Twój dziadek w końcu będzie jeździł wypasionym autem. Nowa Toyota Prius wygląda lepiej niż Tesla

Swoją premierę miała właśnie Toyota Prius. To samochód nie kojarzony zbytnio ze specjalnym charakterem czy innowacyjnością. Obu tych cech raczej brakowało poprzednim generacjom, ale nowa Toyota Prius w piątej już generacji to zmieniła. Wygląda bowiem lepiej nawet od kultowej Tesli Model 3… choć oczywiście z możliwościami Tesli nie ma nic wspólnego.
Nowa Toyota Prius
Nowa Toyota Prius

Nowa Toyota Prius zadebiutowała. Na pełnoprawną premierę i wszystkie szczegóły poczekamy jednak do 5 grudnia

Czy aby nie przesadzamy z nazywaniem Priusa czymś, co nie rozgrzewało serc motoryzacyjnych freaków? Już w ramach czwartej generacji z 2015 roku ten rodzinny liftback Toyoty ewidentnie zaczął nadrabiać stylem, a uznanie go za najbardziej niezawodne auto w Ameryce w październiku 2016 roku mówi samo za siebie. Jednak to w najnowszej generacji producent zaszalał z designem. Zaszalał do tego stopnia, że ten raczej rodzinny samochód sprzedawany w jedynie dziesiątkach tysięcy egzemplarzy w ostatnich latach, stał się ładniejszy, niż “konsumencki” Model 3 Tesli… choć oczywiście różni się względem niego swoim nadwoziem (liftback vs sedan).

Czytaj też: Test Toyota RAV4 Plug-In Hybrid – jeden wielki minus na tle wielu plusów

Względem poprzedniej generacji nowa Toyota Prius oparta na platformie GA-C (wariant TNGA) zachowała nietypowy kształt świateł, ale doczekała się zauważalnego przesunięcia najwyższego punktu dachu do tyłu. Takie proporcje nadały mu jeszcze większej dawki świeżości, ale w kwestii rozmiarów i tak przełożyło się to na obniżenie wysokości o 50 mm, skrócenie samochodu o 46 mm i zwiększenie szerokości o 22 mm (do 1,42 x 4,49 x 1,78 metra).

Jeśli już przy wyglądzie jesteśmy, rzucając okiem do kabiny, możemy od razu dostrzec podział na trzy “sekcje”, z czego ten najważniejszy sprowadza się do wielkiego wyświetlacza systemu infotainment na środku deski rozdzielczej. Nie zabrakło też dbałości o “otoczenie” poprzez stosowne oświetlenie, a przestrzeń dla kierowcy z typową kierownicą i wyświetlaczem dla liczników jest raczej tradycyjna.

Czytaj też: Tworzy najlepsze muscle-cary na świecie. Znana firma pokazała nowe potężne silniki do kupienia

A teraz najważniejsze – napęd. W Europie Toyota Prius 5. generacji będzie dostępna wyłącznie w wariancie hybrydowym typu plug-in. Taki układ napędowy połączy 2-litrowy silnik o mocy 151 koni mechanicznych z nowym 163-konnym elektrycznym silnikiem, co w duecie zapewni 223 koni mechanicznych i tym samym pozwoli rozpędzić się do setki w 6,7 sekundy. Magazynem energii będzie 13,6-kWh akumulator o zasięgu do ponad 90 kilometrów, o ile uznamy, że wzmianka o 50% poprawie zasięgu względem poprzednika nie jest przesadą.

Czytaj też: Test BMW X1 xDrive 23i – nowe, większe, lepsze!

Na wszystkie szczegóły, dostępność i ceny poczekamy jeszcze trochę, bo oficjalny debiut auta w Europie ma nastąpić 5 grudnia 2022 roku.