Wsparcie dla nowych gier i poprawki stabilności
Oficjalne wsparcie dla FidelityFX Super Resolution 4 to bez wątpienia największa atrakcja tej aktualizacji. Gracze używający kart AMD mogli wcześniej eksperymentować z nieoficjalnymi rozwiązaniami, ale zawsze wiązało się to z pewnym ryzykiem stabilności systemu. Teraz wystarczy standardowa aktualizacja, aby cieszyć się najnowszą wersją technologii skalowania. Niestety, nie wszystkie gry będą w pełni kompatybilne.
Czytaj też: Niewiarygodne! Chińscy modderzy stworzyli RTX 5090 ze 128 GB VRAM
FSR 4 wymaga wcześniejszego wsparcia dla wersji 3.1 w danym tytule, co automatycznie wyklucza starsze produkcje opierające się na FSR 3.0 lub wcześniejszych implementacjach. Różnica wynika ze zmienionej architektury – FSR 3.1 wprowadził modułowe biblioteki DLL, które umożliwiają łatwiejsze aktualizacje bez konieczności ingerencji w kod gry.
AMD tradycyjnie już przygotowało optymalizacje dla nadchodzących tytułów, w tym przypadku Borderlands 4 i Hell Is Us. Jeśli chodzi o poprawki, firma rozwiązała kilka istotnych problemów. Naprawiono uszkodzenia obrazu w grze Mafia: The Old Country na kartach Radeon RX 6600 oraz poprawiono wykrywanie kontrolerów PlayStation VR w środowisku SteamVR. To ostatnie powinno ucieszyć użytkowników wirtualnej rzeczywistości, którzy borykali się z tym problemem od dłuższego czasu.
Czytaj też: Unreal Engine 5.7 pojawia się w kodzie. Premiera prawdopodobnie podczas Unreal Fest Stockholm
AMD uporało się również z awariami w WUCHANG: Fallen Feathers przy włączonym FSR 4 na najnowszych kartach Radeon RX 9000. Podobne kłopoty dotyczyły Monster Hunter Wilds, gdzie jednoczesne włączenie ray tracingu i nagrywania przez AMD Software powodowało crashy na modelach RX 7600, 7700 i 7800. Te poprawki pokazują, jak skomplikowane jest utrzymanie stabilności przy wykorzystaniu zaawansowanych technologii graficznych.
Mimo licznych poprawek, sterowniki 25.9.1 nie są pozbawione wad. Użytkownicy kart Radeon RX 7900 nadal zgłaszają sporadyczne awarie w The Last of Us Part II, a podobne problemy dotyczą Call of Duty: Black Ops 6 na kartach RX 9000. AMD deklaruje, że pracuje nad rozwiązaniami, szczególnie w przypadku NBA 2K25 w trybie MyCareer na kartach RX 9070, choć bez podawania konkretnych terminów.
Problemy nie ograniczają się wyłącznie do kart graficznych. Procesory Ryzen AI 300 i Ryzen 7000 mogą powodować awarie w grze FBC: Firebreak, a użytkownicy VR z kartami RX 7000 doświadczają zacinania obrazu przy częstotliwościach 80Hz i 90Hz. Tymczasowym rozwiązaniem jest zmiana częstotliwości odświeżania, co jednak nie jest idealnym wyjściem.
Czytaj też: Eksperymentalna wersja przeglądarki Edge korzysta z funkcji YouTube Premium
Nowe sterowniki obsługują pełną gamę współczesnych kart AMD, począwszy od serii RX 5000 przez RX 6000 aż po najnowsze RX 7000 i RX 9000. Wsparcie obejmuje również mobilne wersje tych układów, co oznacza, że użytkownicy laptopów gamingowych również skorzystają z nowych funkcji.
Podsumowując, sterowniki AMD Software Adrenalin 25.9.1 WHQL to krok w dobrą stronę, choć nie pozbawiony typowych dla branży kompromisów, które możecie pobrac tutaj. Oficjalne wsparcie dla FSR 4 z pewnością ucieszy graczy, ale pozostające problemy przypominają, że droga do idealnej stabilności wciąż jest daleka. Warto jednak docenić, że AMD słucha społeczności i systematycznie poprawia swoje oprogramowanie, co w dłuższej perspektywie powinno przełożyć się na lepsze doświadczenia użytkowników.