Tak tworzy się historię. Największy samolot na świecie da początek czemuś wyjątkowemu

Od kilku lat firma Stratolaunch ma jednego asa w rękawie – największy na świecie samolot Roc, który ma odegrać arcyważną rolę w rozwoju lotów hipersonicznych, na co dostaliśmy właśnie kolejne potwierdzenie.
Tak tworzy się historię. Największy samolot na świecie da początek czemuś wyjątkowemu

Ważny test zakończony. Teraz Roc stanie przed największym wyzwaniem z TA-1

Aktualnie Roc to największy na świecie samolot pod kątem rozpiętości skrzydeł rzędu 117 metrów z łącznie sześcioma silnikami Boeinga 747, który swoją wyjątkowość zawdzięcza również platformie startowej, mogącej pomóc we wspomnianych testach hipersonicznych pocisków i różnego rodzaju systemów powietrznych czy nawet satelitów. Tak się składa, że Stratolaunch, czyli pionierska firma lotniczo-kosmiczna, osiągnęła niedawno znaczący kamień milowy, kiedy to zamocowała na wspomnianej platformie testowej swój hipersoniczny pojazd latający Talon-A (TA-1) i zrealizowała pierwszy lot.

Czytaj też: Odkryją i zniszczą. Brytyjczycy wzmocnią wyjątkowe samoloty Posejdon

Ten rozwój oznacza kluczowy krok w wysiłkach wojska USA, mających na celu symulację i przeciwdziałanie hipersonicznym zagrożeniom, wykorzystując technologię, która może być pochodna lub podobna do tej, budującej pojazd Talon-A. Ten podczas ostatniego lotu, który trwał 3 godziny i 22 minuty, miał bak załadowany do pełna ciekłym tlenem (LOx), czyli kluczowym składnikiem jego silnika rakietowego. Sam sens tego lotu sprowadzał się do oceny systemu napędowego Talon-A w różnych warunkach lotu i temperaturach, choć z drugiej strony, sam silnik nie został w tym czasie aktywowany.

Czytaj też: Rosja ma nowe samoloty do prowadzenia wojny. Są potężne i wielozadaniowe

Chociaż TA-1 obecnie jest jednorazowego użytku, Stratolaunch konstruuje już kolejne modele TA-2 i TA-3, które mają być w pełni wielokrotnego użytku. Te modele, wyposażone w podwozie trójkołowe, mają być przeznaczone do konwencjonalnego lądowania po ich hipersonicznych lotach. To o tyle ważne, że potencjał stojący za tymi pojazdami latającymi znacznie wykracza poza użytkowanie wojskowe. Mają one również zaoferować cenne możliwości w zakresie nauk o materiałach, testów aerodynamiki i rozwoju zintegrowanych czujników dla przyszłych hipersonicznych pojazdów.

Czytaj też: Te maszyny odmienią lotnictwo USA. Wyjątkowa firma zdradziła plany na nowe samoloty wojskowe

Jednak aktualnie to wojsko wydaje się najbardziej zainteresowane tym rozwojem, bo wykonywana przez firmę Stratolaunch praca jest zgodna z potrzebami Agencji Obrony Przeciwrakietowej (MDA) dotyczącymi symulacji hipersonicznych zagrożeń. W ogólnym jednak rozrachunku poza testowaniem hipersonicznych platform testowych, Stratolaunch bada też ambitniejsze projekty, takie jak Talon+ i koncepcja statku kosmicznego. Te przedsięwzięcia mają na celu wykorzystanie Roc jako “matki” dla różnych usług startowych w kosmos, oferując unikalne podejście w porównaniu do konkurentów, takich jak SpaceX.