Pierwsze porównania FSR z DLSS. Czy NVIDIA powinna się bać AMD?

Niedawno kod FidelityFX Super Resolution od AMD został ujawniony, a na początku tego miesiąca dowiedzieliśmy się o DLSS w wersji 2.2.10. W obu przypadkach mowa o nowych sposobach na “przeskoczenie” problemów wydajności, które dręczą nawet te najwydajniejsze karty graficzne w wyższych rozdzielczościach. Im więc więcej takich technologii, tym lepiej, a porównanie FSR z DLSS tylko to potwierdza, zapoczątkowując bitwę między NVIDIA i AMD.
AMD FSR szybciej niż się spodziewaliśmy, odpowiedź na DLSS NVIDII, AMD FSR, FSR
AMD FSR szybciej niż się spodziewaliśmy, odpowiedź na DLSS NVIDII, AMD FSR, FSR

Podczas gdy DLSS to funkcja ekskluzywna dla właścicieli kart GeForce RTX, FSR jest dostępny dla każdego, kto korzysta z GPU sprzed nawet kilku generacji (GeForce GTX 900 wzwyż i Radeon RX Vega wzwyż), co tyczy się też iGPU w procesorach Ryzen i Intel Core. Można więc się spodziewać, że przez swoją wyjątkowość i wykorzystanie sztucznej inteligencji DLSS nie będzie miał sobie równych, a tu proszę, FSR jest dla tej technologii godnym rywalem. 

Czytaj też: Przetestowano kartę Radeon RX 6900 XT LC z Navi 21 XTXH

Porównania FSR z DLSS, czyli obiecująco, ale ciągle nie idealnie

Na to wskazują przynajmniej pierwsze porównania FSR z DLSS. To najbardziej rozbudowane dotyczy gry Necromunda Hired Gun, która wspiera DLSS w wersji 2.2, czyli tej najnowszej “większej”. Sprawdził to kanał Back4BuckPC Gamer na YouTube, który porównał obie technologie w rozdzielczości 4K przy użyciu ich profili o najlepszej jakości. Tak więc, DLSS podbijało rozdzielczość z 1440p do 4K, a FSR na ustawieniu Ultra Quality z 1662p, czyli czysto teoretycznie, powinno oferować wyższą jakość. 

Czytaj też: Nowe informacje o AMD Ryzen Threadripper 5000, wersji Pro i Chagall X3D

Jak jednak jest w rzeczywistości? Wedle samego autora już teraz FSR jest świetną alternatywą dla DLSS przy tej rozdzielczości i najwyższych ustawieniach jakości. Gdyby tego było mało, technologia AMD ponoć lepiej wypadła pod względem wydajności, jak i jakości obrazu w ruchu. Do testu wykazano kartę GeForce RTX 3090 oraz procesor Ryzen 5950X. 

Jednak porównania FSR z DLSS w grze Marvel’s Avengers w rozdzielczości 1440p i 1080p, to już zupełnie inna bajka. KanaSaber na swoim Twitterze ujawnił kilka porównawczych zrzutów ekranu, porównujących obie technologie w niższej rozdzielczości i jakości, bo przy ustawieniu Quality, gdzie FSR musiało renderować obraz z rozdzielczości 1440p. W tym sprawdzianie zaliczało zauważalne problemy przy renderowaniu cienkich obiektów graficznych.

Czytaj też: Za dyski Steam Deck przepłacimy? Nawet najtańszą wersję można ulepszyć o SSD

Podobny problem wystąpił również w 4K przy tym samym ustawieniu, gdzie DLSS nie tylko pokonał FSR (patrz włosy na czole), ale też poradził sobie z grafiką lepiej od zwyczajnego renderowania bez użycia żadnej z technologii. Trudno jednak na odpowiednik od AMD narzekać, bo NVIDIA dopracowuje już swoje rozwiązanie od ponad trzech lat (stąd wersja 2.2) i też miała swojego czasu problemy z tymi szczegółami, podczas gdy AMD oferuje na ten moment FSR w tej pierwszej, niesprawdzonej szeroko wersji.