Nie uwierzycie, jak stare są elektryczne rowery. Yamaha zaprezentowała unikalny model

Patrząc na rynek e-bike, można odnieść wrażenie, że do specjalnie starych nie należy, a jednoślady ze wspomaganiem zaczęły podbijać świat dopiero kilka lat temu. W rzeczywistości jednak elektryczne rowery są zaskakująco stare i nawet firma Yamaha może świętować trzecią już z kolei dekadę własnych e-bike.
Nie uwierzycie, jak stare są elektryczne rowery. Yamaha zaprezentowała unikalny model

Yamaha pokazała wyjątkowy rower elektryczny. To unikalny YDX-Moro 07 30th Anniversary

Trzydzieści lat na rynku elektrycznych rowerów to tak naprawdę nic na tle tego, że pierwszy rower elektryczny powstawał już na kartach projektowych przed XX wiekiem. Jednym z najwcześniejszych udokumentowanych przykładów e-bike jest patent Ogdena Boltona Jr. z 1895 roku, który to obejmował właśnie rower z silnikiem elektrycznym i akumulatorem. Dwa lata później Hosea W. Libbey z Bostonu wynalazł rower elektryczny napędzany “podwójnym silnikiem elektrycznym” i tak oto te dwa wynalazki były prekursorami dla nowoczesnych rowerów elektrycznych.

Czytaj też: Ten elektryczny rower powstawał przez ponad dwa lata. Co w nim takiego wyjątkowego?

Yamaha Bicycles nie była więc nawet blisko tych dat, kiedy wprowadzała na rynek swojego pierwszego e-bike, a miało to miejsce całe trzy dekady temu. W celu uświęcenia tego momentu, Yamah zaprezentowała właśnie limitowaną edycję elektrycznego roweru górskiego Yamaha, YDX-Moro 07 30th Anniversary, który to właśnie świętuje 30 lat historii e-rowerów marki. Rower bazuje na wypolerowanej na błysk aluminiowej ramie z wielkimi spawami, która jednych może zrazić, a drugich wręcz w sobie rozkochać.

Czytaj też: Yamaha pokazała nowe elektryczne jednoślady. Ich reklama to niezły odlot

W tym modelu, który wyróżnia się przede wszystkim swoją ramą, Yamaha postawiła na przerzutkę tylną Shimano Deore XT z 12 przełożeniami, 27,5-calowe obręcze ze stopu lekkich metali, hydrauliczny układ hamulcowy Magura MT5 z zaciskami o czterech tłoczkach oraz 250-watowy silnik o średnim napędzie z pięcioma poziomami wspomagania pedałowania i trybem automatycznym. Na najwyższym trybie jest w stanie generować 500-watową moc oraz maksymalnie 85-Nm moment obrotowy, a jest zasilany przez 500-Wh akumulator. Tym wszystkim zarządza jednostka sterująca Interface X z łącznością Bluetooth.

Czytaj też: Czy to idealny rower elektryczny? Ma mocny silnik, pojemny akumulator i dodatkową moc na zawołanie

Wprawdzie waga tego roweru nie jest jednoznacznie określona, ale można ją oszacować, zważywszy na to, że mowa przecież o unikalnej wersji innego modelu, który waży nieco ponad 22 kg. Zważywszy na dodatki i ulepszenia oraz brak zmian w zakresie projektu, YDX-Moro 07 30th Anniversary będzie ważył zapewne około 22,7 kilograma. Trafi do sprzedaży na początku czerwca, a jego cena będzie wynosić 6499 dolarów, czyli 33500 złotych po przewalutowaniu i dodaniu podatku VAT.