Marynarka Republiki Korei po latach dostanie swój lekki lotniskowiec CVX

Marynarka Wojenna Korei Południowej “prosiła” o lotniskowiec od praktycznie trzech dekad i wreszcie dało to efekt. Wiemy, że lekki lotniskowiec CVX będzie kosztował w sumie ponad 2 biliony wonów (7,36 mld zł), a roczne koszty operacyjne wyniosą 100 miliardów wonów (prawie 370 mln zł). Niedawno poznaliśmy zresztą również nową firmę, która będzie mogła pomóc w produkcji części elementów tego arcyważnego dzieła dla sektora obronności państwa.
lekki lotniskowiec CVX
lekki lotniskowiec CVX

Marynarka Republiki Korei po latach dostanie swój lekki lotniskowiec CVX. W pracach pomoże również LIG Nex1

Zacznijmy od tego, że nie wybrano jeszcze firmy, mającej odpowiadać za lekki lotniskowiec CVX dla Korei Południowej. Jednak według lokalnych raportów ogłoszenie o przetargu zostanie przedstawione światu już w pierwszej połowie tego roku, kiedy to wybór padnie na HHI (Hyundai Heavy Industries) lub DSME (Daewoo Shipbuilding and Maritime Engineering). Obecnie możemy zaobserwować, jak te dwie firmy walczą o kontrakt, nawiązują porozumienia z innymi firmami z branży obronnej.

Czytaj też: Klejnot ukraińskiej marynarki zatopiony. Hetman Sahaidachny był flagowym okrętem Ukrainy

Niedawno HHI podpisało protokół ustaleń z firmą LIG Nex1 dotyczący prac badawczo-rozwojowych nad projektem lekkiego lotniskowca CVX. Obie firmy uzgodniły, że będą współpracować nad krytycznymi technologiami pokroju systemów bojowych, czy radarów. Wiemy też, że z HHI rozmawiają obecnie przedstawiciele Hanwha Systems i wedle oczekiwań te dwie firmy rozpoczną współpracę nad systemem bojowym i radarami koreańskiego lotniskowca, podobnie jak w przypadku LIG Nex1.

Czytaj też: Zdjęcia potwierdzają – największy samolot świata zniszczony. Czym był An-225 Mrija i co z jego następcą?

To jednak nie jedyne przejawy zaangażowania HHI w projekt i gromadzenie w swoich rękach dużych mocy przerobowych. Hyundai podpisał już wcześniej umowę z firmą Korea Aerospace Industries w celu uzyskania pomocy przy podstawowym projekcie CVX, a także z brytyjską firmą stoczniową Babcock International, aby współpracować nie tylko przy CVX, ale także przy innych projektach. Z kolei DSME zawarło sojusz z włoską firmą stoczniową Fincantieri i z Hanjin Heavy Industries.

Czytaj też: Ukraina również ma swoje drony. Punisher może zrzucić nawet trzy bomby na wrogów

Wedle oczekiwań lotniskowiec CVX zostanie przekazany koreańskiej marynarce wojennej po trzech latach projektowania podstawowego i siedmiu latach projektowania szczegółowego oraz procesu konstrukcji okrętu. Co ważne, firma HHI wygrała już wcześniejszy konkurs na projekt koncepcyjny w październiku 2019 roku i planuje zakończyć pierwszy etap do końca 2020 roku.