Nagranie niezbyt płynne? Technologia NVIDIA FRUC w tym pomoże, generując dodatkowe klatki

W nowej serii kart graficznych GeF orce RTX 4000 firma NVIDIA postanowiła wprowadzić do rdzeni graficznych nowy akcelerator – Optical Flow (NVOFA – NVIDIA Optical Flow Accelerator). Tym samym ograniczyła wsparcie najnowszej wersji DLSS 3.0 wyłącznie do nowych modeli, co najpewniej dotyczy też technologii NVIDIA FRUC (Engine-assisted Frame-rate Up Conversion). Wspomniany akcelerator analizuje dwie następujące po sobie klatki, a następnie tworzy pole przepływu optycznego, które jest wykorzystywane jako jedno z czterech wejść (obok sekwencyjnych klatek i wektorów ruchu) do stworzenia ostatecznego obrazu (jednej klatki). Wygląda jednak na to, że ten mechanizm można wykorzystać nie tylko podczas grania.
Technologia NVIDIA FRUC, NVIDIA FRUC
Technologia NVIDIA FRUC, NVIDIA FRUC

NVIDIA FRUC, czyli wyjątkowy dodatek kodeka NVENC w RTX 4000

Cechą charakterystyczną procesorów graficznych zastosowanych w rodzinie kart NVIDIA GeForce RTX 4000 jest zdolność do przewidywania następnej klatki po tej, która jest renderowana przez GPU, i generowania jej bez udziału potoku renderowania grafiki. To funkcja technologii DLSS 3, która oficjalnie nazywa się “AI frame-generation”, czyli w tłumaczeniu obejmuje “generowanie klatek na bazie sztucznej inteligencji”. Z FRUC firma NVIDIA przenosi potencjał tego podejścia także do kodowania wideo, pozwalając zwiększyć częstotliwość odświeżania filmów dzięki “magii” generowania klatek z wykorzystaniem SI.

Czytaj też: BLIK nową metodą płatności za przejazd z aplikacją Uber. Z tej okazji specjalna promocja

W praktyce więc NVIDIA FRUC jest w stanie sztucznie, ale skutecznie, zwiększyć dwukrotnie ogólną liczbę klatek, dzięki czemu z ledwie 30 FPS “zrobi” standardowe już 60 klatek na sekundę. Wszystko to poprzez swoistą interpolację klatek, ale z zachowaniem wysokiej jakości. W praktyce bowiem FRUC to coś więcej niż funkcje “płynnego ruchu” w np. telewizorze, które może przynieść Wam na myśl sam opis.

Czytaj też: Allegro będzie obciążać sprzedawców dodatkową prowizją od każdej zrealizowanej transakcji

Obsługujący FRUC kodek NVENC porównuje dwie rzeczywiste klatki wideo, określa wektory ruchu i ustawia etap przepływu optycznego, dzięki czemu dodatkowe generowane klatki, które są interpolowane z rzeczywistymi, są dokładne. Z tego co wiemy, firma NVIDIA udostępni FRUC jako bibliotekę, dzięki czemu będzie można ją zintegrować z popularnymi aplikacjami do tworzenia i konsumowania treści wideo w połączeniu z kartami graficznymi RTX 4000. To sprawi, że właściciele tych kart będą mogli tworzyć filmy z wyższą częstotliwością odświeżania i odtwarzać inne z (również) wyższą częstotliwością odświeżania.