Moduł celowania LITENING zapowiada ulepszenie myśliwca pokładowego F/A-18
Pierwszy F/A-18 Hornet wzniósł się w powietrze w 1978 roku, a operacyjność uzyskał w 1987 roku. Jednak jeszcze przed XXI wiekiem jego ulepszona wersja (Super Hornet) doczekała się pierwszych prototypów i lotów. Z tego co nam wiadomo, myśliwce w wersji F/A-18C Hornet zostaną zastąpione przez F-35B Joint Strike Fighter, czyli również pokładową wersję F-35 nowszej, bo 5. generacji. Jednak najwyraźniej zanim to nastąpi, doczekają się wzmocnienia swoich możliwości. Niedawny test LITENING zapowiada bowiem ulepszenie myśliwca pokładowego F/A-18 w myśl całej ich floty.
Czytaj też: Nowy okręt podwodny Brazylii już na służbie. Niegdyś taki typ mógł trafić w ręce Polaków
O LITENING mogliście słyszeć już wcześniej, bo w rzeczywistości Northrop Grumman zrealizował już dostawy ponad 900 egzemplarzy tego modułu dla Korpusu Piechoty Morskiej, Sił Powietrznych, Powietrznej Gwardii Narodowej i klientów międzynarodowych. Na początku 2022 roku dowiedzieliśmy się też o decyzji marynarki wojennej USA co do tych modułów, które mają zastąpić starsze urządzenia celownicze na F/A-18.
Czytaj też: Szczegóły nowej części antybalistycznej tarczy Polski. Wspomoże nas koncern MBDA
Ten pierwszy lot zademonstrował zdolność LITENING do szybkiego dodania nowoczesnych, możliwych do rozbudowy zdolności misyjnych Super Hornet. Cyfrowe wideo, autonomiczne śledzenie celów i czujniki laserowe w strąku dadzą lotnikom Marynarki Wojennej zupełnie nowy zestaw możliwości w operacjach nad lądem i morzem już dziś, a możliwości rozwoju wbudowane w modułową konstrukcję LITENING zapewniają, że ten może ewoluować, aby sprostać zmieniającym się wymaganiom– powiedział James Conroy, wiceprezes ds. nawigacji, celowania i przeżywalności, Northrop Grumman.
Czytaj też: Mobilny system przeciwlotniczy krótkiego zasięgu wystrzelił. To MSHORAD firmy Saab
Podczas lotu piloci wykonywali manewry i operacje reprezentatywne dla misji bojowych, a w tym śledzenie ruchomych celów naziemnych, powietrznych i samo ich wyznaczanie. Piloci włączyli także bezpieczny dla oczu tryb lasera treningowego, który pozwala na wykorzystanie kapsuły do realistycznego treningu z kontrolerami na ziemi. Piloci byli w stanie wykonać te operacje bez wcześniejszego szkolenia, pokazując łatwość użycia, która była możliwa dzięki ścisłej współpracy ze społecznością lotniczą.