Pierwszy okręt podwodny typu Taigei na służbie. Japońska bandera unosi się już nad okrętem z akumulatorami litowo-jonowymi

W październiku ubiegłego roku zwodowano drugi okręt podwodny typu Taigei o nazwie Hakugei (Biały Wieloryb). Wtedy potwierdzono też, że pierwszy okręt tego typu trafi do japońskiej marynarki już w marcu bieżącego roku i jak powiedziano, tak też zrobiono. 9 marca podniesiono japońską banderę nad pierwszym okrętem podwodnym typu Taigei, co symbolicznie oznacza wprowadzenie go na służbę. Nie bez powodu może Wam się wydawać, że skądś ten okręt znacie, bo z zewnątrz to doskonale znany nam egzemplarz.
Pierwszy okręt podwodny typu Taigei na służbie, Pierwszy okręt podwodny typu Taigei, Taigei, okręt Taigei,
Pierwszy okręt podwodny typu Taigei na służbie, Pierwszy okręt podwodny typu Taigei, Taigei, okręt Taigei,

Dla wyklarowania sprawy musimy podkreślić, że obecnie okręty podwodne typu Taigei sprowadzają się tak naprawdę do dwóch egzemplarzy. Tego pierwszego (SS-513) o nazwie Taigei zwodowano w październiku 2020 roku, a drugiego (Hakugei – SS-514) również w październiku, ale 2021 roku. 9 marca miało więc przekazanie japońskiej marynarce pierwszego okręty podwodnego typu Taigei o tej samej nazwie, co nastąpiło po całych 17 miesiącach od wodowania. Symbolicznie dokonuje się tego poprzez podniesienie właśnie bandery na okręcie.

Czytaj też: Niestrategiczna broń jądrowa tematem debaty w USA. Liczność odmiennych głosów stawia Kongres przed wyzwaniem

Pierwszy okręt podwodny typu Taigei doczekał się podniesienia bandery

Taigei, czyli w tłumaczeniu Wielki Wieloryb, to pierwszy przykład typu okrętu w formie następcy Soryu. W rzeczywistości bowiem Japonia ma łącznie cztery okręty podwodne wyposażone w akumulatory litowo-jonowe na wodzie, bo dwa klasy Taigei i dwa klasy Soryu. Z pozoru cała czwórka jest do siebie bardzo podobna, bo w rzeczywistości z zewnątrz różnice między nimi sią marginalne, ale pod tonami stali znajduje się osprzęt zupełnie innego rodzaju, co tyczy się zwłaszcza napędu.

Czytaj też: Czym są PPZR Piorun? W nasze rodzime zestawy rakiet przeciwlotniczych uwierzyło nawet USA

Podczas gdy klasa Taigei wykorzystuje ładowane przez generatory diesla akumulatory litowo-jonowe, starsze dwa Soryu łączą je z systemem AIP (Air Independent Propursion) 4V-275R Mk. III. Nowsze okręty mają też bardziej efektywny, zupełnie nowy sonar, środki przeciwdziałania torpedom (Torpedo Counter Measures), system dowodzenia bojowego, a nawet materiały, które ograniczają akustyczną sygnaturę. Taigei, będzie jednak początkowo głównie platformą dedykowaną do przeprowadzania testów technologii z myślą o podwodnych okrętach podwodnych japońskiej marynarki.

Czytaj też: Superwytrzymałe lekkie hełmy i pancerze. Powstał innowacyjny materiał

Okręty podwodne typu Taigei cechuje około 3000-toowa wyporność, 84 metrowa długość i 9,1-metrowa szerokość. Na swój pokład są w stanie przyjąć około 70 marynarz, a w praktyce ich napęd diesla-elektryczny w oparciu o akumulatory litowo-jonowe, znacząco przewyższa te kwasowo-ołowiowe. Nie tylko dłużej utrzymują ładunek i szybciej się ładują, ale też są lżejsze pod kątem stosunku gęstości energii do wagi.