Naukowcy opanowali zmysł dotyku. Kolejny krok do stworzenia symulacji idealnej

Kojarzycie zapewne “teorię symulacji”, czyli to, że w rzeczywistości nasz świat jest tylko wirtualnym światem “kogoś wyżej”, w którym zostaliśmy uwięzieni. Teoretycznie jest to nieskończone koło, w którym to symulacja może tworzyć własne symulacje… i tak w kółko. Wprawdzie pod względem możliwości daleko nam do tworzenia idealnych cyfrowych światów, ale namiastki tego ciągle są rozwijane i kolejnym tego przykładem jest dzieło naukowców z City University of Hong Kong, którzy “opanowali zmysł dotyku”. Jak to możliwe? O tym właśnie poniżej.
Naukowcy opanowali zmysł dotyku
Naukowcy opanowali zmysł dotyku

Rewolucja wirtualnych środowisk, czyli sprzęt zapewniający zmysł dotyku dla graczy i użytkowników VR

Dzięki technologii możemy widzieć i słyszeć osoby na drugim końcu świata, a do pełni szczęścia (i wzmocnienia poziomu realizmu) brakuje nam tylko zaangażowania innych zmysłów do tego kontaktu. Tyczy się to również wirtualnych światów, w których możemy przebywać… ale już nie czuć ich tak dobrze na własnej skórze. Ten problem rozwiązuje opracowane na wspomnianym uniwersytecie narzędzie, które powstało we współpracy z Robotics X Laboratory firmy Tencent.

Czytaj też: To największy magazyn energii na świecie po pierwszym cyklu prac. Właśnie zaczął działać

Zespół opracował nowatorski “system renderowania elektrotaktycznego do zapewniania różnych wrażeń dotykowych z wysoką rozdzielczością przestrzenną i szybkością reakcji”. Jest to przykład stymulacji elektrycznej, które wywołują wrażenia dotykowe w skórze w miejscu umieszczenia elektrody poprzez przepuszczenie przez skórę lokalnego prądu elektrycznego.

Czytaj też: Webb znowu to zrobił. “Nowe” Filary Stworzenia zapierają dech w piersi

W przypadku tego konkretnego wynalazku, mowa o cienkiej i elastycznej matrycy elektrod, która może być łatwo zintegrowany z opuszkami palców. W praktyce może generować różne wrażenia dotykowe, bo nacisk, wibracje i chropowatość tekstury z wysoką dokładnością, wykorzystując zmienną częstotliwość o napięcie poniżej 30 V. Dodatkowo zespół postarał się o tryb superrozdzielczości, który pozwala generować wrażenia dotykowe pomiędzy elektrodami, zwiększając liczbę “punktów czucia” z 25 do 105.

Czytaj też: Oto pierwsze takie tandemowe ogniwo perowskitowe! Powstało w Chinach i zadziwia stabilnością

Dzięki takiemu rozwiązaniu, w jednym z eksperymentów użytkownik mógł szybko i dokładnie zlokalizować maleńką stalową podkładkę o promieniu zaledwie 1 mm i grubości 0,44 mm na podstawie informacji zwrotnych pochodzących z rękawicy z czujnikami i stymulatorami dotykowymi. Udowadnia to potencjał technologii, która może przysłużyć się rozwojowi środowiska VR i sprzętów specjalistycznych (np. grubych strażackim rękawicom) czy zdalnie sterowanym systemom, zapewniając użytkownikom precyzyjną “symulację zmysłu dotyku”.