Niemcy ulepszają swoje myśliwce. Lotnictwo sąsiada będzie jeszcze potężniejsze

Niemieckie Siły Powietrzne Luftwaffe mają zamiar znacząco wzmocnić operacyjne możliwości samolotów Eurofighter. Dziś dowiedzieliśmy się, jak dokładnie Niemcy zwiększą potęgę swojego lotnictwa w ramach ciągłego starania o utrzymanie dominacji w powietrzu na stale zmieniającym się polu walki.
Niemcy ulepszają swoje myśliwce. Lotnictwo sąsiada będzie jeszcze potężniejsze

Myśliwce Eurofighter dostaną nowe radary. Niemcy mają plan na zwiększenie ich możliwości

Eurofighter, symbol europejskiej współpracy w dziedzinie obronności, został opracowany przez Wielką Brytanię, Niemcy, Włochy i Hiszpanię. Ten wielozadaniowy samolot myśliwski jest ciągle ceniony za zwinność, zdolności przetrwania i wszechstronność w realizacji różnorodnych misji, a choć trudno nazwać go najlepszym na świecie, to jego ulepszanie ciągle zwiększa drzemiący w nim potencjał. Samolot jest wyposażony w skrzydła w układzie delta, silniki turboodrzutowe Eurojet EJ200 z możliwością wektoryzacji ciągu, system sterowania lotem fly-by-wire, zaawansowany zestaw awioniki i różnorodne opcje uzbrojenia. Brzmi to dumnie, ale jak wszystko w wojsku, Eurofighter z roku na rok staje się coraz mniej zaawansowany względem tego, co staje się możliwe w sektorze zbrojeniowym.

Czytaj też: Podwodnym behemot do zadań specjalnych. Niemcy pracują nad największym na świecie dronem

Dlatego też Niemcy postanowiły zwiększyć jego możliwości, decydując się na nowy rodzaj radaru – ECRS Mk 1, będący kwintesencją zaawansowanej technologii radarowej. Ten radar został starannie opracowany przez konsorcjum renomowanych firm technologii obronnej, a w tym Leonardo UK, Indra i Hensoldt, z czego to ta ostatnia otrzymała kontrakt w kwietniu 2023 roku na dostarczenie radarów ECRS Mk 1 dla Eurofighterów Luftwaffe. Nie jest to niewielka zmiana, bo przejście na technologię radarów E-Scan oznacza monumentalną zmianę w stosunku do wcześniej używanych radarów mechanicznie skanowanych, zapewniając myśliwcom okazalsze możliwości w zakresie wykrywania.

Czytaj też: USA wierzy w Niemcy. Rheinmetall wzmocni amerykańską marynarkę nową amunicją

Luftwaffe przewiduje włączenie radarów ECRS Mk 1 do 38 nowo nabytych Eurofighterów, począwszy od 2025 roku, a następnie systematyczne modernizowanie całej floty w kolejnych latach. Szacunkowy koszt tego ambitnego projektu wynosi 197,7 miliona euro i trudno się temu dziwić, bo radar E-Scan, charakteryzujący się technologią elektronicznie skanowanej tablicy antenowej (ESA), oferuje wiele zalet w porównaniu z konwencjonalnym radarem. Charakteryzuje się wyższą wydajnością i zdolnością do przetrwania, rozpraszając emisje sygnałów na różnych częstotliwościach, co czyni go trudnym do wykrycia i odpornym na zakłócenia.

Czytaj też: Niemcy dążą do zbrojeniowej supremacji. Państwo zbroi się w broń rodem z filmów science-fiction

Dzięki temu radar może jednocześnie emitować wiele wiązek, umożliwiając realizację misji powietrze-powietrze, powietrze-ziemia i wojny elektronicznej z nieporównywalną skutecznością. Ponadto radar E-Scan sprzyja interoperacyjności z innymi platformami NATO, zwiększając współpracę obronną. Nic więc dziwnego, że wraz z integracją ECRS Mk 1, Eurofighter ma zyskać znaczący wzrost swoich operacyjnych możliwości.