Cii, słyszysz to? My też nie, bo specjaliści właśnie zrewolucjonizowali helikoptery i drony

Hałasujące samoloty są problemem, a w dobie dronów, które mają latać jeszcze bliżej nas, problem ten jest jeszcze większy. Dlatego właśnie firmy pokroju Cyclotech próbują przeskoczyć tę barierę, czego przykładem jest CycloRotor, którym naukowcy mogą zrewolucjonizować cały rynek awiacji.
Cii, słyszysz to? My też nie, bo specjaliści właśnie zrewolucjonizowali helikoptery i drony

Drony i helikoptery czeka cichsza przyszłość. CycloRotor od Cyclotech ma zapewnić im nowy sposób na generowanie ciągu

Cyclotech to pionierska słoweńska firma lotnicza, która poczyniła znaczące postępy w rozwoju nowatorskiej technologii lotniczej znanej jako CycloRotor. To z kolei innowacyjna konstrukcja wirnika, którego to rozkręcają silniki samolotów i dronów, mająca potencjał zrewolucjonizowania przemysłu lotniczego poprzez zmniejszenie hałasu powodowanego przez helikoptery i inne statki typu VTOL, a więc te potrafiące startować i lądować w pionie. Ponieważ zanieczyszczenie hałasem jest głównym problemem na obszarach miejskich i wokół lotnisk, przełom Cyclotech może prowadzić do cichszego i bardziej przyjaznego dla środowiska lotnictwa.

Czytaj też: Koniec z hałasującymi samolotami. Nowa technologia ma wyciszyć dźwięk silników odrzutowych

O tym, jak bardzo problematyczny dla przemysłu lotniczego jest hałas, pisałem już przy okazji innej technologii, mogącej zrewolucjonizować silniki odrzutowe. W skrócie? Walka o możliwie najmniej hałasujące samoloty opłaca się zarówno z punktu widzenia każdego z nas, jak i z poziomu samych firm, które to ze względu na hałas właśnie, muszą przestrzegać wielu praw, aby możliwie najmniej mącić spokój w okolicy. Jeśli więc pozbędziemy się problemu hałasujących wiropłatów i stałopłatów, to jeden z głównych problemów rynku awiacji zniknie “sam”.

CycloRotor chce rozwiązać problem hałasu, który dręczy wiropłaty, a więc wszelkiego rodzaju pojazdy powietrzne, wykorzystujące wirniki. Te generują znaczny hałas ze względu na aerodynamiczne interakcje ich systemów wirnikowych z otaczającym powietrzem i to właśnie w to uderza CycloRotor, zastępując konwencjonalne łopaty okrągłym układem mniejszych łopat. Te są indywidualnie sterowane i działają w skoordynowany sposób, generując siłę nośną i napęd poprzez połączenie ruchów obrotowych i cyklicznych, co minimalizuje hałas wytwarzany podczas lotu.

Czytaj też: Nad Ukrainą pojawią się zaawansowane myśliwce. Aktualnie to najpotężniejsze samoloty w Polsce

Wchodząc w szczegóły, podczas pracy CycloRotor redukuje hałas generowany przez wiry wierzchołkowe, które są głównym źródłem hałasu wirnika. Sterowanie poszczególnymi łopatami umożliwia precyzyjną manipulację ich nachyleniem i prędkością, co skutkuje zmniejszeniem hałasu w różnych warunkach lotu, a gdyby tego było mało, te innowacyjne wirniki mają zapewniać wyższą zwrotność podczas lotu. Z kolei i kompaktowa konstrukcja może również stworzyć nowe możliwości dla lotów na niskich wysokościach, umożliwiając bardziej wydajny transport i nadzór powietrzny w środowiskach miejskich.

Czytaj też: Chińskie pociągi szybsze od samolotów. W ten plan aż trudno uwierzyć

Technologia CycloRotor niesie więc ze sobą ogromne nadzieje na przekształcenie przemysłu lotniczego. Poza helikopterami ta innowacyjna konstrukcja wirnika może znaleźć zastosowanie w projektach typu VTOL, więc również elektrycznych taksówkach i pojazdach powietrznych. Mogliście zresztą już o niej słyszeć, ale niedawno ponownie wpadła w światło dzienne po tym, jak firma CycloTech pochwaliła się wynikami testów, wedle których CycloRotor jest w stanie zmniejszyć hałas eVTOL o nawet 20 decybeli. Aktualnie założyciele planują zademonstrować swój prototyp w locie do końca 2023 roku i mają nadzieję, że doczeka się certyfikacji do użytku komercyjnego przed 2026 rokiem.

PS – po więcej materiałów najwyższej jakości zapraszamy na Focus Technologie. Subskrybuj nasz nowy kanał na YouTubie!