Opony nie do przebicia. METL powstały na bazie technologii z łazików NASA

Gdyby tylko takie opony rozpowszechniły się na rynku, świat stałby się lepszy. METL to bowiem opony nie do przebicia, które nie tylko odznaczają się trwałością nie z tej ziemi, ale też wytrzymałością, a więc połączeniem, które wpłynęłoby pozytywnie na bezpieczeństwo na drogach, nasze humory przy potrzebie wymiany opon i nawet cały ekosystem na Ziemi.
METL to opony nie do przebicia
METL to opony nie do przebicia

METL to opony nie do przebicia na bazie kosmicznej technologii. Wkrótce będzie można zamawiać je do swoich rowerów

Nowe technologie opracowywane dla sektora wojskowego i naukowego są owocem prac światowej klasy specjalistów, a stojące za nimi budżety są niewyobrażalne. Często nie jest nam (typowym Kowalskim) dane sprawdzić je osobiście, ale okazjonalnie część tej wyjątkowej technologii wpada na rynek. Tak było z Internetem opracowanym dla wojska i tak ma być z oponami, które pierwotnie powstały z myślą o łazikach NASA. Wszystko dzięki firmie SMART Tire, pracującej od dłuższego czasu nad oponami bez powietrza na bazie technologii opracowanej na potrzeby podbijania innych ciał niebieskich. Owoce jej prac doczekały się dwóch nagród za innowacyjność na targach CES 2023.

Czytaj też: Powietrze w oponach jest passe. Zwłaszcza w przypadku łazików na Księżycu

Swoimi oponami METL firma SMART Tire ma dwa cele. Z jednej strony chce skierować przemysł oponiarski w stronę bardziej ekologicznej przyszłości, a z drugiej poprawić bezpieczeństwo na drogach… i jednocześnie naszą wygodę. Swoimi produktami uderzy w wyceniany na 250 miliardów dolarów przemysł oponiarski, którego główne źródło dochodu (75%) ma pochodzić z potrzeby wymiany opon na nowe.

Czytaj też: Naukowcy przetestowali ściany z opon i ziemi. Wyniki są szokująco obiecujące

Opona METL została zaprojektowana w ramach współpracy SMART z Glenn Research Center NASA poprzez program Space Act Agreement. Owocem tych prac są opony, które nie wymagają powietrza, są trwałe (ich wytrzymałość szacuje się na długie lata) i nigdy nie ulegną przebiciu, dzięki bazowaniu na specjalnym stopie niklowo-tytanowym z pamięcią kształtu, który jest elastyczny jak guma, a jednocześnie wytrzymały jak tytan. Tak wyjątkowe połączenie sprawdziło się już na innych planetach, więc na ziemskich drogach nie powinno mieć problemu z szerszą adaptacją.

Czytaj też: Beton ze zużytych opon może zrewolucjonizować branżę budowlaną i transportową

Na to jednak jeszcze trochę poczekamy, bo wspomniane opony METL są przeznaczone wyłącznie do rowerów. Będzie można je zamówić jeszcze w tym kwartale w cenie od 100 do 150 dolarów, co jasno wskazuje, że opony SMART Tire do tanich należeć nie będą. Firma dopiero za jakiś czas opracuje opony do skuterów elektrycznych, a za kilka lat również samochodów.