Pierwszy polski samochód elektryczny. Vosco EV2 pokazał się światu, jako nowoczesna Syrena 105

Przed weekendem, podczas Kongresu Nowej Mobilności 2021 w Łodzi, miała miejsce premiera Vosco EV2. Wielu z Was może widzieć w tym modelu coś, co już ujrzało światło dzienne i nic w tym dziwnego, bo ten pierwszy polski samochód elektryczny pokazał się nam już w przeszłości w formie przedprodukcyjnego wydania Vosco S106.
Pierwszy polski samochód elektryczny, Vosco EV2, nowoczesna Syrena 105
Pierwszy polski samochód elektryczny, Vosco EV2, nowoczesna Syrena 105

Dziś już firma Vosco Automotive (dawniej FSO Syrena) z Kutna dopracowała pierwotny koncept i pokazała go światu, chwaląc się projektem, za który odpowiada Damian Woliński. To m.in. on miał za zadanie tchnąć w Vosco EV2 charakter kultowej polskiej Syreny 105 i rzeczywiście, stylistyczne nawiązania do niej z pewnością można wychwycić. Nawet pomimo tego, że ten pierwszy polski samochód elektryczny został stworzony wedle prawideł nowoczesnych zasad stylistycznych.

Czytaj też: Premiera nowego BMW Serii 2 Active Tourer. Co przyniosła druga generacja MPV premium?

Vosco EV2, czyli pierwszy prawdziwie polski samochód elektryczny

Jako że Vosco EV2 jest już gotowy do seryjnej produkcji i ponoć istnieje pięć jego egzemplarzy, które są w stanie jeździć, to śmiało możemy nazwać go mianem “pierwszego polskiego BEV”. Jednak ruszenie z masową produkcją wymaga od firmy wyłożenia około miliarda złotych. Przez to, na ten moment, cenę tego modelu trudno oszacować i wskazać, kiedy i czy w ogóle Vosco EV2 doczeka się produkcji. Do tego firma potrzebuje inwestorów i specjalistów, którzy pomogą zrealizować jej marzenie..

Czytaj też: Prototypy Honda Civic Type R na zdjęciach i nagraniu

Jeśli jednak Vosco EV2 doczeka się seryjnej produkcji wyznaczonej na 10000 egzemplarzy rocznie, to na rynku będzie konkurował z m.in. Peugeotem e-208 i Oplem Corsa-e. Nie bez powodu, bo jako że mierzy 4221 mm długości, 1791 mm szerokości i 1513 mm wysokości, to podlega pod segment B z naciskiem na miejskie wojaże. Jest to spowodowane układem napędowym opartym o napędzający przednie koła silnikiem elektrycznym o mocy 156 koni mechanicznych w trybie podstawowym i 238 KM w trybie sportowym, z zachowaniem w obu przypadkach 450 Nm momentu obrotowego.

Po stronie akumulatora w grę wchodzi skromny 31,5-kWh zestaw, który zależnie od wybranego trybu (Eco, Normal, Sport) zapewni niewielki zasięg, bo do maksymalnie 290 km wedle standardu WLTP. Naładujemy go z kolei ładowarką o mocy 30 kW, zapewniającą 100% naładowania w godzinę, co przy ładowaniu akumulatora Vosco EV2 z domowego gniazdka do pełna zajmie 11 godzin.

Czytaj też: Elektryczny sedan Volkswagen Aero B wyszpiegowany w testach. Spójrzcie na zdjęcia

Co ważne, Vosco EV2 bazuje na polskiej technologii oraz produktach, co obejmuje modułowe akumulatory oraz związane z nimi oprogramowanie oraz system infotainment oparty na 9-calowym ekranie na środku deski rozdzielczej. Pozostałe elementy wyposażenia w standardzie obejmą cyfrowy wyświetlacz kierowcy, centralny zamek, reflektory LED, elektryczny hamulec ręczny i szyby przednie, klimatyzację A/C, system podgrzewania szyby frontowej oraz sterowanie poziomem natężenia hamowania rekuperacyjnego.