Operator włączył Ci dodatkowe usługi do abonamentu? UOKiK ponownie przygląda się sprawie

Dodatkowe usługi uruchamiane przy podpisywaniu umowy abonamentowej to przykry obrazek ofert operatorów. Szczególnie, że w dużym stopniu potrafią być płatne po krótkim okresie darmowym. UOKiK po raz kolejny przygląda się tego typu usługom.
Operator włączył Ci dodatkowe usługi do abonamentu? UOKiK ponownie przygląda się sprawie

Dwa nowe postępowania UOKiK w sprawie dodatkowych usług Orange i Play

Urząd Ochrony Klientów i Konsumentów poinformował o wszczęciu dwóch nowych postępowań w sprawie dodatkowych usług uruchamianych w abonamentach komórkowych. Stawiane zarzuty dotyczą opłat za owe usługi, po aktywacji ich bez wyraźnej zgody klientów.

W przypadku Orange chodzi o usługi – „Halo granie”, „Cyber tarcza”, „Nawigacja Orange”, „Orange Smart Care”, „Gdzie jest dziecko”, „Bezpieczny internet” oraz „Internet mobilny z zapasowym pakietem danych”.

Czytaj też: Recenzja Canon EOS R. Pełna klatka dobra dla amatora?

W Play są to – „Muzyka na czekanie”, „Ochrona internetu”, „Play NOW usługi dodatkowe TV”, „Pakiet 50 min” oraz „50 sms/mms do wszystkich”, „Bezpieczny internet”, „Nielimitowane połączenia na numery stacjonarne”, „Nielimitowane sms/mms do wszystkich sieci”, „100/200 minut do innych sieci komórkowych”.

Konsultanci podczas rozmów sprzedażowych informowali konsumentów jedynie o wysokości abonamentu, nie wspominali o kosztach usług dodatkowych. Pamiętajmy, iż włączenie jakichkolwiek usług musi się odbyć za wyraźną i świadomą zgodą abonenta. Powinno to sprowadzać się choćby do wypowiedzenia przez niego słowa „tak” lub „nie”. Wyrażeniem zgody nie jest poinformowanie, że usługa zostanie włączona na jakiś czas za darmo i wskazanie, że konsument będzie mógł zdecydować, czy ją wyłączy. Brak dezaktywacji niechcianych usług nie może być uznany za zgodę na pobieranie płatności– powiedział Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

W przypadku potwierdzenia zarzutów operatorom grożą kary w wysokości do 10% rocznych obrotów.

Czytaj też: Najbardziej popularne samoopróżniające roboty odkurzające w 2021 roku

To nie pierwsze takie postępowanie UOKiK

W maju 2021 roku Sąd Ochrony Klientów i Konsumentów odrzucił odwołanie Polkomtela (Plus) w podobnej sprawie. Chodziło w niej m.in. o usługi – „Czasoumilacz”, „Ochrona Internetu”, „Gdzie Jest Bliski”, „Bezpieczny Internet”. Sąd podtrzymał karę w wysokości 40 mln złotych.

Z kolei w czerwcu Sąd Apelacyjny odrzucił apelację T-Mobile i podtrzymał karę w wysokości 15 mln złotych. W tym przypadku chodziło m.in. o usługi – „Granie na czekanie”, „Szafa Gra” czy „Prenumerata”.