Test procesora Intel Core i5-12600K

Intel Core i5-12600K to procesor, który zapowiadał się na naprawdę ciekawą propozycję. Czy nasze testy potwierdzą, że jest to CPU warte Waszej uwagi?
test Intel Core i5-12600K, recenzja Intel Core i5-12600K, opinia Intel Core i5-12600K
test Intel Core i5-12600K, recenzja Intel Core i5-12600K, opinia Intel Core i5-12600K

Specyfikacja Intel Core i5-12600K

Jedną z najważniejszych nowości jest wprowadzenie architektury obejmującej małe i duże rdzenie, kolejno P-Core (Golden Cove) i E-Core (Gracemont). Intel zrezygnował więc ze standardowego podejścia do procesorów przeznaczonych do komputerów stacjonarnych, które to obejmowało obecność tylko takich samych rdzeni. Procesor i5-12600K ma więc sześć dużych rdzeni P oraz cztery małe E. Daje to łącznie 10 rdzeni i 16 wątków (rdzenie E nie oferują dwóch wątków). Warto tutaj przyrównać procesor choćby do i9-11900K, który ma 8 rdzeni i 16 wątków.

Maksymalne taktowanie rdzeni P to 4,9 GHz, przy obciążeniu wszystkich rdzeni jest ono równe 4,5 GHz, a bazowe wynosi 3,7 GHz. W przypadku rdzeni E jest to kolejno 3,6 GHz i 2,8 GHz. Procesor ma dopisek K, czyli jest konstrukcją odblokowaną. Po połączeniu z płytą Z690 możecie więc podkręcić go i znacznie zwiększyć zegary. Ilość pamięci Intel Smart Cache L3 to 20 MB, a L2 9,5 MB.

Czytaj też: Test płyty głównej ASRock X570S PG Riptide

Ważną kwestią są definicje limitów mocy, które Intel zmienił. Od teraz PL1 to PBP (processor base power), a PL2 to MTP (maximum turbo power). Dla tej jednostki są one równe 125 W i 150 W. Co więcej, Intel jasno dał do zrozumienia, że procesor może bez problemów w nieskończoność działać przy MTP, więc jest to spora zmiana w stosunku do poprzedników. Miały one bowiem możliwość pracy w stanie PL2 tylko przez krótki okres czasu, po czym wchodziły w stan PL1.

Do testów otrzymałem model K, czyli oferujący zintegrowaną kartę Intel UHD 770. Natomiast na pewno w sklepach pojawi się też model KF, który będzie jej pozbawiony i przez to powinien być tańszy. Intel Core i5-12600K obsługuje dwukanałowe pamięci RAM DDR4 do 3200 MT/s oraz DDR5 do 4800 MT/s. Wsparcie dla DDR5 jest ważną nowością, choć w tym teście sparowałem procesor z DDR4. Kolejna nowinka to obsługa 16 linii PCI-E 5.0, czyli technologii, której póki co nie oferuje konkurencja.

Kolejna ważna rzecz to całkowicie nowa podstawka – LGA1700. Wymusza ona stosowanie nowych chłodzeń lub zakup montaży do starszych konstrukcji. Tutaj na pewno na początku będzie z tym problem – nie wszyscy producenci ogłosili wsparcie dla tej platformy. Sam procesor wykonany jest w procesie technologicznym Intel 7 (10 nm Enhanced SuperFin). Tutaj wreszcie Intel przeszedł z 14 nm na mniejszy proces, choć do 7 nm, które ma AMD jeszcze trochę brakuje. Ostatnia rzecz to maksymalna temperatura procesora, która wynosi 100°C.

Czytaj też: Test płyty głównej Gigabyte X570S Aero G

Jak przeprowadziłem testy Intel Core i5-12600K?

Odnośnie testów muszę wspomnieć o kilku ważnych kwestiach. Po pierwsze wykonałem je na systemie Windows 11. Procesory AMD przetestowałem po zainstalowaniu łatek, które rozwiązały początkowe problemy. W systemie wyłączyłem zabezpieczenia oparte na wirtualizacji. Zainstalowałem też najnowsze sterowniki, w tym Nvidia Game Ready 496.13.

Kolejna ważna kwestia dotyczy limitów mocy. Procesory 11. generacji przetestowałem w dwóch ustawieniach – domyślnych (PL1 mniejsze od PL2) oraz po ustawieniu PL1 i PL2 na maksymalne wartości. W przypadku procesorów 12. generacji sugerowane ustawienie PL1=PL2=MTP wydaje się bardzo rozsądnym podejściem, stąd CPU zostały w ten sposób sprawdzone. Na płytach wyłączałem też technologie typu MCE. Procesory AMD testowałem przy domyślnych ustawieniach po wyłączeniu PBO. Tak jak wspomniałem procesory 12. generacji sparowałem z pamięciami DDR4 (Gear 1) tak, aby sprawdzić różnice tylko pomiędzy samymi CPU, bez wpływu pamięci. Testy w połączeniu z pamięciami DDR5 również dla Was wykonam, ale w trochę późniejszym czasie. Dodatkowo, jeśli chcielibyście zobaczyć konstrukcje w innych ustawieniach, to dajcie znać w komentarzach.

Każdy z testów powtórzyłem 3 razy lub do uzyskania powtarzalności. Dokładne opisy danego programu znajdziecie pod odpowiednim nagłówkiem.

Platforma testowa
Chłodzenie
MSI MAG CoreLiquid 360RH
Chłodzenie
Aorus Waterforce 280 (12. gen Intela)
Pasta
Noctua NT-H1
Płyta główna
X570S Aorus Master
Płyta główna
Z590 Aorus Master
Płyta główna
Z690 Aorus Elite DDR4
Pamięć DDR4
XPG Spectrix D50 4x 8 GB 3600 MHz CL18
Dysk
Goodram IRDM M.2 2 TB NVMe
Karta graficzna
Gigabyte GeForce RTX 3080 Ti Vision OC
Zasilacz
be quiet! Dark Power Pro P11 1200W
Monitor
AOC G2868PQU

Testy – 3DF Zephyr

3DF Zephyr służy do fotogrametrii, czyli do rekonstrukcji modeli 3D na podstawie zdjęć. Tutaj również wykorzystałem wbudowany benchmark pozwalający na ocenienie wydajności procesorów.

Testy – 3DMark CPU Profile

3DMark to jeden z najpopularniejszych benchmarków na świecie. Twórcy wprowadzili do niego CPU Profile, który sprawdza wydajność przy obciążeniu różnej ilości wątków. Zebrałem tutaj wyniki dla jednego oraz maksymalnej ilości wątków.

Testy – 3D Particle Movement

3DPM został opracowany przez serwis Anandtech. Symuluje on sześć różnych rodzajów ruchów cząstek w trójwymiarze. Poniżej znajdziecie ogólny wyniki testu podany jako mops/sec.

Testy –  7-Zip

7-Zip to darmowy program do kompresji plików, który jest często wykorzystywany przez użytkowników komputerów. W teście sprawdziłem czasy pakowania (do formatu .7z) paczki 1351 plików o wielkości 2,92 GB oraz jednego pliku o wielkości 18,6 GB.

Testy – Blender

Ten program każdy z Was powinien kojarzyć. Służy on do modelowania i renderowania obrazów czy animacji trójwymiarowych. Tutaj wykorzystałem renderowanie sceny Spring za pomocą silnika Cycles.

Testy – Cinebench R23

Cinebench to popularny benchmark bazujący na Maxon Cinema 4D. Pozwala on na dobrą ocenę wydajności procesorów i często pojawia się w przeciekach. W testach wykorzystałem wersję R23 oraz testy jedno i wielowątkowe.

Testy – Corona Benchmark

Silnik renderujący Corona dostępny jest Autodesk 3ds Max oraz Cinema 4D. Co ważne nie wspiera on GPU, więc wydajność CPU jest tutaj kluczowa. W testach skorzystałem z benchmarka przygotowanego przez twórców, który dobrze sprawdza się w praktyce.

Testy –  CPU-Z

Kolejnym benchmarkiem często obecnym w przeciekach jest ten zawarty w CPU-Z. Dzięki niemu można ocenić wydajność jedno i wielordzeniową procesorów. Jest to szybki test i każdy z Was może go bez problemu przeprowadzić na swoim PC.

Testy – DigiCortex

DigiCortex służy do wizualizacji sieci neuronowych oraz symulacji na dużą skalę. Nie zabrakło tutaj wykorzystania dokładnych modeli synaps, ich plastyczności oraz neuronów. Do testów wykorzystałem small benchmark, z którego to po 10 minutach trwania symulacji spisałem parametr Avg. Simulation Speed (x Real Time).

Testy – Frybench

Frybench oparty jest o Fryrender one SP2 i opracowany przez RandomControl. Jest to jeden z pierwszych silników renderujących opartych na bezstronnej symulacji fizyki światła. Wykorzystany benchmark pozwala na dobre porównanie wydajności różnych CPU.

Testy – Handbrake

Handbrake pozwala na konwersję filmów do niemal wszystkich formatów. Jest on też dostępny za darmo praktycznie na wszystkie platformy, stąd jego duża popularność. W teście sprawdziłem czas konwersji filmu .mp4 o długości 10 minut i 33 sekund do H.264 i H.265 (1080p30).

Testy – JetStream 2

Kolejny benchmark testuje JavaScript i WebAssembly oraz koncentruje się na najbardziej zaawansowanych aplikacjach internetowych. Ponownie ocenia on szybkość działania, tyle, że tym razem wynik otrzymujemy w punktach. Tutaj również wykorzystałem przeglądarkę Google Chrome.

Testy – Kraken JavaScript

Kolejny benchmark porównuje wydajność w złożonych obliczeniach opartych o JavaScript. Wynik ma kilka różnych składników i podawany jest w milisekundach – interesuje nas całkowity rezultat. Tutaj w testach wykorzystałem przeglądarkę Google Chrome.

Testy – PCMark 10

PCMark to benchmark służący do ocenienia ogólnej wydajności komputera. Symuluje on różne zadania wykonywane na komputerze. Poniżej znajdziecie ogólny wynik oraz wyniki dla testów: Essentials, Productivity oraz Digital Content Creation.

Testy – POV-Ray

POV-Ray to kolejny program mający wbudowany benchmark. Tym razem pozwala on na tworzenie obrazów z wykorzystaniem ray tracingu i służy głównie do tworzenia grafiki 3D. W testach wykorzystałem benchmark jedno i wielowątkowy.

Testy –  Speedometer 2.0

Speedometer 2.0 mierzy responsywność aplikacji internetowych. Jego plusem jest symulowanie działań wykonywanych przez użytkownika, co pozwoli na ocenienie wydajności różnych procesorów. Tutaj w testach wykorzystałem przeglądarkę Google Chrome.

Testy –  SuperPI

SuperPI liczy liczbę Pi do wskazanej ilości cyfr. Wykorzystuje on do tego algorytm Gauss–Legendre oraz działa tylko na jednym wątku. Jest on bardzo popularny np. podczas zawodów OC. Wykonałem tutaj obliczenia32 milionów cyfr (32M).

Testy –  wPrime

wPrime to kolejny znany benchmark. Jeśli interesuje Was bardziej tematyka obliczeń to więcej na ten temat znajdziecie tutaj. W tym przypadku wykorzystałem test 1024M i ustawiłem maksymalną ilość wątków dla każdego z procesorów.

Testy – VeraCrypt

VeraCrypt to oficjalny następca TruCrypt. Jest to oprogramowanie open-source więc nie ma co się dziwić, że jest naprawdę popularny. Program ma wbudowany benchmark, który wykorzystałem w sprawdzeniu wydajności procesorów. Na wykresach poniżej znajdziecie średnie wyniki trzech testów: AES, Twofish(Serpent) oraz Kuznyechik(Serpent(Camellia)).

Testy – V-Ray Benchmark

W tym programie miałem już okazję wykonać test kart graficznych – znajdziecie go tutaj. Tam też jest krótki opis. Twórcy V-Ray udostępnili darmowy benchmark, który to właśnie wykorzystałem w poniższych testach.

Testy – Assassin’s Creed Valhalla

Assassin’s Creed Valhalla to już dwunasta część tej znanej serii. Tym razem akcja odbywa się w IX-wiecznej Europie, głównie w Anglii. Jest to już tytuł, który bardziej stawia na elementy RPG z mitycznymi istotami. Ponownie jednak mamy do czynienia ze świetnymi efektami graficznymi. Testy przeprowadziłem w mieście Jorvik, a wybrana rozdzielczość to 1920 x 1080 przy ustawieniach ultra wysokich.

Testy – Borderlands 3

Kolejna część serii ponownie utrzymana jest w komiksowym klimacie. Ma ona naprawdę sporą dawkę humoru oraz ciekawą fabułę. Nie zabrakło też barwnych postaci, a sama akcja odbywa się z perspektywy pierwszej osoby. Testy wykonałem w lokacji Lectra City. Wybrałem też rozdzielczość 1920 x 1080 i ustawienia Badass.

Testy – Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077 to gra RPG z widokiem pierwszoosobowym. Mamy w niej do czynienia z wieloma dylematami moralnymi, a akcja dzieje się w przyszłości. Jest to jeden z najbardziej oczekiwanych tytułów 2020 roku, który zachwyca grafiką. Testy wykonałem w dzielnicy Little China. Ustawiłem rozdzielczość 1920 x 1080 oraz ustawienia Ultra.

Testy – Far Cry 6

Kolejna odsłona części z cyklu Far Cry to ponownie strzelanka typu FPP (pierwszoosobowa) z wielkim otwartym światem. Od trzeciej części seria stara się nas przyciągnąć poprzez wprowadzenie realnego i szalonego czarnego charakteru oraz świetnej grafiki. Tutaj wykorzystałem wbudowany w grę benchmark, rozdzielczość 1920 x 1080 oraz ustawienia Ultra.

Testy – Horizon Zero Dawn

Kolejny tytuł przedstawia przyszłość ludzkości. Ma on ciekawą historię oraz oferuje wciągającą przygodę. Rozgrywka jest TPP, czyli widziana z perspektywy trzeciej osoby. Nie zabrakło też elementów RPG i oczywiście świetnej grafiki. Za miejsce testowe wybrałem miasto Południk. Rozdzielczość to 1920 x 1080, a ustawienia graficzne najwyższa jakość.

Testy – Red Dead Redemption 2

Druga część gry ponownie przynosi świetne historie oraz dobrą rozgrywkę. Akcja przenosi nas w świat westernu. Nie zabrakło tutaj realistycznych broni, wykonywania codziennych czynności czy świetnej grafiki. Testy wykonałem w mieście Saint Denis, przy rozdzielczości 1920 x 1080 i maksymalnych ustawieniach graficznych.

Testy – Shadow of the Tomb Raider

Trzecia odsłona serii Tomb Raider opowiada o początkach znanej pani archeolog pakującej się w nowe problemy. W grze gramy z perspektywy trzeciej osoby, co pozwala na podziwianie świetnej grafiki. Testy przeprowadziłem w lokacji Kuwak Yaku. Ustawiłem rozdzielczość 1920 x 1080 i najwyższe ustawienia graficzne.

Testy – Sid Meier’s Civilization VI

Jest to jedna z pierwszych strategii 4X, która mimo premiery w 2016 roku jest ciągle mocno rozwijana. Twórcy wypuścili do niej sporą liczbę dodatków, a stratedzy cały czas cieszą się rozgrywką. Szósta odsłona przyniosła bardziej bajkową grafikę. Tutaj wykorzystałem dwa wbudowane w grę benchmarki – SI oraz Grafika. Rozdzielczość to 1920 x 1080, a ustawienia ultra.

Testy – Total War Saga: Troy

Total War: Troy to druga odsłona serii Total War Saga – pierwszą była Thrones of Britannia. W tym tytule wcielamy się w bohaterów dowodzących armią inspirowaną Iliadą Homera. Ostatnio w grze pojawiły się nawet mityczne jednostki wyjęte prosto z greckich mitów, co jest ciekawym dodatkiem. Tutaj wykorzystałem wbudowany benchmark Siege, rozdzielczość 1920 x 1080 oraz ustawienia Ultra.

Testy – Watch Dogs Legion

Akcja trzeciej części serii Watch Dogs dzieje się w nie dalekiej przyszłości w Londynie. Wcielamy się w grupę hakerów, którzy toczą wojnę z rządzącą korporacją. Co ważne do naszej ekipy możemy zrekrutować praktycznie każdego mieszkańca miasta. Tutaj testy przeprowadziłem w pobliżu stacji metra Waterloo, przy rozdzielczości 1920 x 1080 oraz ustawieniach ultra.

Temperatury i podkręcanie Intel Core i5-12600K

W testach procesora Intel Core i5-12600K wykorzystałem chłodzenie Aorus Waterforce 280. Niestety nie oferuje ono najlepszego docisku, co widać po montażu na CPU z równomiernie rozłożoną cienką warstwą pasty. Są wtedy wolne przestrzenie w okolicach środka procesora, co wymaga nałożenia tam zdecydowanie za dużych ilości pasty. Dodatkowo niestety nie udało mi się zorganizować AiO 360 z montażem pod LGA1700 – przy nim temperatury powinny być niższe. Bez OC przy obciążeniu Cinebench R23 i AiO ustawionym na 100% obrotów wentylatorów i pompki zanotowałem średnio 67°C/51°C, więc tutaj nie jest źle.

CPU udało mi się podkręcić do 5,0 GHz/4,0 GHz. Uzyskałem to przy napięciu 1,368 V. Tutaj temperatury pod obciążeniem wynosiły średnio 93°C/68°C. Widać zdecydowanie, że przydało by się większe AiO z lepszym dociskiem. Przy napięciu 1,392 V nie udało mi się ustawić wyżej rdzeni, a temperatury sięgały ponad 100°C, więc jeszcze większego napięcia nie testowałem.

Czytaj też: Test płyty głównej X570S Aorus Master

Testy OC – Cinebench R23

Cinebench to popularny benchmark bazujący na Maxon Cinema 4D. Pozwala on na dobrą ocenę wydajności procesorów i często pojawia się w przeciekach. W testach wykorzystałem wersję R23 oraz testy jedno i wielowątkowe.

Testy OC – Corona Benchmark

Silnik renderujący Corona dostępny jest Autodesk 3ds Max oraz Cinema 4D. Co ważne nie wspiera on GPU, więc wydajność CPU jest tutaj kluczowa. W testach skorzystałem z benchmarka przygotowanego przez twórców, który dobrze sprawdza się w praktyce.

Testy OC – V-Ray Benchmark

W tym programie miałem już okazję wykonać test kart graficznych – znajdziecie go tutaj. Tam też jest krótki opis. Twórcy V-Ray udostępnili darmowy benchmark, który to właśnie wykorzystałem w poniższych testach.

Testy OC – Shadow of the Tomb Raider

Trzecia odsłona serii Tomb Raider opowiada o początkach znanej pani archeolog pakującej się w nowe problemy. W grze gramy z perspektywy trzeciej osoby, co pozwala na podziwianie świetnej grafiki. Testy przeprowadziłem w lokacji Kuwak Yaku. Ustawiłem rozdzielczość 1920 x 1080 i najwyższe ustawienia graficzne.

Testy OC – Sid Meier’s Civilization VI

Jest to jedna z pierwszych strategii 4X, która mimo premiery w 2016 roku jest ciągle mocno rozwijana. Twórcy wypuścili do niej sporą liczbę dodatków, a stratedzy cały czas cieszą się rozgrywką. Szósta odsłona przyniosła bardziej bajkową grafikę. Tutaj wykorzystałem dwa wbudowane w grę benchmarki – SI oraz Grafika. Rozdzielczość to 1920 x 1080, a ustawienia ultra.

Testy OC – Total War Saga: Troy

Total War: Troy to druga odsłona serii Total War Saga – pierwszą była Thrones of Britannia. W tym tytule wcielamy się w bohaterów dowodzących armią inspirowaną Iliadą Homera. Ostatnio w grze pojawiły się nawet mityczne jednostki wyjęte prosto z greckich mitów, co jest ciekawym dodatkiem. Tutaj wykorzystałem wbudowany benchmark Siege, rozdzielczość 1920 x 1080 oraz ustawienia Ultra.

Pobór mocy

Pobór mocy sprawdziłem za pomocą watomierza Voltcraft Energy Logger 4000. Za obciążenie posłużył mi wielowątkowy test Cinebench R23, a wyniki spisałem po 5 minutach jego działania.

Czytaj też: Test płyty głównej Asus ROG Strix X570-E Gaming WiFi II

Test Intel Core i5-12600K – podsumowanie

Powyższy wykres stanowi pewne uproszczenie i przedstawia średnią ze wszystkich wykorzystanych w teście programów (oprócz gier i wPrime, o którym trochę dalej). Intel Core i5-12600K notuje tutaj naprawdę świetną wydajność, minimalnie lepszą od Intela Core i9-11900K, czyli konstrukcji znacznie droższej. Należy też jednak spojrzeć na poszczególne wyniki w danych programach. W testach jednowątkowych CPU przegrywa tak naprawdę tylko z i9-12900K, co jest świetnym rezultatem (spójrzcie tutaj choćby na wyniki w POV-Ray, Cinebench R23 czy CPU-Z). W testach wielowątkowych wyniki potrafią być wyższe od i9-11900K nawet po zdjęciu power limitów, czego przykładem jest choćby Cinebench R23, V-Ray czy Blender. Nie ma też co go porównywać z Ryzenem 5 5600X czy poprzednikiem Intela, bowiem różnice są naprawdę spore.

Konstrukcja hybrydowa nie sprawiała problemów i obliczenia były odpowiednio wykonywane. Wyjątkiem jest tutaj wPrime, gdzie wyniki wszystkich modeli 12. generacji Intela są bardzo niskie. Wynika to z oczekiwania dużych rdzeni na skończenie obliczeń przez małe rdzenie. Niestety nawet jeśli zmniejszycie liczbę wątków to do pracy zaciągane są i tak rdzenie E. Jest to przykład programu, który będzie musiał być dostosowany do nowej architektury.

W grach jest ponownie świetnie. Testowana jednostka wypada na poziomie Intela i9-11900K oraz Ryzenów 9, co jest świetnym rezultatem. Gracze będę więc naprawdę zadowoleni z możliwości oferowanych przez Intel Core i5-12600K. Intel obiecał też, że problemy z DRM w grach zostaną rozwiązane, więc będzie można także cieszyć się z rozgrywki w starszych tytułach.

Procesor możecie też dosyć łatwo podkręcić i tym samym sporo zyskać w różnych zastosowaniach. Tutaj jednak przyda się AiO nawet 360 ze znacznie lepszym dociskiem, bowiem temperatury potrafią być spore. Podobnie jest z poborem mocy, który bez OC nawet nie jest taki duży, ale po nim przekracza 300 W, choć i5-11600K potrafił pobierać jeszcze więcej mocy po OC. Procesor możecie też sparować z pamięciami DDR5 – postaram się przygotować dla Was także taki test.

Na koniec pozostawiłem kwestię ceny. Za Intel Core i5-12600K zapłacicie ok. 1499 zł, podczas gdy za Intel Core i5-12600KF ok. 1399 zł. Ceny są więc wyższe od poprzedników, choć Ryzen 5 5600X wcale nie jest tańszy. Niestety sama platforma będzie wymagać większych nakładów pieniężnych. W momencie pisania testu najtańsza płyta Z690 to koszt ok. 920 zł, podczas gdy Z590 ok. 550 zł, więc różnica jest naprawdę spora. Także jeśli będziecie chcieli sparować procesor z pamięciami DDR5 to musicie naszykować się na jeszcze większe koszty platformy. Tutaj mimo wszystko cena całej platformy będzie po prostu wyższa niż przy poprzedniej generacji czy w przypadku AMD.

Mimo to uważam, że Intel Core i5-12600K zanotował świetną premierę. Wydajność jest znacznie wyższa od obecnych na rynku 6-rdzeniowych konstrukcji i nawet większe koszty sprawiają, że nadal warto dołożyć do tego procesora. Ceny płyt na pewno też z czasem zaczną spadać, więc tutaj można chwilę wstrzymać się z zakupem. Warto też poczekać na producentów chłodzeń, którzy przygotują w pełni swoje konstrukcje na nowe CPU. Jeśli celujecie w procesor pokroju i5 i zależy Wam na świetnej wydajności w grach czy programach, to na ten moment wybór Intel Core i5-12600K będzie naprawdę udany.

Za dostarczenie procesorów Intel Core i9-11900K, AMD Ryzen 5 5600X, AMD Ryzen 9 5900X i AMD Ryzen 9 5950X dziękuję sklepowi X-Kom.