autonomiczny tramwaj

Autonomiczny tramwaj przejechał przez Kraków

Krakowskie MPK zrobiło duży krok w przyszłość. Swoją pierwszą trasę przejechał wczoraj pierwszy w Polsce autonomiczny tramwaj. W jego kabinie nie było kierowcy.

126N Nevelo to autonomiczny tramwaj wyprodukowany przez firmę NEWAG z Nowego Sącza. 27 stycznia pojazd przejechał się trasą z przystanku „Muzeum Narodowego” wzdłuż krakowskich Błoni, w kierunku pętli tramwajowej „Cichy Kącik”, gdzie zawrócił na przystanek początkowy. Pojazd uruchomił prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

autonomiczny tramwaj
W tej kabinie motorniczy jest niepotrzebny (fot. PAP)

Dzięki swoim systemom tramwaj może poruszać się autonomicznie, bez obecności motorniczego w kabinie. Komputer pokładowy zapewnia precyzyjne sterowanie prędkością, drzwiami i dzwonkiem. Na podstawie nawigacji satelitarnej oraz pomiaru przebytej trasy, tramwaj „wie” gdzie ma się zatrzymać i kiedy ruszyć. Projekt jest wspólną inicjatywą firm Newag, Medcom, Cybid oraz Instytutu Pojazdów Szynowych Wydziału Mechanicznego Politechniki Krakowskiej i krakowskiego MPK.

Reklama

Zanim jednak na ulicach miast zobaczymy więcej takich pojazdów, autonomiczny tramwaj będzie musiał przejść szereg dodatkowych testów i usprawnień. Konieczny jest chociażby system wykrywania przeszkód. Docelowo celem tego projektu jest stworzenie narzędzia, które będzie wspierało pracę motorniczego, a nie go zastępowało. Nie chodzi tu zatem o to, by tramwaje w mieście poruszały się samodzielnie, ale o to, by zwiększyć bezpieczeństwo jazdy. Autonomia tramwaju pozwoli mu na przykład zwolnić pojazd, gdy motorniczy będzie jechał zbyt szybko. Wspomoże także automatyzację rozruchu i hamowania na przystankach czy przy sygnalizacji świetlnej. W planach jest także zsynchronizowanie tramwaju z sygnalizacją świetlną, by zapewnić pasażerom płynny przejazd.

Autonomiczny, elektryczny tramwaj jeździ już w Chinach

W różnych częściach świata możemy już zobaczyć autonomiczną flotę miejskich pojazdów. Autobusy jeżdżą już np. w Wiedniu i Las Vegas. W Chinach z kolei od 2018 roku jeździ ART, czyli konstrukcja łącząca ze sobą zalety autobusu i tramwaju. | CHIP

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.