Polska piąta w najnowszym rankingu produkcji akumulatorów litowo-jonowych. To dobrze czy źle?

BloombergNEF (BNEF) opublikował najnowszy ranking krajów, które wiodą w światowym łańcuchu dostaw i produkcji akumulatorów litowo-jonowych. Zestawienie zostało przygotowane w kilku kategoriach, a w jednej z nich Polska zajęła wysokie, piąte miejsce. Jak wypadł nasz kraj całościowo?
ranking BNEF produkcja akumulatorów litowo-jonowych
ranking BNEF produkcja akumulatorów litowo-jonowych

Podczas szczytu BloombergNEF na Bali został opublikowany najnowszy ranking krajów wiodących w łańcuchach dostaw i produkcji akumulatorów litowo-jonowych. Prezentuje on listę państw, które w bieżącym roku zdominowały branżę EV oraz pokazuje prognozy na najbliższe 4 lata.

Czytaj też: Chińczycy zaprezentowali osobliwy samochód elektryczny. W środku brakuje jednego, ważnego elementu

Zestawienie zostało przygotowane z podziałem na 5 kategorii: (1) podaż kluczowych surowców, (2) produkcja ogniw i komponentów baterii, (3) miejscowy popyt na EV i magazyny energii, (4) przemysł, innowacje i infrastruktura oraz (5) zrównoważony rozwój.

Polska piąta na świecie w produkcji akumulatorów. A kto na pierwszym miejscu?

Ranking w ujęciu całościowym wygrały Chiny, które obecnie kumulują aż trzy czwarte światowej produkcji ogniw akumulatorowych oraz 90 proc. produkcji anod i elektrolitów – podaje BloombergNEF. W trzech z pięciu kategorii również zajęły pierwsze miejsce.

Na kolejnych pozycjach znalazły się Kanada z wysoką podażą kluczowych surowców, Stany Zjednoczone, a następnie dwa nordyckie kraje – Finlandia i Norwegia, które pod względem innowacji i zrównoważonego rozwoju są absolutnymi liderami świata.

Polska w rankingu znalazła się na 14. pozycji, zaraz Czechami i Wielką Brytanią, ale przed Węgrami i Chile. Na taką relatywnie wysoką lokatę przyczyniła się jedna z kategorii – produkcja ogniw i komponentów baterii. Tylko w tej kategorii zajęliśmy imponujące piąte miejsce na świecie zaraz za Chinami, Koreą Południową, Japonią i USA. Właśnie w Polsce produkowane jest najwięcej akumulatorów litowo-jonowych w Europie.

Czytaj też: Tesla strącona z piedestału. Rimac Nevera to nowy najszybszy samochód elektryczny

Chociaż wydaje się, że Europa nieco zwolniła w zakresie rozwoju łańcucha dostaw akumulatorów, to wypowiedź Ellie Gomes-Callus, analityczki ds. metali i wydobycia w BNEF dodaje otuchy. Zwłaszcza, kiedy podczas szczytu na Bali w pozytywnych słowach wypowiedziała się na temat Polski:

Wiele krajów europejskich z powodzeniem wykorzystuje potencjał swojego łańcucha dostaw, ale tendencja spadkowa w regionie w tym roku wskazuje, że wzrost w Europie zaczyna być wyprzedzany przez rynki Ameryki Północnej i Azji. Kraje europejskie, takie jak Czechy, Węgry i Polska, nadal mają przewagę w zakresie zdolności do zapewniania czystszych i bardziej zrównoważonych łańcuchów dostaw. To wzmocni ich ambicje rozwojowe i wzmocni ich pozycję jako preferowanych miejsc docelowych dla inwestycji w produkcję akumulatorów.