Meta kontra Unia Europejska
Akt o Usługach Cyfrowych (DSA) w pełni obowiązuje od 17 lutego 2024 roku, jednak już od 25 sierpnia 2023 roku duże platformy i wyszukiwarki internetowe musiały brać pod uwagę zawarte w DSA postanowienia. Unijne prawo ma na celu stworzenie bezpieczniejszego i bardziej transparentnego internetu, chroniąc użytkowników przed nielegalnymi i wrażliwymi treściami, zwiększając odpowiedzialność platform, zapobiegając monopolowi i wspierając mniejsze przedsiębiorstwa. Liczne zapisy ustaliły nowy zakres obowiązków dla dużych platform, co było nie lada wyzwaniem dla gigantów technologicznych.
Czytaj też: Netflix zaostrza zasady udostępniania haseł
Musieli oni dokonać gruntownych zmian w swoich platformach i to nie takich jednorazowych, ponieważ nowe obowiązki obejmują m.in. regularne ocenianie i minimalizowanie ryzyka związanego z nielegalnymi treściami, udostępnianie użytkownikom większej ilości informacji o algorytmach czy współpracę z badaczami, chcącymi analizować ich platformy. DSA sprawia, że platformy muszą być bardziej transparentne i umożliwiać łatwiejsze zgłaszanie problemów związanych z napotkanymi przez użytkowników treściami. Za naruszenie przepisów DSA platformy mogą zostać obłożone wysokimi karami finansowymi. Stawka jest więc naprawdę wysoka, bo sankcje ustalane przez UE są dotkliwe, bo mowa nawet o 6% globalnych rocznych przychodów danej firmy.
Czytaj też: Co nowego w One UI 7? Samsung w końcu uchyla rąbka tajemnicy
Meta, właściciel Facebooka i Instagrama, miała ręce pełne roboty przez ostatnie miesiące, o czym świadczy chociażby fakt, że powołano specjalny zespół, w którego skład wchodziło ponad tysiąc osób, a ich zadaniem było opracowanie rozwiązań, mających spełnić wymogi DSA. Firma opublikowała teraz raporty, przedstawiające rozwiązania stworzone w celu dostosowania się do wszystkich 54 spraw ujętych w nowym prawie. Nie wszystkie udało się spełnić, choć wynik 90% jest naprawdę imponujący, jednak wciąż pozostało kilka spraw, którym Komisja Europejska się przygląda.
Czytaj też: Właściciele starszych Galaxy Watch doczekali się wielkiej aktualizacji One UI 6
14 spraw dotyczy różnego zakresu działalności Facebooka i Instagrama. W przypadku niektórych, takich jak podział środków moderacji treści według ich rodzaju naruszenia, wymagają dostarczenia dodatkowych informacji – Meta musi po prostu przedstawić, jak w jej serwisach takie zgłaszane posty są weryfikowane. Ponadto na dostosowanie do DSA czeka Facebook Dating oraz Biblioteka reklam Mety. Firma jednak wciąż pracuje nad tym, żeby wszystko było jak należy, bo w grę wchodzi kara w wysokości miliardów dolarów, a tego gigant zdecydowanie chce uniknąć.