Audi e-tron

Poznań Motor Show 2019 – przyszłość jest elektryczna

Fot. Wintermute / chip
28 marca rozpoczął się Poznań Motor Show - największa w naszym kraju targowa impreza branży motoryzacyjnej. Podobnie jak w ubiegłym roku i tym razem nie mogło nas na niej zabraknąć, tym bardziej, że motoryzacja jest dziś bardziej technologiczna niż kiedykolwiek, a technologie to nasz chleb powszedni. Tym razem relacja będzie jednak nieco odmienna od tej ubiegłorocznej, bo oprócz pokazywanych aut, zarówno premier, konceptów, jak i modeli już obecnych na rynku, przedstawiciele koncernów i marek motoryzacyjnych mieli coś ważnego do przekazania: od elektromobilności nie ma odwrotu.

Widoczne powyżej zdjęcie pokazujące flotę Audi e-tron ustawioną pod halą nr 3 terenu Międzynarodowych Targów Poznańskich doskonale oddaje charakter tegorocznej imprezy. Praktycznie wszyscy producenci, którzy w dniu prasowym (28 marca) organizowali pokazy i konferencje prasowe dla licznie przybyłych dziennikarzy, zgodnie twierdzili, że od elektryfikacji szeroko pojętej motoryzacji nie ma odwrotu. Oczywiście nie stanie się to nagle, ale trend jest już nieodwracalny, a inwestycje w kierunku zmiany portfolio modeli z aut spalinowych na elektryczne idą w dziesiątki miliardów euro. Dość powiedzieć, że zaledwie jeden koncern – Grupa Volkswagen – zadeklarował, że do 2028 roku zaprezentuje ponad 70 elektrycznych modeli aut, a do 2023 roku firma zainwestuje w elektromobilność ponad 30 miliardów euro. Ponadto firma deklaruje, że do 2022 roku powstanie aż 18 zakładów na trzech kontynentach, które będą produkować auta elektryczne – jako ciekawostkę warto dodać, że tego typu pojazdy już są produkowane przez fabrykę Volkswagen Poznań. A co z punktami ładowania? Przedstawiciele VW poinformowali, że w Europie, w tym również w naszym kraju, we współpracy z firmy IONITY powstanie sieć stacji szybkiego ładowania przy głównych szlakach komunikacyjnych. Ponadto dealerzy marek Volkswagen Group Polska w ciągu zaledwie roku zbudują ponad 900 ładowarek z czego 350 będzie dostępnych publicznie dla każdego posiadacza auta elektrycznego. Zacznijmy właśnie od grupy VAG, jako przedstawiciela najliczniej prezentującego swoją ofertę na tegorocznych targach.

„Jesteśmy pierwszym pokoleniem, które w pełni zrozumiało zachodzące zmiany klimatu i ostatnim, które może coś z tym zrobić”

Petteri Saalas – Szef Światowej Organizacji Meteorologicznej, WMO

Na początek Škoda

Grupa Volkswagen, która swoimi kilkudziesięcioma pojazdami (dokładnie było to aż 67 aut) siedmiu marek zajęła praktycznie całą powierzchnię hali 3A, rozpoczęła serię swoich pokazów nieprzypadkowo od marki Škoda – powód? To najpopularniejsza marka w Polsce. W ciągu ostatnich 10 lat do klientów trafiło aż 438 361 nowych aut. Poznańskie targi były okazją do dwóch polskich premier.

Škoda Kamiq
Nowa Škoda Kamiq – zupełnie nowy model w ofercie marki, w najpopularniejszym ostatnio segmencie SUV-ów i crossoverów (fot. Wintermute / CHIP)

Škoda Kamiq to pokazywany po raz pierwszy w Polsce, zaledwie kilka tygodni po targach w Genewie, pierwszy crossover czeskiej marki. Auto bazuje na modułowej platformie MQB, dzięki czemu wiadomo, że można się w nim spodziewać szerokiej palety systemów asystujących kierowcy oraz zwiększających bezpieczeństwo podróżujących.

Skoda Scala
Škoda Scala to drugie premierowe auto marki zaprezentowane w Poznaniu (fot. Wintermute / CHIP)

Z kolei drugi polski debiut – Škoda Scala – to auto klasy kompaktowej zbudowane na bazie konceptu Vision RS – również ten pojazd będzie oferowany z szerokim zestawem systemów asystujących, poprawiających bezpieczeństwo i zwiększających komfort podróżowania. Już w podstawowym wariancie wyposażeniowym tego modelu oferowane są systemy Lane Assist (asystent pasa ruchu), Front Assist (kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania), Hill Hold Control (ułatwienie ruszania pod wzniesienia), interfejs Bluetooth oraz system alarmowych połączeń (manualne lub automatyczne wezwanie pomocy po wypadku).

Škoda Vision X i Vision E
Na pierwszym planie najnowszy koncept elektrycznej Škody Vision X, za nim Škoda Vision E (fot. Wintermute / CHIP)

Z kolei prezentacją wizji elektromobilności w wydaniu Škody były dwa modele koncepcyjne: Škoda Vision X oraz prezentowany już w ubiegłym roku koncept Škoda Vision E. Dodatkowo przedstawiciele marki zapowiedzieli, że niebawem do oferty marki dołączy Škoda Superb w wydaniu hybrydowym (hybryda plug-in), a także całkowicie elektryczne auto miejskie Škoda e-Citigo, którego niestety na targach jeszcze nie zaprezentowano.

Audi – elektromobilna ofensywa

Poznańskie targi dla popularnej marki były okazją do zaprezentowania po raz pierwszy w naszym kraju trzech koncepcyjnych, w pełni elektrycznych aut z charakterystycznym symbolem czterech pierścieni na masce. Na ekspozycji Audi oprócz aut z bieżącej oferty przedstawiono trzy premiery: najnowsze Audi Q4 e-tron concept oraz dwa modele studyjne: Audi Elaine i bardzo sportowy Audi PB18 e-tron.

Audi Q4 e-tron concept
Koncepcyjny Audi Q4 e-tron (fot. Wintermute / CHIP)

Audi Q4 e-tron concept, to kolejne auto, które do Polski trafiło bezpośrednio z zakończonego niedawno Salonu Motoryzacyjnego Genewa 2019. Auto to, według przedstawicieli marki daje pogląd na to, jak będzie wyglądać piąty już, seryjnie produkowany model Audi z wyłącznie elektrycznym napędem. Q4 e-tron ma trafić na rynek pod koniec 2020 roku. Pojazd wyposażono nie w jeden, lecz w dwa elektryczne silniki o łącznej mocy 225 kW, przekazywanej oczywiście na obie osie (quattro – znak rozpoznawczy marki). Deklarowane przyśpieszenie to 6,3 sekundy do 100 km/h, Prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 180 km/h, natomiast deklarowany realny (WLTP) zasięg to 450 km. Q4 e-tron bazuje na modularnej platformie koncernu VAG przeznaczonej dla aut elektrycznych (platforma MEB), na której oparte zostaną również inne produkowane przez Grupę Volkswagen auta elektryczne.

Audi Elaine
Nie tylko elektryczny, ale i autonomiczny – studyjny model Audi Elaine (fot. Wintermute / CHIP)

Drugą premierą marki Audi był pojazd imponujący technologicznie – Audi Elaine. To oczywiście kolejny „elektryk”, ale cechą szczególną jest również jego sztuczna inteligencja – auto ma zapewniać jazdę autonomiczną poziomu 4. Oznacza to, że pojazd nie ma prawa poprosić kierowcę o pomoc zarówno na autostradach, jak i np. parkingach wielopoziomowych. To praktycznie niemal pełna autonomia, dlaczego więc zatem poziom 4 a nie 5? Bo – po pierwsze – istnieją jeszcze obszary, gdzie AI może zawieść, a po drugie – w kabinie kierowcy pozostawiono jeszcze kierownicę, dzięki czemu człowiek, gdy ma tylko na to ochotę, może przejąć kontrolę nad tą imponującą maszyną.

Audi PB18 e-tron
Supersportowy, studyjny elektryk: Audi PB18 e-tron (fot. Wintermute / CHIP)

Ostatnia z premier to studyjny Audi PB18 e-tron. Pojazd elektryczny skonstruowany wg założeń klasycznej architektury samochodów supersportowych z silnikiem umieszczonym centralnie i wysuniętą do przodu kabiną kierowcy. 4,53 m długości, 2 m szerokości i zaledwie 1,15 m wysokości. Rozstaw osi wynosi 2,70 m, a za napęd odpowiadają aż trzy silniki elektryczne: jeden z nich napędza przednią oś przekazując na nią do 150 kW mocy, natomiast dwa pozostałe napędzają każde z tylnych kół generując dodatkowe 350 kW na tylną oś. Maksymalna moc to 500 kW, a trybie tzw. boostingu kierowca może chwilowo uzyskać nawet 570 kW (ok. 775 KM). Do tego moment obrotowy wynoszący 830 Nm osiągalny (to elektryk) w pełnym zakresie pracy i nic dziwnego, że pierwszą setkę ten pojazd osiąga po 2 sekundach. Zanim przejdziemy do kolejnej marki – jeszcze krótka galeria Audi.

Seat i Cupra – SUV-y i dynamika

Kolejna marka, a właściwie już dwie marki hiszpańskie w ofercie koncernu VW to Seat i wydzielona niedawno dla najbardziej dynamicznych modeli, odrębna marka Cupra. Na stoisku Seata i Cupry dokonano odsłonięcia premierowego, bardzo dynamicznego SUV-a Cupra Ateca Special Edition, zaprezentowano również najszybszego Seata Leona w historii. Chodzi o dostępny w bardzo limitowanej edycji model Seat Leon ST Cupra 370 Carbon.

Cupra Ateca Special Edition
Mały, ale dynamiczny SUV – Cupra Ateca Special Edition (fot. Wintermute / CHIP)

Zaprezentowana po raz pierwszy w Polsce Cupra Ateca Special Edition to 300-konny niewielki SUV/Crossover. Od „zwykłego” Seata Ateca zaprezentowanego już w 2016 roku odróżniają go zarówno sportowe dodatki stylistyczne nadwozia, jak i imponująca moc. 300-konny silnik (tym razem spalinowy, turbodoładowany benzynowy) przekazuje moc na wszystkie 4 koła (4Drive) za pośrednictwem 7-stopniowej dwusprzęgłowej automatycznej skrzyni DSG. Cena od 191 900 zł. Przedstawiciele marki podkreślali, że to jedno z najtańszych, tak mocnych aut w swojej klasie.

Seat Leon ST Cupra 370 Carbon
Seat Leon ST Cupra 370 Carbon – najszybsze kombi Seata (fot. Wintermute / CHIP).

Kolejnym eksponowanym (oprócz oczywiście wystawionych aut Seat i Cupra z bieżącej oferty) pojazdem hiszpańskiej marki był unikalny Seat Leon ST Cupra 370 Carbon. Nadwozie kombi i dwulitrowy, podwójnie doładowany silnik benzynowy, przekazujący do 370 KM mocy na wszystkie koła – pozwala to uzyskać pierwsze 100 km/h już po 4,5 sekundy. Słowa „unikalny” nie użyłem przypadkiem. Egzemplarz widoczny na powyższej fotografii to jeden z zaledwie trzynastu jakie istnieją.

Seat pochwalił się również swoimi planami w zakresie elektromobilności – niestety auta (na razie koncepty) pokazano jedynie na slajdach podczas prezentacji. Chodzi o model Seat El-Born, kompaktowe auto elektryczne zbudowane na wspomnianej wcześniej platformie MEB – ma zapewniać zasięg 420 km, a dzięki mocy 204 KM, pierwsze 100 km/h pojazd ma osiągać w 7,5 sekundy. Szczególnie imponujący był czas ładowania akumulatorów – 47 minut. Ciekawe jak będzie w praktyce. Kolejnym autem jest studyjny mikrosamochód (jednoosobowy!) Seat Minimo. To w zasadzie skuter, tyle że w pełni zamykany i dwuosiowy. Zasięg elektrycznego napędu do 100 km, prędkość maksymalna 90 km/h – idealny do miasta? Slajdy pokazujące oba modele znajdziecie w poniższej galerii zdjęć jakie zrobiłem na stoisku Seata.

Volkswagen – nowy, „stary” Passat i wiele, wiele więcej

Poznańskie targi były okazją do pierwszego oficjalnego zaprezentowania Passata najnowszej generacji. Ten najpopularniejszy na świecie samochód średniej klasy w swoim najnowszym wydaniu jest wierny dotychczasowej linii – zmian z zewnątrz jest bardzo niewiele, nieco więcej zmieniło się wewnątrz i – przede wszystkim – pod względem technologicznym. Poniżej galeria nowego Passata w dwóch wydaniach: kombi (czyli VW Passat Variant R-Line) oraz sedan w wersji hybrydowej (VW Passat GTE).

Jak widać projektanci nadwozia wprowadzili bardzo niewiele zmian – widać odmienne reflektory tylne (przypominające te z najnowszego VW Touarega – przeczytaj nasz test tego modelu) czy zmodyfikowane światła z przodu. Zainteresowanych różnicami w nadwoziu zachęcam do porównań z naszym wcześniejszym testem Passata Varianta poprzedniej generacji (rocznik 2018). Zmiany są przede wszystkim w tym, czego nie widać – pokładowej elektronice i poziomie autonomii. Nowy Passat oferuje już w pełni adaptacyjną jazdę. Oznacza to m.in. automatyczne dopasowanie prędkości do obowiązujących ograniczeń, czy adaptacyjną jazdę po wytyczonej trasie (auto samo zwolni, gdy np. nawigacja wyznacza nam blisko ostry zakręt). Jeżeli chodzi o jazdę po autostradzie, Passat najnowszej generacji oferuje już półautonomiczną jazdę. Nowy Passat będzie dostępny w salonach w sierpniu 2019 roku.

Na stoisku VW nie mogło oczywiście zabraknąć aut elektrycznych. Obok e-Golfa znanego już na polskim rynku, premierę miał również najnowszy, elektryczny SUV Volkswagena: VW ID. Crozz. Auto to trafi na rynek jako drugi samochód marki z rodziny ID. Pierwszego, kompaktowego VW ID. klienci będą mogli rezerwować już za kilka tygodni – auto ma kosztować mniej niż 130 tysięcy zł. Poniżej galeria debiutującego w Poznaniu modelu ID. Crozz.

Elektryczny silnik premierowego SUV-a marki VW dysponuje mocą 300 KM. Prędkość maksymalna wynosi 180 km/h, a zasięg ok. 500 km. Auto jest przystosowane do ładowania z szybkich ładowarek prądu stałego o mocy 150 kW. Czas naładowania akumulatorów tego pojazdu do 80% pojemności ma wynosić pół godziny.

Elektromobilność spod znaku VW to nie tylko efektowne pojazdy osobowe, ale przede wszystkim użytkowe. W Poznaniu VW Samochody Użytkowe zaprezentował również elektrycznego VW Transportera o mocy 112 KM, elektryczny model VW Crafter (silnik elektryczny 136 KM, zasięg NEDC 173 km), a także elektryczny, dostawczy… rower – VW Cargo e-Bike. Koncern pokazał również dostawczego, elektrycznego VW ID. Buzz, który to koncept był w ubiegłym roku (zajrzyj do naszej ubiegłorocznej relacji) prezentowany w wersji osobowej. W poniższej galerii obejrzycie wymienione pojazdy.

Porsche – polski debiut najnowszego 911 Cabrio

Tej marki nikomu z pasjonatów motoryzacji przedstawiać nie trzeba. W zajętej przez koncern VW hali 3A znalazło się również miejsce na samochody Porsche. Tutaj premiera była jedna – po raz pierwszy w Polsce zaprezentowano najnowszą generację Porsche 911 w wersji Cabrio – ponoć najpopularniejszej wśród klientów. Model Porsche 911 Carrera S Cabriolet napędza 3-litrowy, turbodoładowany silnik benzynowy generujący 450 KM, która to moc przenoszona jest na koła za pośrednictwem automatycznej 8-biegowej przekładni PDK. Cena auta widocznego w poniższej galerii to – bagatela 885 139 zł. Najnowszą generacją prezentowano wspólnie z protoplastą 911-tki.

Myliłby się jednak ten, kto twierdziłby, że Porsche unika elektromobilności. Również i ta marka szykuje się na elektryczną rewolucję w motoryzacji, czego widomy przykład pokazano właśnie w Poznaniu – oczywiście w sposób właściwy dla charakteru Porsche. Zaprezentowano bowiem najnowszy, dopiero co zbudowany bolid Porsche Formula E.

Porsche wystawiło również szereg innych, bardzo sportowych aut, z których można wymienić choćby Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport (3,8 litra, 425 KM, produkcja 400 sztuk – już wyprzedana), Porsche 911 Carrera 4S, czy Porsche 911 Carrera S – poniżej zdjęcia ze stoiska tej marki.

Mercedes, a właściwie – „hej, Mercedes”

Choć koncern VW wykupił największą przestrzeń targową, to dzień prasowy na Poznań Motor Show zaczął się od marki Mercedes i prezentowanych przez tę firmę pojazdów. Na stoisku Mercedesa znaleźć można było nie tylko pojazdy, ale też wystawiony przez AMG widoczny na poniższym zdjęciu symulator jazdy (także VR) dla odwiedzających.

Symulator AMG
Na stoisku Mercedesa można było obejrzeć usportowione modele AMG i „pojeździć” nimi w specjalnym symulatorze (fot. Wintermute / CHIP)

Jeżeli chodzi o nowości, to marka zaprezentowała w Poznaniu najnowszy model SUV-a GLE. Nie zabrakło również modelu CLS, nowego GLC, nowego GLE 53, a także zaprezentowano kilkanaście dni wcześniej modelu Mercedes-Benz CLA Shooting Brake. Oprócz tego na stoisku zauważyliśmy nową klasę B oraz całą gamę usportowionych aut AMG z modelem Mercedes-AMG GT R Pro na czele. Mieliśmy też okazję przyjrzeć się nowej klasie A w wersji Limuzyna – auto jest nam już znane z wersji hatchback (przeczytaj nasz test Mercedesa A200 Edition 1). Zdjęcia ze stoiska w poniższej galerii:

Oczywiście i tu nie mogło zabraknąć premiery auta elektrycznego – w Poznaniu dokonano uroczystej odsłony najnowszego w pełni elektrycznego modelu Mercedes-Benz EQC. Oprócz tego pokazano elektryczne modele z miejskiej serii Smart EQ (Smart EQ forfour i Smart EQ Cabrio) oraz koncepcyjny model Smart Vision EQ fortwo.

Przyznaję, że nie bardzo zrozumiałem zamysł projektantów koncepcyjnego Smarta, który z przodu wyświetlał różne komunikaty – informacja dla pieszych? Rozpoznawanie znajomych na ulicy? Cóż, koncepcyjne modele mają się wyróżniać i to zadanie model EQ Vision fortwo zdecydowanie spełnił. Z kolei Mercedes EQC 400 4Matic to auto jak najbardziej praktyczne i świetnie wyposażone. Zasięg deklarowany (WLTP) to 450 km, przyśpieszenie 5,1 s do 100 km/h. Oczywiście za interakcję pojazdu z kierowcą odpowiada MBUX, czyli inteligentny system pokładowy z rozpoznawaniem głosu i sztuczną inteligencją.

Na kolejnej stronie poczytacie o tym co pokazało BMW, Nissan, Hyundai, Mazda i inni wystawcy.

Close

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.