Chiny pokazały nuklearnego kolosa. Drugiego takiego sprzętu na świecie nie znajdziesz

Chiny zaprezentowały właśnie pierwszy tego typu sprzęt w skali całego świata. Czym dokładnie jest KUN-24AP i czemu zawdzięcza swoją wyjątkowość?
Chiny pokazały nuklearnego kolosa. Drugiego takiego sprzętu na świecie nie znajdziesz

KUN-24A to pierwszy tak wielki kontenerowiec na świecie, którego napędza potęga atomu

Od dawna statki z napędem jądrowym są kojarzone z okrętami wojennymi w najbardziej zaawansowanych marynarkach. Światowe Stowarzyszenie Energii Jądrowej wskazuje, że aktualnie ponad 160 statków jest napędzanych przez ponad 200 małych reaktorów jądrowych, co obejmuje głównie lodołamacze, lotniskowce, krążowniki oraz okręty podwodne w rękach USA, Rosji, Chin, Francji i Wielkiej Brytanii. Jednocześnie komercyjne statki z napędem jądrowym zawsze były rzadkością potwierdzaną przez wyjątki pokroju NS Savannah i Mutsu (ten duet został już jednak wycofany w zeszłym roku), co było i nadal jest spowodowane głównie z powodów ekonomicznych i politycznych.

Czytaj też: Chiny stworzyły pierwszy taki silnik na świecie. Inne kraje mogą tylko pomarzyć o osiąganych prędkościach

Chiny chcą jednak pokazać, że należą do światowej czołówki, co potwierdził kontenerowiec KUN-24AP, zaprezentowany przez stocznię Jiangnan na wystawie Marintec China 2023 w Szanghaju, który to wyróżnia się swoją zdumiewającą ładownością na poziomie 24000 standardowych kontenerów. To samo w sobie ma czynić go największym kontenerowcem, jaki kiedykolwiek zbudowano, ale najpewniej idzie tutaj o jego wymiary, bo aktualnie najbardziej pojemnym pod tym kątem jest kontenerowiec MSC Tessa.

MSC Tessa największy kontenerowiec na świecie

Wiemy, że KUN-24A będzie napędzany przez reaktor solny czwartej generacji na bazie toru, a więc radioaktywnego, powszechnego i opłacalnego metalu w Chinach, co samo w sobie oznacza znaczące odejście od tradycyjnych reaktorów uranowych. Jako że pracuje w wyższych temperaturach i przy niższym ciśnieniu, reaktor ten zmniejsza ryzyko stopienia rdzenia, a więc kluczowego problemu w technologii jądrowej. Wszystko to oczywiście przy zachowaniu całej wspaniałości nuklearnego napędu, czyli całkowitej zeroemisyjności, co jest wręcz lekarstwem na poziom wpływu przemysłu morskiego na zmiany klimatyczne.

Czytaj też: Chiny znów na prowadzeniu. Energetyka w kraju pnie się na nowe wyżyny

Dlatego właśnie wspomina się, że kontenerowiec KUN-24AP reprezentuje znaczący skok w technologii morskiej, pokazując zaangażowanie Chin w zrównoważony i efektywny transport. Jednak choć otwiera nowe możliwości dla komercyjnego transportu morskiego, związana z nim technologia może również zostać wykorzystana do zastosowań wojskowych… o ile reaktory na bazie toru spiszą się wzorowo w kwestii samych wymagań konserwacyjnych.