Renderowanie gier wkracza w erę sztucznej inteligencji. AMD pokazuje FSR Redstone

Czy nadchodzi prawdziwy przełom w renderowaniu gier? AMD pracuje nad technologią, która może radykalnie zmienić jakość obrazu w naszych komputerach. AMD ogłosiło prace nad FSR Redstone, kompleksowym zestawem czterech technologii wykorzystujących uczenie maszynowe. Ten pakiet ma być dedykowany nadchodzącej serii Radeon RX 9000, co sugeruje, że firma stawia na integrację sprzętu i oprogramowania. Nie będzie to po prostu kolejna wersja skalowania obrazu, lecz próba redefinicji renderowania przy użyciu neuronowych metod. 
AMD
AMD

Cztery filary neuronowego renderowania 

FSR Redstone opiera się na czterech kluczowych technologiach wykorzystujących algorytmy sztucznej inteligencji. Neural Radiance Caching dynamicznie analizuje rozprzestrzenianie światła w scenie, przewidując globalne oświetlenie bez konieczności wykonywania pełnych obliczeń dla każdej klatki. ML Ray Regeneration stanowi odpowiedź na problemy związane z kosztownym śledzeniem promieni. Technologia ta rekonstruuje pełne detale z ograniczonej liczby próbek, redukując szumy przy jednoczesnym odciążeniu GPU, co przekłada się na wyraźniejsze odbicia i cienie przy lepszej wydajności. 

Czytaj też: Pozycja obowiązkowa. Wszyscy ciągle mówią o tej grze wideo, a ona sama zniechęca do grania 

Trzeci element, ML Super Resolution, to ewolucja tradycyjnego skalowania FSR. Algorytmy uczenia maszynowego mają rekonstruować wyraźne obrazy wysokiej jakości z klatek o niższej rozdzielczości, co zapowiada nadejście FSR 4. Uzupełnieniem jest ML Frame Generation przewidujące i wstawiające nowe klatki między renderowane, wykorzystując SI do płynniejszej animacji. Warto jednak zachować ostrożny optymizm, ponieważ implementacja zawsze stanowi wyzwanie, a realne korzyści poznamy dopiero po testach. 

Aktualizacja do wersji FSR 3.1.4 stanowi ważny krok naprzód, ponieważ pozwoli deweloperom na aktualizację pod przyszłego FSR 4 bez konieczności wydawania pełnych łatek gier. To rozwiązanie może wyeliminować problemy z wdrażaniem nowych technologii, które dotychczas frustrowały graczy. AMD przygotowało również dedykowane wtyczki dla Unreal Engine 5.6, co powinno ułatwić implementację najnowszych rozwiązań. Integracja z technologią AMD Radeon Anti-Lag 2 ma dodatkowo zmniejszać opóźnienia systemowe w scenariuszach ograniczonych przez procesor graficzny. 

Czytaj też: SK hynix prezentuje 245 TB dysk SSD. Gigantyczna pojemność to dopiero początek rewolucji 

FSR Redstone ma trafić do deweloperów jeszcze w tym roku, co sugeruje, że pierwsze gry wykorzystujące te technologie mogą pojawić się wraz z premierą kart RX 9000. AMD wydaje się stawiać na kompleksowe podejście — zamiast konkurować wyłącznie w obszarze skalowania obrazu, firma proponuje pełny pakiet narzędzi do poprawy jakości wizualnej. Ta strategia może stanowić istotną przewagę w rywalizacji z konkurencją. Deweloperzy zyskają możliwość wyboru konkretnych elementów FSR Redstone w zależności od potrzeb projektu, co brzmi obiecująco, choć sukces zależeć będzie od realnego przyjęcia przez twórców gier. 

Czytaj też: ROG Ally X w akcji. Sprawdziłem, czy granie na pecetowym handheldzie ma sens 

Przyjęcie przez AMD neuronowego podejścia do renderowania sygnalizuje istotną zmianę w grafice komputerowej. Karty RX 9000 mają być pierwszymi, które w pełni wykorzystają ten potencjał. Jeśli obietnice się spełnią, gracze mogą liczyć na znaczną poprawę jakości obrazu przy zachowaniu płynności. Ale jak zawsze w przypadku nowych technologii, przekonamy się dopiero w praktyce.