Nvidia RTX Remix z nowym systemem cząsteczek. Klasyczne gry zyskują nowoczesne efekty 

Czy stare gry komputerowe mogą konkurować wizualnie z najnowszymi produkcjami? Okazuje się, że tak, dlatego Nvidia nie ustaje w próbach rewitalizacji tytułów sprzed lat, a najnowsza aktualizacja jej platformy modderskiej przynosi interesujące możliwości. Platforma RTX Remix wzbogaciła się o zaawansowany system cząsteczek, który teoretycznie pozwala modderom na tworzenie efektów wizualnych dorównujących współczesnym produkcjom AAA. Brzmi obiecująco, ale jak to wygląda w praktyce?
...

 

Przykład z Half-Life 2 RTX 

Kluczową zmianą jest wprowadzenie technologii śledzenia ścieżek dla cząsteczek. Modderzy mogą teraz znacząco ulepszać tradycyjne efekty ognia, dymu oraz fantastyczne zjawiska wizualne w starych grach. System wykorzystuje moc kart GeForce RTX, umożliwiając dodawanie dziesiątek tysięcy cząsteczek bez wyraźnego spadku wydajności. 

Czytaj też: Polska klasyka, japońska zabawa i wrestling. PlayStation Plus Extra i Premium na wrzesień 

Cząsteczki rzucają precyzyjne cienie i odbijają się w wirtualnym świecie, a to oznacza funkcjonalność rzadko spotykaną nawet w nowszych tytułach. Dodatkowo oferują realistyczną symulację fizyki z uwzględnieniem kolizji ze środowiskiem. Najlepszą ilustracją możliwości systemu jest demonstracja z modyfikacji Half-Life 2 RTX. Ponad 100 000 cząsteczek emitowanych przez Antlion Guard jest renderowanych w czasie rzeczywistym, a fizyka każdej z nich jest dokładnie symulowana podczas ruchu potwora. 

Technologia otwiera możliwości dla ponad 165 gier kompatybilnych z RTX Remix. Modderzy mogą tworzyć efekty wizualnie konkurencyjne wobec najnowszych produkcji, choć warto zachować zdrowy sceptycyzm co do uniwersalności tych rozwiązań. Grupa zielonych postarała się o uproszczenie procesu tworzenia, ponieważ modderzy mogą dodawać cząsteczki bezpośrednio podczas gry poprzez menu deweloperskie Alt+X. Wystarczy przejść do zakładki „Ustawienia gier”, skategoryzować tekstury i wybrać dowolny element gry do modyfikacji. 

Czytaj też: AMD Software Adrenalin 25.9.1 WHQL. Oficjalne wsparcie dla FSR 4 i nowe optymalizacje 

Dla zaawansowanych użytkowników dostępny jest RTX Remix Toolkit, oferujący większą kontrolę nad efektami. Platforma pozwala na przechwytywanie i edycję tekstur, modeli, oświetlenia, konwersję świateł na śledzone promieniami, ulepszanie tekstur przez AI oraz dodawanie DLSS 4. Wymagania sprzętowe są jasne: do tworzenia modyfikacji potrzebna jest karta GeForce RTX. Gotowe mody i gry są jednak kompatybilne z dowolnym sprzętem obsługującym ray tracing w Vulkan. 

Statystyki rozwoju społeczności RTX Remix robią wrażenie. Od premiery platformy liczba projektów wzrosła do 237 aktywnych inicjatyw, z których ponad 100 zostało opublikowanych. Obejmują katalog uwielbianych gier jak Half-Life 2, Need for Speed Underground, Portal 2 czy Deus Ex, z łączną liczbą pobrań przekraczającą 2 miliony. 

Czytaj też: Hi-Fi w Spotify to już fakt. Muzyka brzmi jak w studiu nagraniowym 

Dla zainteresowanych możliwościami platformy Nvidia przygotowała dema Half-Life 2 RTX oraz Portal with RTX dostępne na Steam. Mody RTX Remix można pobierać z ModDB oraz serwera Discord RTX Remix Showcase. Nowa aktualizacja RTX Remix pokazuje, jak nowoczesne technologie mogą tchnąć nowe życie w klasyczne gry. Mimo technicznych ograniczeń, platforma otwiera przed modderami ciekawe możliwości twórcze i może przyczynić się do ponownego odkrycia starych tytułów przez nowe pokolenie graczy.