Sigma bowiem oparła nową serię o istniejące obiektywy fotograficzne typu zoom, czyli o Sigmę 28-45 mm f/1.8 DG DN Art oraz Sigmę 28-105 mm f/2.8 DG DN Art, które umieściła w korpusach przystosowanych do pracy z osprzętem filmowym.

Sigma

Na finalny efekt prac zresztą przyjdzie jeszcze poczekać, pierwszy z obiektywów ma trafić do sprzedaży bowiem w listopadzie tego roku, a drugi na wiosnę przyszłego roku. Filmowcy zapewne zacierają ręce w oczekiwaniu, obiektywy te bowiem w wersjach foto zyskały doskonałą opinię.

Czytaj też: Jeszcze nie widziałeś Słońca tak szczegółowo. Nowe nagrania zwalają z nóg

Sigma Aizu Prime – stałki, jakich jeszcze nie było

I to jest crème de la crème dzisiejszych zapowiedzi – 12 nowych obiektywów stałoogniskowych o transmisji T1.3 i ogniskowych, o ogniskowych od 18 mm do 125 mm.

Sigma
Nazwa obiektywuMinimalna odległość ostrzeniaPrzednia średnicaDługośćWaga
18 mm T1.3 LFTBD
21 mm T1.3 LFTBD
25 mm T1.3 LF0,31 m95 mm125 mm1,7 kg
27 mm T1.3 LF0,33 m95 mm125,4 mm1,7 kg
32 mm T1.3 LF0,34 m95 mm128,5 mm1,7 kg
35 mm T1.3 LF0,35 m95 mm128,6 mm1,6 kg
40 mm T1.3 LF0,38 m95 mm128,8 mm1,6 kg
50 mm T1.3 LF0,48 m95 mm126,3 mm1,7 kg
65 mm T1.3 LF0,61 m95 mm125 mm1,6 kg
75 mm T1.3 LF0,73 m95 mm128,1 mm1,7 kg
100 mm T1.3 LFTBD
125 mm T1.3 LFTBD

Wszystkie obiektywy mają konstrukcję zoptymalizowaną do potrzeb filmu, zapewniającą precyzyjną, płynną kontrolę ostrości i przysłony, a także minimalizację efektu oddychania oraz aberracji. Cała seria ma mieć także spójną charakterystykę, jeśli chodzi o przenoszenie koloru i kontrast. Co ciekawe, koło obrazowe ma średnicę aż 46,3 mm, czyli zapewnia pokrycie nie tylko formatu Super 35 i pełnej klatki, lecz także matryc kamer wielkoformatowych takich jak ARRI ALEXA LF Open Gate i VistaVision, jednak obiektywy zachowują wyjątkowo kompaktową formę jak na swoje możliwości.

Obiektywy Aizu Prime obsługują ZEISS eXtended Data, oferując metadane obiektywu w czasie rzeczywistym podczas filmowania. Umożliwia również eksport danych korekcji zniekształceń i cieniowania, usprawniając przepływy pracy w produkcjach VFX.

Premieta nowej serii Aizu Prime ma charakter etapowy – w sierpniu 2025 roku do sklepów trafią obiektywy od 25 mm do 75 mm, natomiast w późniejszym czasie reszta. Cena jednostkowa ustalona została na 34990 zł.