Bojowe wozy piechoty (BWP) powstały jako odpowiedź na potrzebę zapewnienia żołnierzom ochrony i mobilności na współczesnym polu walki, przy jednoczesnym zachowaniu zdolności do prowadzenia ognia. W przeciwieństwie do tradycyjnych transporterów opancerzonych BWP-y umożliwiają desant piechoty bezpośrednio w strefie walki oraz aktywne wsparcie ogniowe dzięki zamontowanemu uzbrojeniu, takim jak działka automatyczne, granatniki czy wyrzutnie pocisków przeciwpancernych. Tak się z kolei składa, że bojowy pojazd piechoty CV90 zyskał szczególne znaczenie w Europie, a jak wynika z najnowszych informacji, jego rola będzie jeszcze większa.

Sześć krajów łączy siły. W centrum bojowy pojazd piechoty CV90
CV90, opracowany przez firmę BAE Systems Hägglunds, nie jest nowym bojowym pojazdem piechoty. W rzeczywistości ma na karku kilka dekad, ale od lat 90. XX wieku przechodził liczne modernizacje. Przykładowo najnowsza wersja MkIV wyposażona jest w silnik o mocy 1000 KM, zaawansowane systemy cyfrowe oraz modułowy pancerz, który można dostosować do różnych misji. Jego podstawowe uzbrojenie stanowi z kolei armata automatyczna kalibru 35 lub 40 mm, zapewniająca znaczny potencjał ogniowy przy zachowaniu mobilności. Konstrukcja pojazdu kładzie z kolei nacisk na ochronę załogi, bo zawiera m.in. fotele odporne na wybuchy min oraz opcjonalnie zintegrowany izraelski system aktywnej ochrony Iron Fist.
Czytaj też: DF-5B przeleci ćwierć świata. Chiny pokazały Amerykanom, że czas się bać

Ten sprzęt jest na tyle zaawansowany i obiecujący nawet pod kątem przyszłości, że 5 czerwca 2025 roku sześć krajów europejskich (Norwegia, Finlandia, Szwecja, Estonia, Litwa i Holandia) podpisało deklarację intencji wspólnego zakupu wozów CV90. Celem tej inicjatywy jest standaryzacja wyposażenia sił zbrojnych, co usprawni interoperacyjność i uprości logistykę. Dzięki wspólnej platformie, kraje te będą mogły efektywniej prowadzić wspólne szkolenia i ograniczyć złożoność obsługi technicznej. Decyzja ta wynika również z wniosków wyciągniętych z niedawnych konfliktów, w których różnorodność sprzętu wśród sojuszników prowadziła do problemów logistycznych. Standaryzacja wokół CV90 eliminuje te przeszkody, umożliwiając bezproblemową współpracę żołnierzy z różnych państw.

Czytaj też: Japoński zwiastun zagłady. Pociski HVGP przewyższają długością jednopiętrowe domy
Wspólna inicjatywa zakupowa to nie tylko strategia militarna, lecz również ekonomiczna. Dzięki łączeniu zamówień kraje uczestniczące mogą negocjować lepsze warunki, obniżać jednostkowy koszt produkcji i wspierać własne przemysły obronne. Przykładowo, udział Finlandii oznacza szansę dla jej sektora zbrojeniowego na udział w produkcji i następnie serwisowanie CV90, co pobudzi krajowy rozwój gospodarczy i technologiczny.
Porównanie popularnych bojowych pojazdów piechoty
Porównując CV90 Mk IV, Puma IFV i M2A4 Bradley, widać wyraźnie, że szwedzki pojazd CV90 wyróżnia się modułową konstrukcją, która pozwala na szybkie dostosowanie konfiguracji do różnych zadań bojowych. Wyposażony w 1000-konny silnik i nowoczesną architekturę cyfrową, oferuje bardzo dobrą równowagę między mobilnością, siłą ognia i ochroną. Opcjonalne systemy aktywnej ochrony, takie jak Iron Fist, dodatkowo zwiększają jego przeżywalność na polu walki.




Czytaj też: Gigantyczny dowódca nowej ery. Korea Południowa pokazała imponujący okręt
Parametr | CV90 Mk IV | Puma IFV | M2A4 Bradley |
---|---|---|---|
Kraj pochodzenia | Szwecja | Niemcy | USA |
Moc silnika | 1000 KM | 1088 KM | 600 KM |
Masa bojowa | 35–40 ton (w zależności od konfiguracji) | 43 ton | 34 ton |
Uzbrojenie główne | 35/40 mm armata automatyczna | 30 mm armata MK30-2/ABM | 25 mm armata M242 Bushmaster |
Uzbrojenie dodatkowe | Karabin maszynowy 7,62 mm, opcjonalnie PPK | Karabin 5,56/7,62 mm, opcjonalnie Spike | 2× PPK TOW, KM 7,62 mm |
Załoga + desant | 3 + 6/8 | 3 + 6 | 3 + 6 |
Ochrona balistyczna | Modułowy pancerz, opcjonalny Iron Fist APS | Pancerz kompozytowy + system MUSS | Ulepszony pancerz reaktywny i podwozie |
Mobilność | Do 70 km/h, wysoka zwrotność | 70 km/h, zawieszenie hydropneumatyczne | 56 km/h, klasyczne zawieszenie |
Systemy cyfrowe | Nowoczesna architektura cyfrowa (open system) | Zaawansowana integracja sensorów i kamer | Modernizacja sensoryczna w toku |
Niemiecki Puma jest nieco cięższy i bardziej zaawansowany pod względem technologii ochrony i wykorzystuje m.in. system MUSS (aktywna obrona przed pociskami kierowanymi). Jego mocniejszy silnik (1088 KM) zapewnia wysoką mobilność mimo większej masy, a zaawansowana elektronika i sensory gwarantują przewagę w zakresie rozeznania na polu bitwy. Z kolei amerykański Bradley M2A4, choć udoskonalony względem starszych wersji, nadal bazuje na konstrukcji z lat 80. i ma najniższą moc silnika w zestawieniu (600 KM). Jego zaletą jest sprawdzona niezawodność i dobre uzbrojenie przeciwpancerne (dwururowy system TOW), ale pod względem cyfryzacji i ochrony odstaje od europejskich rywali. Dlatego właśnie Armia USA pracuje aktualnie nad zastępstwem Bradleya w postaci XM30.