Nowy silnik od giganta. 12-cylindrowe monstrum trafi tam, gdzie się nie spodziewasz

Firma Rolls-Royce zaprezentowała przełomową nowość w sektorze silników spalinowych. Najnowsze osiągnięcie tej firmy ma ustanowić nowe standardy zarówno pod względem mocy, jak i odpowiedzialności ekologicznej.
Rolls-Royce is launching a new 12-cylinder version of the mtu Series 2000, designated 12V2000 M96Z, for fast yachts, patrol, police and sportfishing boats from 2026. By further developing various components, Rolls-Royce has increased power output to 1,634 kW (2,222 mhp) from 1,472 kW (2,002 mhp). Power density has been raised to a new level, with only minor changes in weight and dimensions compared to the previous 12V 2000 M96X model. 
Rolls-Royce bietet ab dem Jahr 2026 die neue 12-Zylinder-Version der mtu-Baureihe 2000 mit der Bezeichnung 12V2000 M96Z für schnelle Yachten, Patrouillen- und Polizeiboote an. Durch die Weiterentwicklung verschiedener Komponenten erhöht sich die Leistung von bisher 1.472 kW (2.002 PS) auf 1.634 kW (2.222 PS).

Rolls-Royce is launching a new 12-cylinder version of the mtu Series 2000, designated 12V2000 M96Z, for fast yachts, patrol, police and sportfishing boats from 2026. By further developing various components, Rolls-Royce has increased power output to 1,634 kW (2,222 mhp) from 1,472 kW (2,002 mhp). Power density has been raised to a new level, with only minor changes in weight and dimensions compared to the previous 12V 2000 M96X model.

Rolls-Royce bietet ab dem Jahr 2026 die neue 12-Zylinder-Version der mtu-Baureihe 2000 mit der Bezeichnung 12V2000 M96Z für schnelle Yachten, Patrouillen- und Polizeiboote an. Durch die Weiterentwicklung verschiedener Komponenten erhöht sich die Leistung von bisher 1.472 kW (2.002 PS) auf 1.634 kW (2.222 PS).

W świecie luksusowej żeglugi pragnienie szybkości często zderza się z wymogami zrównoważonego rozwoju. Jachty od lat są krytykowane za swój wpływ na środowisko. Mimo to fascynacja nowoczesną technologią i wolnością oceanu nie słabnie. W czasie gdy przemysł morski stara się ograniczyć emisje bez utraty osiągów i możliwości, doskonale znana nam firma zaprezentowała przełomowe rozwiązanie, które może na nowo zdefiniować standardy napędu morskiego.

Od prędkości po ekologię. Silnik MTU 12V2000 M96Z rewolucjonizuje transport morski

MTU 12V2000 M96Z to najnowszy członek prestiżowej rodziny silników morskich Series 2000 od Rolls-Royce’a. Został zaprojektowany z myślą o szybkich jachtach, łodziach patrolowych, policyjnych i sportowych, co podkreśla zaawansowany system doładowania turbosprężarkowego. To właśnie on zapewnia błyskawiczne przyspieszenie przy jednoczesnym utrzymaniu niskiej emisji spalin, łącząc tym samym wymogi osiągów z normami środowiskowymi.

Czytaj też: Przełom w świecie baterii. SI znalazła rozwiązanie, którego szukano od 50 lat

New 2000 mtu engine from Rolls-Royce with more power for fast ships and yachts: Power output increases from 1,472 kW (2,002 hp) to 1,634 kW (2,222 hp). This takes power density to a new level, with only minor differences in weight and dimensions compared to the previous 12V 2000 M96X model. Neuer 2000-er mtu-Motor von Rolls-Royce mit mehr Leistung für schnelle Schiffe und Yachten : Die Leistung erhöht sich von bisher 1.472 kW (2.002 PS) auf 1.634 kW (2.222 PS). Die Leistungsdichte steigt damit auf ein neues Niveau, mit nur geringfügigen Abweichungen bei Gewicht und Abmessungen gegenüber dem Vorgängermodell 12V 2000 M96X.

Ten 12-cylindrowy potwór generuje aż 2222 koni mechanicznych mocy, przewyższając swojego poprzednika, czyli 12V2000 M96X, który osiągał 2002 KM. Jednak mimo znacznie większej mocy, M96Z zachowuje podobne wymiary i wagę, co z kolei umożliwia jego instalację w dotychczasowych jednostkach bez konieczności modernizacji istniejących jachtów lub zmieniania projektów. Konstrukcyjnie silnik został jednak wzmocniony, bo ma teraz wzmocnioną skrzynię korbową, ulepszone głowice cylindrów oraz nowe tłoki, co przekłada się na większą trwałość i niezawodność, a to szczególnie w wymagających warunkach pracy przy dużych prędkościach.

Czytaj też: Przełomowa decyzja UE w sprawie emisji CO2. Producenci samochodów odetchną z ulgą

W praktyce M96Z to nie tylko surowa moc – to także dowód zaangażowania Rolls-Royce’a w dbanie o środowisko. No, może nie jest to idealny przejaw ekologii, bo w grę wchodzi ciągle 12-cylindrowy silnik spalinowy, a nie coś bezemisyjnego, ale spójrzmy prawdzie w oczy. Ta nisza na rynku prędzej czy później zostałaby zapewne zapełniona przez inną firmę, gdyby Rolls-Royce zrezygnował z “tradycyjnego” napędu. Dlatego też ważne jest to, że MTU 12V2000 M96Z jest w pełni kompatybilny z odnawialnym paliwem HVO (uwodornionym olejem roślinnym), który to może zmniejszyć emisję CO₂ nawet o 90%, cząstki sadzy o ponad 40%, a tlenki azotu o 8%. Dzięki temu właściciele jachtów mogą przejść na bardziej ekologiczny napęd bez kompromisów w zakresie wydajności.

Czytaj też: Silnik tak potężny, że oskarżysz go o łamanie praw fizyki

Wprowadzenie M96Z wpisuje się w strategię Rolls-Royce’a pod nazwą Bridge-to-Propeller, której celem jest dostarczanie kompleksowych rozwiązań napędowych, bo od mostka kapitańskiego aż po śrubę. Strategia ta łączy nowoczesne silniki, systemy hybrydowe, napędy strumieniowe i technologie automatyzacji w spójny, zintegrowany system dla nowoczesnych jednostek morskich pokroju luksusowych jachtów.