Wodne tonie podbije rój zrobotyzowanych statków bojowych, Nowe USV tureckiej firmy Aselsan

Wodne tonie podbije rój zrobotyzowanych statków bojowych? Oto nowe USV tureckiej firmy Aselsan

Rozwój bezzałogowych platform bojowych postępuje nie tylko w powietrzu i na lądzie, ale też morzach i oceanach. Ostatnim tego przykładem jest dzieło tureckiej firmy Aselsan w postaci nowych USV, czyli Bezzałogowych Nawodnych Statków, które zapowiadają wizję wojny, w której nad wodami będzie panował rój zrobotyzowanych statków bojowych.

Firma Aselsan pokazała rój zrobotyzowanych statków bojowych

Turecka firma obronna Aselsan przeprowadziła 19 czerwca już drugą demonstrację Albatros-S USV Swarm w formie nagrania ukazującego cały rój (USV Swarm) na Morzu Marmara. Na nagraniu widać też zupełnie nowy statek o nazwie MIR, a zanim przejdziemy dalej, warto wytłumaczyć, czym dokładnie jest sama koncepcja „roju”.

Czytaj też: Opisujemy norweskie samobieżne haubice M109A3GN, które służą już Ukrainie

USV MIR jest rozwijany w ramach innego projektu, aby przenosić duży ładunek użyteczny i zademonstrować ważną dla naszego kraju zdolność w terenie. W naszym projekcie dotyczącym roju stworzyliśmy możliwość dołączenia do niego innych pojazdów USV jako nowej zdolności w architekturze. Zakończyliśmy testy terenowe USV w dwóch różnych rozmiarach i o różnych możliwościach. Nasz rój utworzyliśmy z pojazdów ALBATROS -S i MIR. W oparciu o zbudowaną infrastrukturę każdy pojazd USV może zostać dodany jako element stada lub od niego oddzielony– powiedział Ismail Demir z SSB.

Ta sprowadza się do połączenia możliwie największej liczby pojazdów, statków i maszyn wszelkiego rodzaju w jedną wielką sieć, w ramach której te bezpośrednio ze sobą współpracują i ciągle się komunikują. Z kolei termin USV oznacza bezzałogowe statki nawodne, które nie potrzebują żadnego człowieka na pokładzie, aby móc realizować przydzielone im misje.

Czytaj też: Opisujemy potężne haubice FH70, bo nie tylko M777 służą w Ukrainie

Wprawdzie demonstracja nie pokazała w akcji roju składającego się z dziesiątek, a nawet kilkunastu statków, ale udowodniła, że firma Aselsan jest już w stanie łączyć przynajmniej trzy. Według ogłoszeń, obecne plany tego tureckiego producenta, który tworzy swoje statki z myślą o zastosowaniach wojskowych, obejmują przeprowadzane badania, zapewniające informacje co do świadomości środowiskowej, nawigacji oraz czujników.

Czytaj też: Opisujemy czeskie RM-70 Vampire, czyli wieloprowadnicowe Wampiry używane w Ukrainie

Wiadome jest, że w obecnej formie system wykorzystuje pobierane dane z szeregu podzespołów, które następnie są wykorzystywane do automatycznego wykrywania przeszkód/obiektów i dynamicznych ruchów. Ponadto, dzięki algorytmom opracowanym w ramach projektu SWARM USV, statki na bieżąco dzielą się zadaniami, a każdy z nich jest wyposażony w lokalny i krajowy system łączności, system kontroli, architekturę wielokrotnych i redundantnych systemów łączności oraz zdolność do kontynuowania działań w przypadku zakłócania GNSS.