Ruszyły operacyjne testy Jolly Green II. To nowy bojowy helikopter ratunkowy Sił Powietrznych USA

Przed dwoma laty poznaliśmy oficjalnie zastępstwo dla obecnie stosowanego przez Siły Powietrzne USA helikoptera ratunkowego HH-60G Pave Hawk. Jest nim HH-60W Jolly Green II, czyli całkowicie nowy bojowy helikopter ratunkowy Sił Powietrznych USA. Dziś z kolei dowiedzieliśmy się, że właśnie ruszyły operacyjne testy Jolly Green II i to kilka dni po tym, jak ogłoszono zakup nie 121, a 75 egzemplarzy.
operacyjne testy Jolly Green II, nowy bojowy helikopter ratunkowy Sił Powietrznych USA
operacyjne testy Jolly Green II, nowy bojowy helikopter ratunkowy Sił Powietrznych USA

Ruszyły operacyjne testy Jolly Green II

HH-60W Jolly Green II wszedł oficjalnie w fazę testów operacyjnych w Bazie Sił Powietrznych Nellis w Nevadzie. W środę ostatni HH-60W opuścił 22 marca Duke Field w Bazie Sił Powietrznych Eglin na Florydzie, kończąc wstępne testy rozwojowe z 413 Eskadrą Testów Lotniczych. Teraz wstępna faza testów operacyjnych i oceny śmigłowca zostanie przeprowadzona przez 88 Eskadrę Testów i Oceny w Nellis, która koncentruje się na zdolnościach bojowych w zakresie poszukiwania i ratownictwa.

Czytaj też: Rosyjski 9S935 w rękach Ukrainy. To część najnowszego system obrony powietrznej

HH-60W Jolly Green II został stworzony przez firmę Sikorsky i bazuje na wojskowym H-60M Black Hawk. Jego nazwa nie jest przypadkiem. Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych nazwały ten nowy bojowy helikopter ratunkowy mianem Jolly Green II na cześć pomalowanych na zielono śmigłowców poszukiwawczo-ratowniczych, które niosły wybawienie amerykańskim żołnierzom podczas wojny w Wietnamie. Jest to więc hołd dla śmigłowców HH-3 Jolly Green Giant i HH-53 Super Jolly Green Giant.

Czytaj też: XHVR-1 miał pomagać ludzkości z zagrożeniami atomowymi, ale NASA wrzuciła go na cmentarzysko technologii

Warto podkreślić, że podczas gdy zmierzające na emeryturę HH-60G Pave Hawk różniły się od innych wariantów Blackhawk obecnością wyciągarki i możliwości tankowania w powietrzu, tak nowszy HH-60W ma „ulepszoną awionikę, pancerz, uzbrojenie i silniki”. W skrócie? Będzie tym samym lepszy pod wszystkimi kątami, a Lockheed Martin podkreślał, że ten nowy bojowy helikopter ratunkowy Sił Powietrznych USA ma dwukrotnie większy zasięg niż inne Blackhawk. Oznacza to, że zasięg HH-60W przekracza 1120 km, które znacząco zwiększa tankowanie w powietrzu.