Rewolucja w fizyce kwantowej. Naukowcy zaobserwowali coś, co od 50 lat było tylko teorią

Niemal pół wieku temu zespół fizyków teoretycznych z Japonii przewidział możliwość istnienia pewnego nietypowego stanu materii. Przez kolejne dekady jednak pomimo znaczącego postępu nie udawało się go zaobserwować. Aż do teraz.

Prawie pół wieku potrzeba było, aby teoria została zaobserwowana w rzeczywistości. W najnowszym artykule naukowym zespół fizyków z niemieckiego Uniwersytetu w Hamburgu opisał coś, co można nazwać przełomem w dziedzinie fizyki kwantowej. Po raz pierwszy w historii udało się im bowiem zaobserwować niezwykle rzadki stan materii, znany jako stan Machidy-Shibaty (na cześć Kazushige Machidy i Fumiaki Shibaty). W stanie tym dochodzi do łączenia elektronów w pary w sztucznym atomie znajdującym się na powierzchni nadprzewodnika.

Naukowcy z Niemiec zaobserwowali nowy stan materii

W artykule naukowym opublikowanym 16 sierpnia 2023 r. na łamach periodyku Nature badacze z Uniwersytetu w Hamburgu jako pierwsi ogłosili odkrycie stanu materii, który już w najbliższej przyszłości może znacząco wpłynąć na rozwój nowatorskich nanostrukturalnych komputerów kwantowych oraz innych urządzeń elektronicznych.

Czym tak naprawdę jest stan Machidy-Shibaty?

Elektrony, jak każde cząstki o określonym ładunku elektrycznym (w przypadku elektronu jest on ujemny) odpychają się od siebie. To z kolei wpływa chociażby na opór elektrycznych zbudowanych z nich materiałów. Istnieje jednak pewien dokładnie określony zestaw warunków, których spełnienie prowadzi do sytuacji, w której elektrony, zamiast się od siebie odpychać, łączą się ze sobą w pary i zaczynają zachowywać się jak bozony. Oznacza to tyle, że mogą one znajdować się w tym samym miejscu jednocześnie i poruszać się w tym samym kierunku.

Takie zachowanie elektronów ma pewne określone konsekwencje, okazuje się bowiem, że taki materiał wykazuje nadprzewodnictwo, czyli inaczej mówiąc, przewodzi prąd elektryczny bez absolutnie żadnego oporu. O tym jak wiele nadziei pokłada się w nadprzewodnikach, szczególnie wtedy, gdy w końcu uda się odkryć materiał będący nadprzewodnikiem w temperaturze otoczenia i ciśnieniu standardowym może wskazywać istna gorączka, która opanowała media na przełomie lipca i sierpnia, gdy koreański zespół badaczy ogłosił, że takim materiałem jest wytworzony przez nich LK-99. Wtedy to mówiło się, że nadprzewodnik tego typu byłby w stanie zrewolucjonizować energetykę na świecie, umożliwić tworzenie magnetycznych kolei szybkich prędkości, budowę reaktorów generujących energię w procesie fuzji jądrowej, czy w końcu do budowy nowych narzędzi laboratoryjnych do rezonansu magnetycznego.

W celu wywołania takiego stanu fizycy najpierw wytworzyli kropki kwantowe, czyli tak zwane sztuczne atomy zdolne uwięzić elektrony na małej przestrzeni, z atomów srebra, a następnie połączyli je z nadprzewodnikiem wykonanym z ołowiu. W trakcie ustalania liczby elektronów w poszczególnych sztucznych atomach naukowcy dostrzegli to, czego od dawna szukali, tj. łączenie się elektronów w pary.

Czy to może się do czegoś przydać?

W swojej pracy naukowcy wykazali również, że zaobserwowany przez nich stan Machidy-Shibaty może okazać się przydatny w produkcji kolejnych generacji komputerów kwantowych, bowiem za jego pomocą możliwe będzie dalsze redukowanie szumów w kubitach.

Czytaj także: Chiński komputer kwantowy bije na głowę dotychczas stosowane urządzenia. Jest 180 mln razy szybszy

Co ciekawe, jeden z badaczy, którzy stworzyli teoretyczne podstawy pod to odkrycie w latach siedemdziesiątych Kazushige Machida w reakcji na pracę niemieckich fizyków napisał, że nie sądził, aby odkrycie opisanego przez niego stanu materii było kiedykolwiek możliwe. Jak się jednak okazuje, czas, determinacja i rozwój nauki z czasem sprawiają, że niewykonalne staje się wykonalne.