Dzwonisz na infolinię przewoźnika, aby zmienić termin podróży albo sprawdzić szczegóły rezerwacji – i już widzisz, jak saldo na koncie topnieje w zastraszającym tempie. Takie sytuacje to polska rzeczywistość od lat, ale Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postanowił z tym skończyć.
Problem drogich infolinii nie jest nowy. Europejskie Centrum Konsumenckie regularnie odnotowuje skargi konsumentów na trudności w kontakcie z przewoźnikami, a UOKiK od lat prowadzi działania na rzecz ochrony konsumentów w różnych branżach – od telekomunikacji po sektor finansowy.
Działanie długo oczekiwane przez konsumentów
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeprowadził kontrolę ponad 30 przewoźników – lotniczych, kolejowych, autobusowych oraz platform internetowych umożliwiających zawieranie umów przewozu. Sprawdzano, czy firmy przestrzegają przepisów dotyczących kosztów połączeń z infolinią.
To część szerszego trendu działań UOKiK na rzecz konsumentów. W ostatnich latach urząd nałożył kary na Deutsche Bank za wygórowane opłaty za zaświadczenia, wszczął postępowanie przeciwko Live Nation za zakaz bagaży na wydarzeniach, a także postawił zarzuty Biedronce i 32 firmom transportowym w sprawie zmów ograniczających mobilność zawodową kierowców.
– Jeżeli przedsiębiorca udostępnia konsumentom numer telefonu do kontaktu w sprawie zawartej umowy, nie może dowolnie ustalać kosztu tego połączenia. Po naszych działaniach wszyscy badani przedsiębiorcy nie pobierają już wygórowanych opłat za połączenia z infolinią – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Przypomnijmy: od 1 stycznia 2023 roku obowiązuje zakaz pobierania za połączenia z infolinią w sprawie zawartej już umowy wyższej opłaty niż za zwykłe połączenie głosowe zgodnie z pakietem taryfowym dostawcy usług telekomunikacyjnych, z którego korzysta konsument.
Kto musiał zmienić praktyki?
Lista firm, które po interwencji UOKiK dostosowały swoje cenniki, jest spora. Infolinie zgodne z taryfą operatora udostępniły m.in.:
- PKP Intercity
- Traveltech (portale europodroze.pl i euroautokar.pl)
- Astarium (aplikacja i strona internetowa KOLEO)
- Teroplan (portale e-podróznik, superpks.pl i busportal.pl, rozkłady.com.pl)
Booking.com wprowadził zmiany, które umożliwiają łatwe odnalezienie numeru infolinii na stronie internetowej. Precyzyjną informację o zgodności opłaty za połączenie z taryfą operatora udostępniły m.in. spółki: Kiwi.com, Sindbad, Unibus, eSky. Bezpłatną polską infolinię udostępnił przewoźnik lotniczy TAP Portugal oraz platforma Opodo.
Wizz Air zwraca pieniądze
Szczególnie ciekawa jest sprawa Wizz Air. Linia lotnicza pobierała ustaloną przez siebie opłatę za minutę połączenia oraz czas oczekiwania. Po interwencji UOKiK nie tylko obniżyła ceny do poziomu zgodnego z taryfą operatora, ale także zwróciła konsumentom niesłusznie pobrane opłaty w formie środków WIZZ o wartości 150% poniesionej opłaty.
Jak UOKiK może ci pomóc?
UOKiK przypomina, że znalezienie kontaktu na infolinię na stronie internetowej nie powinno sprawiać konsumentom trudności, a informacja o kosztach połączeń musi być precyzyjna. Kluczowe jest, aby połączenie z numerem udostępnionym przez przedsiębiorcę nie kosztowało więcej niż zwykłe połączenie.
Warto pamiętać, że w przypadku połączeń wykonywanych z zagranicy lub w ramach roamingu koszt połączenia z infolinią może być wyższy – nie z winy przedsiębiorcy, ale z uwagi na stawki operatorów.
Jeśli masz problem z wysokimi opłatami za infolinię, możesz skorzystać z bezpłatnej pomocy prawnej UOKiK pod numerem 801 440 220. W sprawach transgranicznych pomoże Europejskie Centrum Konsumenckie, a w kwestiach związanych z telekomunikacją – Centrum Informacji Konsumenckiej przy UKE.
Prezes UOKiK prowadzi stały monitoring w zakresie udostępnianych infolinii nie tylko z branży transportowej. Celem jest zapewnienie konsumentom rzeczywistego i łatwo dostępnego kontaktu z przedsiębiorcą, bez ponoszenia dodatkowych kosztów.
Czytaj też: Przełomowa decyzja UOKiK. PayPal zwróci pieniądze polskim klientom
Dzięki działaniom UOKiK już nie musisz się martwić, ile zapłacisz za połączenie z infolinią przewoźnika. Sprawiedliwe ceny to minimum, jakiego możemy oczekiwać od firm, które korzystają z naszych usług.