Dzięki wyjątkowości silnika RBCC, taki pocisk hipersoniczny mają tylko Chiny
Niedawne ogłoszenie Chin po prostu musi mieć związek z faktem, że USA pochwaliły się niedawno udanym testem pocisku hipersonicznego OpFires oraz AGM-183A ARRW. Jako że obecnie w tym wyścigu bierze udział Rosja, USA i właśnie Chiny, każda kolejna informacja na ten temat zwykle spotyka się z reakcją “konkurencji”. Tym razem nie było inaczej.
Czytaj też: Niczym nowe atomówki. Opisujemy niszczycielskie hipersoniczne pociski USA, przed którymi nie ma ucieczki
Chiny przypomniały o sobie światu poprzez zespół ze School of Aeronautics and Astronautics of Northwestern Polytechnical University. Ten z powodzeniem wystrzelił Feitian-1, czyli to, co w przyszłości będzie poniekąd podstawą hipersonicznego pocisku, jako że jego napędem jest RBCC – Rocket-Based Combined Cycle. Miało to miejsce 2 lipca i w jego ramach potwierdzono, że obecny prototyp silnika jest w stanie płynnie przechodzić z jednego trybu do drugiego.
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2022%2F07%2FTaki-pocisk-hipersoniczny-maja-tylko-Chiny.-Jest-niczym-3w1-czemu-zawdziecza-swoja-unikalnosc-1.jpg&w=1600&q=85)
To właśnie dzięki m.in. temu silnikowi Chiny zawdzięczają swoją pozycję we wspomnianym wyścigu, choć musimy jednocześnie przyznać, że podobnie jak Rosja, to państwo nie szasta szczegółami swoich systemów uzbrojeń na lewo i prawo. Oznacza to, że w rzeczywistości RBCC może być tylko wierzchołkiem góry lodowej… albo jedynym osiągnięciem ostatnich miesięcy, którym Chiny mogą się pochwalić.
Czytaj też: Jak działa pancerz reaktywny ERA? Opisujemy dodatkowe opancerzenie, które wiele zmieniło
Feitian-1 przetestował z powodzeniem silnik RBCC w locie, choć szczegółów co do samej charakterystyki tego lotu nie znamy. RBCC to połączenie silnika typu ramjet, scramjet i rakiety kanałowej, przez co możemy określić ten silnik mianem napędu wielotrybowego, bo wraz z osiąganiem wyższej prędkości, silnik ten przechodzi z jednego trybu do drugiego. W praktyce ułatwia to każdy etap lotu w dążeniu do osiągania prędkości kilka razy wyższej od prędkości dźwięku.
Czytaj też: Ukraina dopiero zgotuje Rosji piekło. Wyjaśniamy, dlaczego wyrzutnie HIMARS były dopiero początkiem
Tego typu konstrukcja silnika wiążę się z wieloma zaletami, z czego tą największą jest fakt, że zbiorniki jego paliwa nie muszą być takie duże, co pozytywnie odbije się finalnie na podstawowej masie startowej i cenie pocisku.