Testujemy GeForce RTX 3080 Ti w grach z RT i DLSS

Zgodnie z zapowiedzią przygotowałem dla Was kolejny test GeForce RTX 3080 Ti. Tym razem sprawdzę, jak karta spisuje się w grach z ray tracingiem i DLSS.
test KFA2 GeForce RTX 3080 Ti SG (1-Click OC), opinia KFA2 GeForce RTX 3080 Ti SG (1-Click OC), recenzja KFA2 GeForce RTX 3080 Ti SG (1-Click OC)
test KFA2 GeForce RTX 3080 Ti SG (1-Click OC), opinia KFA2 GeForce RTX 3080 Ti SG (1-Click OC), recenzja KFA2 GeForce RTX 3080 Ti SG (1-Click OC)

Wybrany model GeForce RTX 3080 Ti

Tutaj zdecydowałem się model od KFA2, którego test możecie przeczytać pod tym linkiem. Został on też wykorzystany w testach w rozdzielczości 3440 x 1440, które znajdziecie tutaj. Karta to bardzo udany model, choć sam potencjał OC jest dosyć niski. Natomiast na podstawowych taktowaniach (nie włączyłem tutaj 1-Click OC) grafika ma dobrą wydajność i powinna nieźle reprezentować wszystkie GeForce RTX 3080 Ti.

test KFA2 GeForce RTX 3080 Ti SG (1-Click OC), opinia KFA2 GeForce RTX 3080 Ti SG (1-Click OC), recenzja KFA2 GeForce RTX 3080 Ti SG (1-Click OC)

Czytaj też: Test Huawei FreeBuds 4. Czy powrót do słuchawek bez gumek jest dobry?

Testy wykonałem zgodnie z opisem zawartym w tym artykule. Zmieniałem jedynie ustawienia RT i DLSS, które opisałem na wykresach. W przypadku Metra pozostawiłem predefiniowane ustawienia Ultra, ale zmieniłem ray tracing na Ultra oraz Reflections na Raytraced. W przypadku Quake II RTX skorzystałem z API ray tracingu KHR_ray_query. Dodam jeszcze, że skorzystałem ze sterowników Game Ready 466.77.

Platforma testowa
Procesor
Intel Core i9-10900K @ 5,1 GHz
Chłodzenie
Cooler Master MasterLiquid ML360R RGB
Pasta
Noctua NT-H1
Płyta główna
ASRock Z590 Taichi
Pamięć RAM
XPG Spectrix D50 4x 8 GB 3600 MHz CL18
Dysk
AORUS NVMe Gen4 SSD 1 TB
Dysk
Samsung 970 Evo NVMe 1 TB
Zasilacz
FSP Aurum PT 1000W
Obudowa
SilentiumPC Signum SG7V TG
Monitor
AOC G2868PQU
Monitor
AOC AG352UCG6

Porównanie jakości obrazu

Poniżej znajdziecie screeny z gier – porównanie z włączonym RT i DLSS. Oczywiście są spore różnice po włączeniu ray tracingu w stosunku do jego braku. Dajcie jednak znać w komentarzach, czy widzicie też różnice po włączeniu DLSS Jakość.

Background
Foreground
Cyberpunk 2077, RT: wyłączony vs RT: Ultra
Background
Foreground
Cyberpunk 2077, RT: Ultra vs RT: Ultra + DLSS: Jakość
Background
Foreground
Control, RT: wyłączony vs RT: Wysokie
Background
Foreground
Control, RT: Wysokie vs RT: Wysokie + DLSS: Jakość
Background
Foreground
Metro Exodus Enhanced Edition, RT: Ultra vs RT: Ultra + DLSS: Jakość
Background
Foreground
Watch Dogs: Legion, RT: wyłączony vs RT: Ultra
Background
Foreground
Watch Dogs: Legion, RT: Ultra vs RT: Ultra + DLSS: Jakość
Background
Foreground
Quake II RTX, OpenGL vs RTX

Czytaj też: Test Xtrfy K4 TKL RGB Retro. Najładniejsza klawiatura na rynku?

Testy w rozdzielczości 1920 x 1080

W pierwszej z rozdzielczości wyniki są w każdej grze znakomite. Tak naprawdę nie trzeba tutaj nawet włączać DLSS, bowiem i bez tego średnia ilość fps jest większa niż 60. Natomiast muszę tutaj zaznaczyć, że GeForce RTX 3080 Ti został stworzony do większych rozdzielczości i to tam najciekawiej może wypadać jego wydajność.

Testy w rozdzielczości 2560 x 1440

W rozdzielczości 2560 x 1440 pojawiają się już gry, gdzie bez DLSS nie da się osiągnąć średnio 60 fps. Jest nią Watch Dogs czy Cyberpunk. Natomiast po włączeniu DLSS Jakość sytuacja się zmienia i spokojnie możecie cieszyć się płynną rozgrywką.

Czytaj też: Test dwóch modeli GeForce RTX 3070 Ti

Testy w rozdzielczości 3440 x 1440

W kolejnej rozdzielczości jest coraz gorzej przy wyłączonym DLSS. Tutaj jedynie Metro i Quake dają radę osiągnąć 60 fps. W pozostałych tytułach niestety trzeba już włączyć DLSS. Warto też zwrócić uwagę na wyniki Cyberpunk 2077 z DLSS Jakość – średnia jest ok. 60 fps, więc w kolejnej rozdzielczości powinna być znacznie mniejsza.

Testy w rozdzielczości 3840 x 2160

W ostatniej rozdzielczości większość wyników jest już poniżej 60 fps. Takie gry jak Cyberpunk 2077 bez DLSS są praktycznie niegrywalne. DLSS Jakość dużo tutaj pomaga, ale nadal (oprócz Metra) wyniki są poniżej 60 fps. Jeśli więc tutaj chcecie uzyskać taką liczbę fps, to musicie włączyć inny tryb DLSS, który Wam w tym pomoże. Wyjątkiem jest Quake II RTX, gdzie nie ma DLSS, a średnia fps jest dosyć niska.

Czytaj też: Test czterech modeli GeForce RTX 3080 Ti

Podsumowanie

Tak doszliśmy do końca tekstu. Tak naprawdę bez DLSS w wyższych rozdzielczościach ciężko było by mówić o 60 fps przy RT ustawionym na Ultra. Niestety nawet w 3840 x 2160 włączenie DLSS Jakość nie pomaga i tutaj trzeba przełączyć się na inny tryb albo zmienić ustawienia ray tracingu – oczywiście, jeśli chcecie osiągnąć tę liczbę fps. W niższych rozdzielczościach jest już znacznie lepiej i nawet w 3440 x 1440 po włączeniu DLSS Jakość możecie liczyć na płynną rozgrywkę. Ciekawe jak to wypadnie w przypadku RTX 3070 Ti, gdzie wyniki na pewno będą znacznie niższe. Przyjrzyjcie się też screenom i dajcie znać w komentarzach, czy widzicie jakąś różnicę pomiędzy samym RT a RT + DLSS Jakość.