Stratolaunch pokazało TA-0. To testowy wariant hipersonicznego Talon-A

Firma Stratolaunch pochwaliła się TA-0, czyli prototypem ważnego dla przyszłości lotów hipersonicznych pojazdu (samolotu czy BSP – jak wolicie, bo nazewnictwo jest tutaj dosyć luźne). To wczesna, testowa wersja hipersonicznego Talon-A, która nie została jeszcze wyposażona w docelowy napęd.
Stratolaunch pokazało TA-0, testowy wariant hipersonicznego Talon-A, wariant hipersonicznego Talon-A
Stratolaunch pokazało TA-0, testowy wariant hipersonicznego Talon-A, wariant hipersonicznego Talon-A

Testowy wariant hipersonicznego Talon-A, czyli TA-0 od Stratolaunch

The Roc, czyli największy na świecie samolot pod względem swojej rozpiętości skrzydeł (ta sięga 117 metrów) jest bezpośrednio związany z hipersonicznym pojazdem testowym Talon. Te dwie wyjątkowe platformy są aktualnie rozwijane za sprawą kalifornijskiej firmy Stratolaunch, która przed rokiem doczekała się kontraktu od Agencji Obrony Antybalistycznej (MDA), na mocy której dostarczy MDA cele naśladujące zagrożenia hipersoniczne. To w praktyce pomoże rozwijać systemy obrony przeciwrakietowej.

Czytaj też: Nie tylko drony, ale też pociski moździerzowe. Z nimi laser bojowy Strykera również sobie radzi

Zanim jednak dojdzie do realizacji kontraktu, Stratolaunch potrzebuje stosownych testów i prototypów, a tak się składa, że firma właśnie ujawniła testową wersję Talon-A o nazwie TA-0. Ten ma być montowany pod samolotem T-Roc napędzanym przez łącznie sześć silników samolotu Boeing 747 i korzystać z tego kolosa, jak z “taksówki”.

Czytaj też: Przeciwpancerne zestawy Stugna-P sieją spustoszenie wśród rosyjskich pojazdów

W praktyce bowiem samolot Roc po zmianie właściciela będzie służył już nie do taniego wnoszenia satelitów na orbitę, a przede wszystkim zgłębiania tajemnic lotów hipersonicznych. Będzie to realizował właśnie z wykorzystaniem hipersonicznych pojazdów Talon-A, które mają latać z prędkością ponad 5 Macha, a następnie autonomicznie lądować na pasie startowym.

Czytaj też: Miało być wielkie działo, a nie będzie nic. USA rezygnuje z SLRC na rzecz nowoczesnych rozwiązań

O ile nie znamy planu na pierwszy lot Talon-A, tak wydaje się pewne, że testy z wykorzystaniem TA-0 ruszą jeszcze w tym roku. Zweryfikują nie tylko to, jak samolot zachowuje się z takim dodatkiem na specjalnym pylonie montażowym, ale też zapewne sprawdzą charakterystykę lotu TA-0, który będzie lądował z wykorzystaniem spadochronu.