Škoda Kamiq

TEST: Škoda Kamiq – pierwsza jazda

Škoda Kamiq to najmniejszy SUV/crossover w aktualnej ofercie czeskiej marki. Mieliśmy okazję pokonać kilkaset kilometrów najnowszymi modelami Škody Kamiq, a to pozwala nam podzielić się z Wami wrażeniami, na temat wyglądu, przestronności, funkcjonalności i oczywiście zastosowanych w tym modelu rozwiązań z zakresu komputerowego wspomagania kierowcy i elektroniki pokładowej.

W skrócie

  • Przestronne wnętrze
  • Jeden z największych bagażników w tej klasie
  • Bardzo dobrej jakości wyświetlacze (nawigacyjny i wirtualnych zegarów)
  • Wygodne parowanie z urządzeniami mobilnymi
  • Możliwość zdalnego monitorowania pojazdu za pomocą aplikacji mobilnej
  • Wiele interesujących opcji dostępnych tylko jako wymagające dopłaty dodatki
  • Funkcje zdalnej kontroli dostępne tylko przy wyborze topowej nawigacji Amundsen

Škoda Kamiq zaskakuje przestronnością, funkcjonalnością i szerokim zakresem działania (jak na tę klasę) systemów asystujących kierowcy oraz pokładowego systemu inforozrywki (pod warunkiem, że wybierzemy topową nawigację Amundsen).

Świat zobaczył model Škoda Kamiq na tegorocznym salonie w Genewie, dwa tygodnie później mogliśmy go oglądać na statycznej prezentacji na Poznań Motor Show 2019 (zainteresowanych odsyłam do naszej relacji z tego wydarzenia). Teraz jesteśmy świeżo po zorganizowanych przez producenta jazdach testowych po słonecznej Alzacji, gdzie mieliśmy okazję sprawdzić to auto (w różnych wersjach) na drogach każdego typu: od autostrad, po wąskie i niezwykle kręte górskie trasy, którymi jeżdżą m.in. uczestnicy Tour de France. Czesi wkładając własny projekt stylistyczny w elementy konstrukcyjne dostępne grupie VAG złożyli po prostu udane auto. Czeska marka od dekady jest najpopularniejsza w Polsce. Kamiq raczej nie popsuje tych statystyk. Zacznijmy od informacji ogólnych na temat modelu, do naszych wrażeń z jazdy i korzystania z asysty kierowcy przejdziemy na kolejnej stronie.

Škoda Kamiq – wymiary, dane techniczne, wersje silnikowe

Škoda Kamiq to zupęłnie nowy model w ofercie czeskiej marki, uzupełniający dotychczasową rodzinę aut o podobnej charakterystyce. Mam tu na myśli oczywiście największego SUV-a marki, czyli model Škoda Kodiaq (producent określa go jako Mid-range SUV; odsyłam do testu tego modelu) oraz nieco mniejszy model Škoda Karoq (ten model producent nazywa Compact SUV; więcej o tym modelu przeczytacie w naszym porównaniu Škody Karoq i VW T-Roc). Kamiq jest z całej trójki najmniejszym SUV-em określanym przez producenta jako city-SUV. Zatem owszem, SUV, ale przeznaczony raczej na miejską „dżunglę” niż faktyczne bezdroża, choć tu od razu muszę przyznać, że podczas jazd testowych na górskich szutrowych podjazdach Kamiq radził sobie całkiem nieźle, ale w prawdziwy teren lepiej go jednak nie zabierać.

Škdoa Kamiq
Wymiary Škody Kamiq (graf. Škoda)

Przy długości nadwozia wynoszącej 4241 mm Kamiq okazuje się być dłuższy od VW T-Crossa (4235 mm) czy Seata Arony (4138 mm). Porównuję do tych dwóch modeli bo wszystkie trzy auta zbudowane są na tej samej modułowej platformie konstrukcyjnej (płycie podłogowej) MQB A0. Ciekawostką jest to, że rozstaw osi Kamiq, wynoszący 2651 mm jest nie tylko większy od wymienionych Seata Arony (2564 mm) czy VW T-Crossa (2551 mm), ale także od większego SUV-a Škody, modelu Karoq (2638 mm). Co to oznacza w praktyce? Czesi po raz kolejny idą na rekord przestronności wnętrza w danej klasie. W kabinie Kamiq zarówno z przodu, jak i z tyłu zmieszczą się nawet wysocy pasażerowie, nie brakuje miejsca na nogi czy nad głową. Auto zapewnia całkiem wygodną podróż czterem osobom, a w 400-litrowym (po złożeniu tylnych siedzeń pojemność rośnie do 1395 l) bagażniku wszyscy pomieszczą swoje bagaże.

Škoda Kamiq ma być oferowana z dwoma silnikami benzynowymi, jednym wysokoprężnym oraz jednym (1.0 G-Tec) silnikiem na gaz ziemny (CNG). W przypadku odmian z silnikami benzynowymi zakres dostępnych mocy, w zależności od wersji silnika, wynosi od 70 do 110 kW (95 – 150 KM), dieslowski napęd ma 115 KM, a silnik, dla którego paliwem jest gaz ziemny: 90 KM. Można będzie wybrać również dwa rodzaje skrzyni manualnej (5-cio i 6-ścio biegowe) oraz 7-biegowy automat DSG. W dieslu nie będzie dostępny 5-biegowy manual, a w silniku na CNG mamy tylko jedną skrzynię. Szczegółowe dane odnajdziecie na poniższej tabeli:

Škoda Kamiq
Przewidziane wersje silnikowe Škody Kamiq (graf. Škoda)

Podczas jazd testowych we Francji mieliśmy okazję wypróbować zarówno wersję benzynową, jak i diesla, niemniej od razu warto zaznaczyć, że Škoda nie przewiduje wprowadzenia do oferty w Polsce modeli Kamiq z silnikami wysokoprężnymi. Podczas jazd testowych nie było możliwości sprawdzenia modeli Kamiq z najmocniejszymi, czterocylindrowymi. 1,5-litrowymi jednostkami benzynowymi oraz wersji z silnikiem na gaz ziemny. Wszystkie planowane modele Škody Kamiq będą miały napęd na przednią oś, wersji 4×4 nie przewidziano, co jest raczej dobrym rozwiązaniem. Kamiq jest na tyle niedużym autem, że napęd na cztery koła byłby w praktyce niewykorzystywany, a znacznie podnosiłby cenę pojazdu, a także jego masę.

Škoda Kamiq – multimedia, inforozrywka, systemy elektroniki pokładowej, łączność z aplikacją mobilną i… ceny

Wszystkie modele Škody Kamiq to auta stale połączone z siecią telekomunikacyjną, choć niekoniecznie z internetem. Łączność zapewnia wbudowany eSIM LTE i jest to wyposażenie standardowe. W standardzie klienci otrzymają funkcję eCall (co nie dziwi, gdyż jest ona w UE obowiązkowa). W opcji dla każdego podsystemu multimedialnego dostępnego w modelu Kamiq (od najprostszego Swing, po najbogatszy system Amundsen) będzie zestaw usług Proactive Service obejmujący połączenie informacyjne, automatyczne połączenie w razie wypadku/awarii auta, możliwość generowania raportów o kondycji pojazdu, czy możliwość planowania wizyt w serwisie za pośrednictwem pokładowego systemu inforozrywki.

Škoda Connect
Škoda Connect w modelu Kamiq (graf. Škoda)

Dodatkowo za pośrednictwem mobilnej aplikacji Škoda Connect (i po aktywacji stosownego zestawu usług w aucie) możemy korzystać z szeregu funkcji zdalnego dostępu. Obejmują one: gromadzenie w aplikacji mobilnej statystyk podróży, trasy, zużycia paliwa itp., możliwość ustawiania powiadomień o przekroczeniu prędkości czy opuszczeniu przez auto ustawionego przez właściciela obszaru geograficznego (użyteczne, gdy planujemy użyczyć komuś pojazd), zdalną możliwość uruchomienia świateł i klaksonu, geolokalizację pojazdu (miejsce zaparkowania wyświetlane w aplikacji), cichy alarm zdalny w razie próby kradzieży auta (właściciel otrzyma powiadomienie w aplikacji) oraz zdalne otwieranie i zamykanie pojazdu. Również ten zestaw usług jest dostępny bez względu na to, czy wybierzemy Kamiq z najtańszym systemem nawigacyjnym Swing, pośrednim Bolero, czy też najbardziej rozbudowanym – Amundsen.

Škoda Kamiq, system Amundsen
Topowy system inforozrywki i nawigacji: Amundsen na pokładzie Škody Kamiq

Škoda przewidziała dla modelu Kamiq jeszcze więcej funkcji związanych z pokładową łącznością i systemem inforozrywki, ale dostępne są one już wyłącznie dla tych klientów, którzy zdecydują się na Kamiq z topowym systemem multimedialnym Amundsen (taki system mieliśmy zainstalowany w każdym z testowych pojazdów, z których korzystaliśmy). W takim przypadku dopiero mamy znacznie pełniejsze wykorzystanie potencjału wynikającego z faktu, że pojazd jest non-stop połączony z Siecią (dokładniej: tam, gdzie jest zasięg operatora sieci komórkowej; jakiegokolwiek). W takim przypadku mamy możliwość korzystania z wyliczania optymalnej trasy przejazdu na podstawie danych online (aktualna sytuacja na drogach, roboty drogowe, wypadki, korki itp.), oprócz tego za pośrednictwem dużego ekranu w konsoli środkowej mamy możliwość przeszukiwania i nawigowania do stacji benzynowych, czy parkingów. Amundsen oferuje również dodatkowe aplikacje informacyjne (m.in. wiadomości ze świata, informacje na temat pogody itp.). Dane map w takim przypadku są aktualizowane online, system inforozrywki może być połączony z naszym terminarzem zajęć, a całością można sterować za pomocą komend głosowych – również w języku polskim.

Škoda Kamiq
Dzięki stałej łączności z internetem, topowa nawigacja Amundsen z dużym, 9,2-calowym ekranem LCD informuje kierowcę o wszelkich korkach, robotach drogowych i innych utrudnieniach na trasie (fot. Wintermute / CHIP)

Nowością jaką zaobserwowaliśmy w topowym systemie pokładowym Škody Kamiq, znanym nam również z wcześniej testowanych modeli tej marki, był element o nazwie Sklep. W testowych pojazdach sklep online nie za bardzo jeszcze chciał działać, była w nim tylko jedna pozycja po czesku i nie dawało się jej wywołać. Niemniej zgodnie z deklaracjami producenta, użytkownicy nowych Kamiq wyposażonych w system Amundsen i aktywne usługi sieciowe, będą mogli wykupować plany transmisji danych. Inną zaobserwowaną przez nas w trakcie jazd testowych modyfikacją pokładowego systemu inforozrywki w Škodzie Kamiq, były znacznie szersze możliwości personalizacji ekranu głównego (domowego) w konsoli środkowej. W dotychczas testowanych modelach układ ekranu domowego był niezmienny i zawierał duży obszar z mapą nawigacyjną oraz dwa mniejsze z wybieranymi przez użytkownika modułami: np. telefonem i multimediami, czy danymi na temat auta i radiem. W Kamiq natomiast, układ ekranu domowego w systemie Amundsen mógł być w zasadzie dowolny – mapa nawigacyjna mogła być po lewej stronie (jak było w innych modelach marki), ale też po prawej, mapa może być też mniejsza, a modułów informacyjnych jednocześnie widocznych na ekranie może być nawet sześć. Dla użytkownika, który lubi ustawiać system multimedialny auta „pod siebie” to spora zaleta.

Reklama

Ile kosztuje Škoda Kamiq? Za podstawową wersję z trzycylindrowym silnikiem benzynowym 1.0 TSI o mocy 70 kW (95 KM) i manualną 5-biegową skrzynią biegów w wersji Active trzeba będzie zapłacić dokładnie 67 150 zł. Naszym zdaniem optymalna wersja to Kamiq ze 115-konną jednostką benzynową i wygodnym, sprawnie i efektywnie działającym 7-biegowym automatem DSG – za taką odmianę trzeba będzie już zapłacić 83 100 zł. Ewentualnie możemy zaoszczędzić na automacie wybierając 6-biegową skrzynię manualną, wtedy za 115-konnego Kamiq zapłacimy 76 100 zł. To kwoty porównywalne do tego, jak Seat wycenia model Arona (od 67 700 zł). Z kolei zbudowany na tej samej platformie VW T-Cross będzie autem droższym (najtańszy model od 69 790 zł). Z całej trójki jednak model Kamiq jest zdecydowanie najbardziej przestronny i funkcjonalny. To zdecydowanie wybór pragmatycznych kierowców.

Na kolejnej stronie wrażenia z jazdy egzemplarzami testowymi Škody Kamiq.

6
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.