Powstały adaptacyjne felgi aerodynamiczne. Zmieniają się w odpowiedzi na temperaturę hamulców

Podczas codziennych miejskich, a nawet podmiejskich, przejażdżek samochodem trudno o problemy z temperaturą układu hamulcowego w samochodach. Jednak przy upałach i międzymiastowych podróżach zarówno klocki, jak i tarcze mogą rozgrzewać się do poziomu, który po prostu wymaga felg z otworami. Te jednak, do pewnego stopnia, burzą profil aerodynamiczny i dlatego firma CompActive opracowała swoje wyjątkowe adaptacyjne felgi aerodynamiczne Active Aero Wheel.
adaptacyjne felgi aerodynamiczne,
adaptacyjne felgi aerodynamiczne,

Active Aero Wheel, czyli adaptacyjne felgi aerodynamiczne od niemieckiego startupu

Im samochód lżejszy i bardziej aerodynamiczny, tym mniej energii trzeba wygenerować, aby wprawić go w ruch i ten ruch utrzymać. To ważna cecha każdego samochodu, ale zwłaszcza tych elektrycznych, w przypadku których walczy się o każdy dodatkowy kilometr zasięgu. Dlatego właśnie to “elektryki” tak często sięgają po klamki wpuszczone w nadwozie, próbują zamienić lusterka boczne na kamery i są dostępne z nietypowymi felgami o finezyjnych, bo bardzo opływowych, kształtach.

Czytaj też: Test Suzuki Swift Sport Hybrid – dużo radości za nieduże pieniądze

Modele Tesli są jednymi z najbardziej aerodynamicznych samochodów na świecie

Poniżej możecie obejrzeć sposób ich działania, który jest raczej do przewidzenia. W praktyce, przy niskiej temperaturze hamulców, które nie wymagają chłodzenia w danym momencie, felgi pozostają całkowicie zamknięte. Dzięki temu minimalizują wiry zakłócające przepływ powietrza, które tworzą się przy dużych prędkościach wokół tradycyjnych wentylowanych felg.

Czytaj też: Motocykl o aerodynamice myśliwca. Oto FMC Storm na podstawie BMW R NineT

Stosowne zastawki (dokładnie 5 zastawek w kształcie listków) otwierają się dopiero w momencie, kiedy hamulce rozgrzeją się za bardzo. Działa to na zasadzie lekkich siłowników, które składają się z kilku drutów ze stopu z pamięcią kształtu, ułożonych jeden obok drugiego. To właśnie jest najważniejsze w tym projekcie, bo sprawia, że felgi nie wymagają żadnego rodzaju elektrycznego sterowania.

Czytaj też: Widzieliśmy Renault Scenic Vision. Jak wypada nowoczesny koncept z korzeniami w latach 90.?

Dopóki wewnątrz felgi panuje niska temperatura, wspomniane druty pozostają w swoim domyślnym stanie. Kiedy jednak zostaną podgrzane, kurczą się i samoistnie pociągają do tyłu kołnierz, powodując jego otwarcie do wewnątrz. Dzięki temu ciepło wytwarzane podczas hamowania najpierw powoduje otwarcie otworów wentylacyjnych, a po jego rozproszeniu druty się schładzają, powracając do pierwotnej pozycji.