Test procesora Intel Core i7-12700K z pamięciami DDR4 i DDR5

Intel Core i7-12700K to procesor, który teoretycznie wypada pomiędzy i5-12600K i i9-12900K, które również miałem okazję testować. Jak CPU wypadnie w praktyce przy połączeniu z pamięciami DDR4 i DDR5?
Test Intel Core i7-12700K
Test Intel Core i7-12700K

Specyfikacja Intel Core i7-12700K

Procesor składa się z dużych rdzeni P-Core (Golden Cove) i małych E-Core (Gracemont). Mamy ich kolejno 8 i 4, czyli liczba tych pierwszych jest równa i9-12900K, ale drugich jest o połowę mniej. Łącznie mamy do dyspozycji 12 rdzeni i 20 wątków. W porównaniu do konkurencji to najbliżej jest Ryzen 9 5900X, który ma 12 rdzeni i 24 wątki.

Maksymalne taktowanie turbo rdzeni P to 4,90 GHz, przy obciążeniu wszystkich 4,7 GHz, a bazowe to 3,60 GHz. Mamy jeszcze do dyspozycji Intel Turbo Boost Max Technology 3.0, dzięki której maksymalne taktowanie może sięgać 5,00 GHz. W przypadku rdzeni E maksymalne taktowanie turbo to 3,80 GHz, przy obciążeniu wszystkich 3,6 GHz, a bazowe to 2,70 GHz. Procesor jest też odblokowany, więc spokojnie możecie go podkręcać oczywiście, jeśli macie płytę Z690.

Tak jak w przypadku poprzednich konstrukcji Intel zmienił definicje limitów mocy. PL1 to PBP (processor base power), a PL2 to MTP (maximum turbo power). Ten pierwszy jest równy 125 W, a drugi 190 W. Ponieważ Intel dopuszcza działanie procesora cały czas w stanie PBP, to testy przeprowadziłem przy ustawieniu PL1=PL2=MTP=190 W. Nie ma więc sytuacji, po której limit mocy spada po czasie, a razem z nim wydajność procesora.

Na pokładzie nie zabrakło zintegrowanej karty graficznej UHD 770, ale jak zawsze w sprzedaży jest też model KF bez tego dodatku. CPU wspiera pamięci RAM DDR4 do 3200 MT/s i DDR5 do 4800 MT/s. Tak jak wcześniej pisałem testy przeprowadziłem w połączeniu z obiema wersjami, tylko o innych parametrach. Ważną nowością jest też obsługa 16 linii PCI-E 5.0, których cały czas nie oferuje konkurencja. Procesor ma także 25 MB Intel Smart Cache oraz 12 MB L2 Cache.

Intel Core i7-12700K przygotowany został na podstawkę LGA1700, więc tutaj musicie mieć odpowiedni montaż dla chłodzenia. Niestety cały czas sklepy potrafią sprzedawać stare rewizje chłodzeń i tutaj najlepiej jest bezpośrednio skonsultować się ze sprzedawcą w celu potwierdzenia kompatybilności. CPU wykonane zostało w procesie technologicznym Intel 7 (10 nm Enhanced SuperFin). Jego maksymalna temperatura to 100°C.

Czytaj też: Test procesora Intel Core i9-12900K

Jak przeprowadziłem testy Intel Core i7-12700K?

Odnośnie testów muszę wspomnieć o kilku ważnych kwestiach. Po pierwsze wykonałem je na systemie Windows 11. Procesory AMD przetestowałem po zainstalowaniu łatek, które rozwiązały początkowe problemy. W systemie wyłączyłem zabezpieczenia oparte na wirtualizacji. Zainstalowałem też sterowniki Nvidia Game Ready 496.13.

Kolejna ważna kwestia dotyczy limitów mocy. Procesory 11. generacji przetestowałem w dwóch ustawieniach – domyślnych (PL1 mniejsze od PL2) oraz po ustawieniu PL1 i PL2 na maksymalne wartości. W przypadku procesorów 12. generacji sugerowane ustawienie PL1=PL2=MTP wydaje się bardzo rozsądnym podejściem, stąd CPU zostały w ten sposób sprawdzone. Na płytach wyłączałem też technologie typu MCE. Procesory AMD testowałem przy domyślnych ustawieniach po wyłączeniu PBO. Procesor sparowałem z pamięciami DDR4 (Gear 1) i DDR5 (Gear 2), więc możecie zobaczyć różnice pomiędzy różnymi platformami.

Każdy z testów powtórzyłem 3 razy lub do uzyskania powtarzalności. Dokładne opisy danego programu znajdziecie pod odpowiednim nagłówkiem.

Czytaj też: Testujemy procesor Intel Core i9-12900K z pamięciami DDR5. Czy okażą się wydajniejsze od DDR4?

Platforma testowa
Chłodzenie
MSI MAG CoreLiquid 360RH
Chłodzenie
Aorus Waterforce 280 (12900K i 12600K)
Chłodzenie
be quiet! Silent Loop 2 360 (12700K)
Pasta
Noctua NT-H1
Płyta główna
X570S Aorus Master
Płyta główna
Z590 Aorus Master
Płyta główna
Z690 Aorus Elite DDR4
Płyta główna
Asus ROG Maximus Z690 Apex
Pamięć DDR4
XPG Spectrix D50 4x 8 GB 3600 MHz CL18
Pamięć DDR5
G.Skill Trident Z5 RGB 2x 16 GB 5600 MHz CL36
Dysk
Goodram IRDM M.2 2 TB NVMe
Karta graficzna
Gigabyte GeForce RTX 3080 Ti Vision OC
Zasilacz
be quiet! Dark Power Pro P11 1200W
Monitor
AOC G2868PQU

Testy – 3DF Zephyr

3DF Zephyr służy do fotogrametrii, czyli do rekonstrukcji modeli 3D na podstawie zdjęć. Tutaj również wykorzystałem wbudowany benchmark pozwalający na ocenienie wydajności procesorów.

Testy – 3DMark CPU Profile

3DMark to jeden z najpopularniejszych benchmarków na świecie. Twórcy wprowadzili do niego CPU Profile, który sprawdza wydajność przy obciążeniu różnej ilości wątków. Zebrałem tutaj wyniki dla jednego oraz maksymalnej ilości wątków.

Testy – 3D Particle Movement

3DPM został opracowany przez serwis Anandtech. Symuluje on sześć różnych rodzajów ruchów cząstek w trójwymiarze. Poniżej znajdziecie ogólny wyniki testu podany jako mops/sec.

Testy –  7-Zip

7-Zip to darmowy program do kompresji plików, który jest często wykorzystywany przez użytkowników komputerów. W teście sprawdziłem czasy pakowania (do formatu .7z) paczki 1351 plików o wielkości 2,92 GB oraz jednego pliku o wielkości 18,6 GB.

Testy – Blender

Ten program każdy z Was powinien kojarzyć. Służy on do modelowania i renderowania obrazów czy animacji trójwymiarowych. Tutaj wykorzystałem renderowanie sceny Spring za pomocą silnika Cycles.

Testy – Cinebench R23

Cinebench to popularny benchmark bazujący na Maxon Cinema 4D. Pozwala on na dobrą ocenę wydajności procesorów i często pojawia się w przeciekach. W testach wykorzystałem wersję R23 oraz testy jedno i wielowątkowe.

Testy – Corona Benchmark

Silnik renderujący Corona dostępny jest Autodesk 3ds Max oraz Cinema 4D. Co ważne, nie wspiera on GPU, więc wydajność CPU jest tutaj kluczowa. W testach skorzystałem z benchmarka przygotowanego przez twórców, który dobrze sprawdza się w praktyce.

Testy –  CPU-Z

Kolejnym benchmarkiem, często obecnym w przeciekach, jest ten zawarty w CPU-Z. Dzięki niemu można ocenić wydajność jedno i wielordzeniową procesorów. Jest to szybki test i każdy z Was może go bez problemu przeprowadzić na swoim PC.

Testy – DigiCortex

DigiCortex służy do wizualizacji sieci neuronowych oraz symulacji na dużą skalę. Nie zabrakło tutaj wykorzystania dokładnych modeli synaps, ich plastyczności oraz neuronów. Do testów wykorzystałem small benchmark, z którego to po 10 minutach trwania symulacji spisałem parametr Avg. Simulation Speed (x Real Time).

Testy – Frybench

Frybench oparty jest o Fryrender one SP2 i opracowany przez RandomControl. Jest to jeden z pierwszych silników renderujących opartych na bezstronnej symulacji fizyki światła. Wykorzystany benchmark pozwala na dobre porównanie wydajności różnych CPU.

Testy – Handbrake

Handbrake pozwala na konwersję filmów do niemal wszystkich formatów. Jest on też dostępny za darmo praktycznie na wszystkie platformy, stąd jego duża popularność. W teście sprawdziłem czas konwersji filmu .mp4 o długości 10 minut i 33 sekund do H.264 i H.265 (1080p30).

Testy – JetStream 2

Kolejny benchmark testuje JavaScript i WebAssembly oraz koncentruje się na najbardziej zaawansowanych aplikacjach internetowych. Ponownie ocenia on szybkość działania, tyle, że tym razem wynik otrzymujemy w punktach. Tutaj również wykorzystałem przeglądarkę Google Chrome.

Testy – Kraken JavaScript

Kolejny benchmark porównuje wydajność w złożonych obliczeniach opartych o JavaScript. Wynik ma kilka różnych składników i podawany jest w milisekundach – interesuje nas całkowity rezultat. Tutaj w testach wykorzystałem przeglądarkę Google Chrome.

Testy – PCMark 10

PCMark to benchmark służący do ocenienia ogólnej wydajności komputera. Symuluje on różne zadania wykonywane na komputerze. Poniżej znajdziecie ogólny wynik oraz wyniki dla testów: Essentials, Productivity oraz Digital Content Creation.

Testy – POV-Ray

POV-Ray to kolejny program mający wbudowany benchmark. Tym razem pozwala on na tworzenie obrazów z wykorzystaniem ray tracingu i służy głównie do tworzenia grafiki 3D. W testach wykorzystałem benchmark jedno i wielowątkowy.

Testy –  Speedometer 2.0

Speedometer 2.0 mierzy responsywność aplikacji internetowych. Jego plusem jest symulowanie działań wykonywanych przez użytkownika, co pozwoli na ocenienie wydajności różnych procesorów. Tutaj w testach wykorzystałem przeglądarkę Google Chrome.

Testy –  SuperPI

SuperPI liczy liczbę Pi do wskazanej ilości cyfr. Wykorzystuje on do tego algorytm Gauss–Legendre oraz działa tylko na jednym wątku. Jest on bardzo popularny np. podczas zawodów OC. Wykonałem tutaj obliczenia32 milionów cyfr (32M).

Testy –  wPrime

wPrime to kolejny znany benchmark. Jeśli interesuje Was bardziej tematyka obliczeń, to więcej na ten temat znajdziecie tutaj. W tym przypadku wykorzystałem test 1024M i ustawiłem maksymalną ilość wątków dla każdego z procesorów.

Testy – VeraCrypt

VeraCrypt to oficjalny następca TruCrypt. Jest to oprogramowanie open-source więc nie ma co się dziwić, że jest naprawdę popularny. Program ma wbudowany benchmark, który wykorzystałem w sprawdzeniu wydajności procesorów. Na wykresach poniżej znajdziecie średnie wyniki trzech testów: AES, Twofish(Serpent) oraz Kuznyechik(Serpent(Camellia)).

Testy – V-Ray Benchmark

W tym programie miałem już okazję wykonać test kart graficznych – znajdziecie go tutaj. Tam też jest krótki opis. Twórcy V-Ray udostępnili darmowy benchmark, który to właśnie wykorzystałem w poniższych testach.

Testy – Assassin’s Creed Valhalla

Assassin’s Creed Valhalla to już dwunasta część tej znanej serii. Tym razem akcja odbywa się w IX-wiecznej Europie, głównie w Anglii. Jest to już tytuł, który bardziej stawia na elementy RPG z mitycznymi istotami. Ponownie jednak mamy do czynienia ze świetnymi efektami graficznymi. Testy przeprowadziłem w mieście Jorvik, a wybrana rozdzielczość to 1920 x 1080 przy ustawieniach ultra wysokich.

Testy – Borderlands 3

Kolejna część serii ponownie utrzymana jest w komiksowym klimacie. Ma ona naprawdę sporą dawkę humoru oraz ciekawą fabułę. Nie zabrakło też barwnych postaci, a sama akcja odbywa się z perspektywy pierwszej osoby. Testy wykonałem w lokacji Lectra City. Wybrałem też rozdzielczość 1920 x 1080 i ustawienia Badass.

Testy – Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077 to gra RPG z widokiem pierwszoosobowym. Mamy w niej do czynienia z wieloma dylematami moralnymi, a akcja dzieje się w przyszłości. Jest to jeden z najbardziej oczekiwanych tytułów 2020 roku, który zachwyca grafiką. Testy wykonałem w dzielnicy Little China. Ustawiłem rozdzielczość 1920 x 1080 oraz ustawienia Ultra.

Testy – Far Cry 6

Kolejna odsłona cyklu Far Cry to ponownie strzelanka typu FPP (pierwszoosobowa) z wielkim otwartym światem. Od trzeciej części seria stara się nas przyciągnąć poprzez wprowadzenie realnego i szalonego czarnego charakteru oraz świetnej grafiki. Tutaj wykorzystałem wbudowany w grę benchmark, rozdzielczość 1920 x 1080 oraz ustawienia Ultra.

Testy – Horizon Zero Dawn

Kolejny tytuł przedstawia przyszłość ludzkości. Ma on ciekawą historię oraz oferuje wciągającą przygodę. Rozgrywka jest TPP, czyli widziana z perspektywy trzeciej osoby. Nie zabrakło też elementów RPG i oczywiście świetnej grafiki. Za miejsce testowe wybrałem miasto Południk. Rozdzielczość to 1920 x 1080, a ustawienia graficzne najwyższa jakość.

Testy – Red Dead Redemption 2

Druga część gry ponownie przynosi świetne historie oraz dobrą rozgrywkę. Akcja przenosi nas w świat westernu. Nie zabrakło tutaj realistycznych broni, wykonywania codziennych czynności czy świetnej grafiki. Testy wykonałem w mieście Saint Denis, przy rozdzielczości 1920 x 1080 i maksymalnych ustawieniach graficznych.

Testy – Shadow of the Tomb Raider

Trzecia odsłona serii Tomb Raider opowiada o początkach znanej pani archeolog pakującej się w nowe problemy. W grze gramy z perspektywy trzeciej osoby, co pozwala na podziwianie świetnej grafiki. Testy przeprowadziłem w lokacji Kuwak Yaku. Ustawiłem rozdzielczość 1920 x 1080 i najwyższe ustawienia graficzne.

Testy – Sid Meier’s Civilization VI

Jest to jedna z pierwszych strategii 4X, która mimo premiery w 2016 roku jest ciągle mocno rozwijana. Twórcy wypuścili do niej sporą liczbę dodatków, a stratedzy cały czas cieszą się rozgrywką. Szósta odsłona przyniosła bardziej bajkową grafikę. Tutaj wykorzystałem dwa wbudowane w grę benchmarki – SI oraz Grafika. Rozdzielczość to 1920 x 1080, a ustawienia ultra.

Testy – Total War Saga: Troy

Total War: Troy to druga odsłona serii Total War Saga – pierwszą była Thrones of Britannia. W tym tytule wcielamy się w bohaterów dowodzących armią inspirowaną Iliadą Homera. Ostatnio w grze pojawiły się nawet mityczne jednostki wyjęte prosto z greckich mitów, co jest ciekawym dodatkiem. Tutaj wykorzystałem wbudowany benchmark Siege, rozdzielczość 1920 x 1080 oraz ustawienia Ultra.

Testy – Watch Dogs Legion

Akcja trzeciej części serii Watch Dogs dzieje się w niedalekiej przyszłości w Londynie. Wcielamy się w grupę hakerów, którzy toczą wojnę z rządzącą korporacją. Co ważne, do naszej ekipy możemy zrekrutować praktycznie każdego mieszkańca miasta. Tutaj testy przeprowadziłem w pobliżu stacji metra Waterloo, przy rozdzielczości 1920 x 1080 oraz ustawieniach ultra.

Temperatury i podkręcanie Intel Core i7-12700K

Do schłodzenia procesora wykorzystałem AiO be quiet! Silent Loop 2 360. Oferuje ono naprawdę niezły docisk i wyniki temperatur. Średnio pod obciążeniem Cinebench R23 zanotowałem70°C na rdzeniach P i 58°C na rdzeniach E przy 100% obrotów wentylatorów i pompki.

Procesor podkręciłem do 5,1/4,0 GHz przy napięciu 1,376 V. Tutaj temperatury pod obciążeniem były już znacznie większe i średnio osiągały 94°C (rdzenie P), przy czym jeden z rdzeni osiągał już 100°C, oraz 78°C na rdzeniach E. Tutaj zdecydowanie do procesora nie ma co podchodzić bez AiO 360 w szczególności, jeśli obciążacie procesor czymś pokroju Cinebech R23.

Testy OC – Cinebench R23

Cinebench to popularny benchmark bazujący na Maxon Cinema 4D. Pozwala on na dobrą ocenę wydajności procesorów i często pojawia się w przeciekach. W testach wykorzystałem wersję R23 oraz testy jedno i wielowątkowe.

Testy OC – Corona Benchmark

Silnik renderujący Corona dostępny jest Autodesk 3ds Max oraz Cinema 4D. Co ważne, nie wspiera on GPU, więc wydajność CPU jest tutaj kluczowa. W testach skorzystałem z benchmarka przygotowanego przez twórców, który dobrze sprawdza się w praktyce.

Testy OC – V-Ray Benchmark

W tym programie miałem już okazję wykonać test kart graficznych – znajdziecie go tutaj. Tam też jest krótki opis. Twórcy V-Ray udostępnili darmowy benchmark, który to właśnie wykorzystałem w poniższych testach.

Testy OC – Shadow of the Tomb Raider

Trzecia odsłona serii Tomb Raider opowiada o początkach znanej pani archeolog pakującej się w nowe problemy. W grze gramy z perspektywy trzeciej osoby, co pozwala na podziwianie świetnej grafiki. Testy przeprowadziłem w lokacji Kuwak Yaku. Ustawiłem rozdzielczość 1920 x 1080 i najwyższe ustawienia graficzne.

Testy OC – Sid Meier’s Civilization VI

Jest to jedna z pierwszych strategii 4X, która mimo premiery w 2016 roku, jest ciągle mocno rozwijana. Twórcy wypuścili do niej sporą liczbę dodatków, a stratedzy cały czas cieszą się rozgrywką. Szósta odsłona przyniosła bardziej bajkową grafikę. Tutaj wykorzystałem dwa wbudowane w grę benchmarki – SI oraz Grafika. Rozdzielczość to 1920 x 1080, a ustawienia ultra.

Testy OC – Total War Saga: Troy

Total War: Troy to druga odsłona serii Total War Saga – pierwszą była Thrones of Britannia. W tym tytule wcielamy się w bohaterów dowodzących armią inspirowaną Iliadą Homera. Ostatnio w grze pojawiły się nawet mityczne jednostki wyjęte prosto z greckich mitów, co jest ciekawym dodatkiem. Tutaj wykorzystałem wbudowany benchmark Siege, rozdzielczość 1920 x 1080 oraz ustawienia Ultra.

Pobór mocy

Pobór mocy sprawdziłem za pomocą watomierza Voltcraft Energy Logger 4000. Za obciążenie posłużył mi wielowątkowy test Cinebench R23, a wyniki spisałem po 5 minutach jego działania.

Test Intel Core i7-12700K – podsumowanie

Powyższy wykres stanowi pewne uproszczenie i przedstawia średnią ze wszystkich wykorzystanych w teście programów (oprócz gier i wPrime, o którym trochę dalej). Intel Core i7-12700K z pamięciami DDR4 wypada troszeczkę słabiej od Ryzena 9 5900X, a po sparowaniu z DDR5 troszeczkę lepiej. Procesor wypada lepiej w testach jednordzeniowych, w wielowątkowych potrafi plasować się niżej, ale różnice są naprawdę małe i zależą od konkretnego programu. Jest to jednak świetny rezultat patrząc na to, że CPU to i7 i powinien walczyć z Ryzenem 7 5800X, a nie 9 5900X. Widoczne są też spore różnice w stosunku do i9-12900K, ale tutaj nie ma zaskoczenia. Połączenie z pamięciami DDR5 dodaje trochę wydajności, ale przy obecnych cenach kości dopłata nie ma uzasadnienia. Zyskacie naprawdę niewiele i lepiej tę różnicę dołożyć do czegoś innego.

Czytaj też: Test procesora Intel Core i5-12600K

W grach sytuacja wygląda całkowicie inaczej. Procesor bez problemów pokonuje Ryzeny i jego wyniki są bliskie i9-12900K. oczywiście jak zawsze wszystko zależy od konkretnego tytułu, ale średnio procesor zbliża się do mocniejszej jednostki. Jest to więc znakomita konstrukcja do gier i te różnice w wydajności kolejne wydania Ryzenów będą musiały zniwelować. Po połączeniu Intel Core i7-12700K z pamięciami DDR5 widać wzrost wydajności i jest ona wyższa niż w przypadku i9-12900K z pamięciami DDR4. Procesor ponownie znajduje się zaraz za mocniejszą jednostką z DDR5, co jest bardzo dobrym wynikiem. Różnice pomiędzy pamięciami w zależności od tytułu potrafią być spore, ale biorąc pod uwagę różnice w cenie pamięci nadal lepiej jest to przeznaczyć w tym przypadku na mocniejszą kartę graficzną.

Intel Core i7-12700K naprawdę fajnie się podkręca i osiągnięcie 5,1 GHz na rdzeniach P oraz 4,0 GHz na rdzeniach E oceniam pozytywnie. Szkoda tylko, że przy obciążeniu Cinebench R23 temperatury są wysokie i potrafią sięgać 100°C na rdzeniu przy wykorzystaniu AiO 360. W grach oczywiście będzie znacznie lepiej i tutaj nie ma co się obawiać takich wyników. Konstrukcja nawet bez OC pobiera dosyć sporo mocy, znacznie więcej od Ryzenów. Po OC wartość ta znacznie wzrasta i 389 W to naprawdę spory wynik.

Za model Intel Core i7-12700K aktualnie zapłacicie ok. 2000 zł, a jeśli chcecie wersję bez zintegrowanej karty graficznej (Intel Core i7-12700KF) to kosztuje ona ok. 100 zł mniej. Dla porównania Ryzen 9 5900X to aktualnie koszt ok. 2340 zł, a i9-12900K ok. 2850 zł. Procesor jest więc naprawdę nieźle wyceniony i tak naprawdę w tej cenie ciężko o coś lepszego. Fakt, Ryzen wypadł trochę lepiej w programach, ale różnice są małe. W grach nawet nie ma co się zastanawiać – i7-12700K to podstawowy wybór w tej cenie. Potrafi on nawet doganiać i9-12900K, a średnia różnica wydajności w grach pomiędzy tymi jednostkami jest naprawdę mała. Szkoda tylko, że wypadało by go sparować z płytą Z690 (w szczególności, jeśli chcecie go podkręcać), których ceny są naprawdę spore, co podnosi koszt całej platformy. Możecie też rozważyć jego sparowanie z pamięciami DDR5, ale przy obecnych cenach lepiej tą różnicę pomiędzy DDR4 a DDR5 dołożyć do np. wydajniejszej karty graficznej. Generalnie Intel Core i7-12700K to naprawdę fajna jednostka, która jest dobrze wyceniona, a w szczególności powinna ona zainteresować graczy.

Za dostarczenie procesorów Intel Core i9-11900KAMD Ryzen 5 5600XAMD Ryzen 9 5900X i AMD Ryzen 9 5950X dziękuję sklepowi X-Kom.