Eksperci odkryli karty. Zużywające się akumulatory samochodów elektrycznych to rozdmuchany mit

Czy akumulatory są rzeczywiście tak nietrwałe, jak słyszymy od kilku lat? Tak się składa, że ostatnim czasie regularnie trafiają do nas badania, które temu przeczą i nie inaczej jest tym razem.
Zdjęcie poglądowe

Zdjęcie poglądowe

Akumulatory są lepsze, niż myśleliśmy?

W sektorze pojazdów elektrycznych dyskusje zazwyczaj koncentrują się wokół innowacji, zrównoważonego rozwoju i nadziei na czystszą przyszłość. Jednak pod powierzchnią tej technologicznej rewolucji kryje się złożona sieć wyzwań i błędnych przekonań, a to szczególnie w kwestii trwałości i zarządzania akumulatorami po zakończeniu ich cyklu życia. Wraz z rosnącą popularnością elektromobilności, wzrasta także potrzeba zajęcia się problemami, które mogą spowolnić drogę do bardziej zrównoważonego systemu transportowego.

Akumulatory składają się z wielkich pakietów połączonych ze sobą pojedynczych ogniw

Jednym z najbardziej powszechnych mitów w tej branży jest przekonanie, że w przypadku problemów z akumulatorem konieczna jest wymiana całego pakietu. To błędne założenie nie tylko sztucznie zawyża postrzegane koszty posiadania pojazdu elektrycznego, ale również budzi obawy o wpływ na środowisko związany z utylizacją dużych modułów akumulatorów. Tymczasem nowe badania i praktyki rynkowe zaczynają kwestionować tę narrację, oferując nowe spojrzenie na efektywne zarządzanie cyklem życia akumulatorów.

Prawda o awariach akumulatorów, która może oszczędzić ci tysiące złotych

Szeroko zakrojone badanie przeprowadzone przez Autocraft EV Solutions we współpracy z projektem RECOVAS rzuca światło na rzeczywistą naturę awarii akumulatorów w samochodach elektrycznych. Analiza 559 komercyjnych napraw objętych gwarancją, które to zostały przeprowadzone tylko w 2024 roku, wykazała, że większość usterek dotyczyła pojedynczych ogniw lub modułów, a nie całych pakietów. Co to oznacza? Ano to, że średnio wymiana zaledwie 1,1 modułu wystarczała, aby przywrócić ponad 90% pierwotnej wydajności całego pakietu.

Czytaj też: Eksperci zabrali głos. Marnujesz pieniądze i nawet o tym nie wiesz

Wyniki te podważają tradycyjne podejście polegające na wymianie całych akumulatorów i pokazują potencjał celowanych napraw, które mogą znacząco wydłużyć okres eksploatacji. Takie rozwiązanie zmniejsza koszty dla użytkowników oraz ogranicza wpływ na środowisko wynikający z produkcji i utylizacji magazynów energii. Korzyści środowiskowe wynikające z tego typu podejścia do regeneracji akumulatorów są znaczące. Zgodnie z wynikami badania, naprawa pakietu, zamiast jego wymiany może zredukować emisję CO₂ o 93% (dla akumulatora o pojemności 82,4 kWh). Gdyby tego było mało, aż 92% modułów uznanych za uszkodzone nadal nadaje się do ponownego użycia w motoryzacji.

Czytaj też: Pokazali panele słoneczne nowej generacji. Są mniejsze, tańsze i po prostu lepsze

Te dane podkreślają konieczność opracowania standardów branżowych dla napraw i regeneracji akumulatorów. Koncentracja na naprawie wyłącznie wadliwych komponentów pozwala oszczędzać zasoby, ograniczać ilość odpadów i obniżać całkowity koszt posiadania pojazdu elektrycznego. W świetle uzyskanych danych Autocraft EV Solutions apeluje o wdrożenie kilku kluczowych zmian, a w tym:

  1. Uznanie naprawy akumulatorów za standardową praktykę, bo sama integracja napraw do rutynowej obsługi zwiększy zaufanie klientów i obniży koszty użytkowania EV.
  2. Zakończenie przedwczesnego recyklingu, aby ponownie używać sprawnych komponentów, zanim trafią do recyklingu.
  3. Projektowanie z myślą o naprawialności, bo akumulatory powinny być tworzone w taki sposób, aby ułatwić ich serwisowanie i tym samym przedłużyć żywotność.

Czytaj też: Energia zawsze i wszędzie, czyli akumulatorowa rewolucja zza Bałtyku

Wdrożenie tych rekomendacji przez producentów samochodów mogłoby znacząco wesprzeć rozwój zrównoważonych praktyk w sektorze elektromobilności. Transformacja w kierunku elektromobilności to bowiem również szansa na zmianę podejścia do serwisowania pojazdów i troski o środowisko. Naprawa i regeneracja akumulatorów mogą ograniczyć obawy użytkowników, zmniejszyć emisję CO₂ i obniżyć koszty posiadania pojazdu.