Pierwszy polski samochód elektryczny, Vosco EV2, nowoczesna Syrena 105

Pierwszy polski samochód elektryczny. Vosco EV2 pokazał się światu, jako nowoczesna Syrena 105

Przed weekendem, podczas Kongresu Nowej Mobilności 2021 w Łodzi, miała miejsce premiera Vosco EV2. Wielu z Was może widzieć w tym modelu coś, co już ujrzało światło dzienne i nic w tym dziwnego, bo ten pierwszy polski samochód elektryczny pokazał się nam już w przeszłości w formie przedprodukcyjnego wydania Vosco S106.

Dziś już firma Vosco Automotive (dawniej FSO Syrena) z Kutna dopracowała pierwotny koncept i pokazała go światu, chwaląc się projektem, za który odpowiada Damian Woliński. To m.in. on miał za zadanie tchnąć w Vosco EV2 charakter kultowej polskiej Syreny 105 i rzeczywiście, stylistyczne nawiązania do niej z pewnością można wychwycić. Nawet pomimo tego, że ten pierwszy polski samochód elektryczny został stworzony wedle prawideł nowoczesnych zasad stylistycznych.

Czytaj też: Premiera nowego BMW Serii 2 Active Tourer. Co przyniosła druga generacja MPV premium?

Vosco EV2, czyli pierwszy prawdziwie polski samochód elektryczny

Jako że Vosco EV2 jest już gotowy do seryjnej produkcji i ponoć istnieje pięć jego egzemplarzy, które są w stanie jeździć, to śmiało możemy nazwać go mianem „pierwszego polskiego BEV”. Jednak ruszenie z masową produkcją wymaga od firmy wyłożenia około miliarda złotych. Przez to, na ten moment, cenę tego modelu trudno oszacować i wskazać, kiedy i czy w ogóle Vosco EV2 doczeka się produkcji. Do tego firma potrzebuje inwestorów i specjalistów, którzy pomogą zrealizować jej marzenie..

Czytaj też: Prototypy Honda Civic Type R na zdjęciach i nagraniu

Jeśli jednak Vosco EV2 doczeka się seryjnej produkcji wyznaczonej na 10000 egzemplarzy rocznie, to na rynku będzie konkurował z m.in. Peugeotem e-208 i Oplem Corsa-e. Nie bez powodu, bo jako że mierzy 4221 mm długości, 1791 mm szerokości i 1513 mm wysokości, to podlega pod segment B z naciskiem na miejskie wojaże. Jest to spowodowane układem napędowym opartym o napędzający przednie koła silnikiem elektrycznym o mocy 156 koni mechanicznych w trybie podstawowym i 238 KM w trybie sportowym, z zachowaniem w obu przypadkach 450 Nm momentu obrotowego.

Po stronie akumulatora w grę wchodzi skromny 31,5-kWh zestaw, który zależnie od wybranego trybu (Eco, Normal, Sport) zapewni niewielki zasięg, bo do maksymalnie 290 km wedle standardu WLTP. Naładujemy go z kolei ładowarką o mocy 30 kW, zapewniającą 100% naładowania w godzinę, co przy ładowaniu akumulatora Vosco EV2 z domowego gniazdka do pełna zajmie 11 godzin.

Czytaj też: Elektryczny sedan Volkswagen Aero B wyszpiegowany w testach. Spójrzcie na zdjęcia

Co ważne, Vosco EV2 bazuje na polskiej technologii oraz produktach, co obejmuje modułowe akumulatory oraz związane z nimi oprogramowanie oraz system infotainment oparty na 9-calowym ekranie na środku deski rozdzielczej. Pozostałe elementy wyposażenia w standardzie obejmą cyfrowy wyświetlacz kierowcy, centralny zamek, reflektory LED, elektryczny hamulec ręczny i szyby przednie, klimatyzację A/C, system podgrzewania szyby frontowej oraz sterowanie poziomem natężenia hamowania rekuperacyjnego.