M40 zadebiutował. Niemiecki gigant chce zrewolucjonizować elektryczne rowery górskie

Firma Mahle jest znana głównie z komponentów motoryzacyjnych i lekkich silników piastowych, ale coraz śmielej podbija rynek elektrycznych rowerów. Tym razem postanowiła zrobić odważny krok w zupełnie nowym kierunku, czego potwierdzeniem jest ich najnowszy projekt, czyli silnik centralny M40, który ma zapoczątkować istotną zmianę podejścia do napędu w rowerach elektrycznych.
M40 zadebiutował. Niemiecki gigant chce zrewolucjonizować elektryczne rowery górskie

Mahle wchodzi na rynek elektrycznych rowerów górskich. Co ma do zaoferowania M40?

Wchodząc na rynek silników centralnych, Mahle rzuca wyzwanie dotychczasowym liderom i próbuje zdobyć pozycję w segmencie wysokowydajnych elektrycznych rowerów górskich (e-MTB). Robi to w niezłym stylu, bo zaprezentowany właśnie silnik Mahle M40 może pochwalić się imponującymi parametrami, bo mocą szczytową rzędu 850 watów oraz momentem obrotowym na poziomie 105 Nm przy masie na poziomie zaledwie 2,5 kg. To stawia go w bezpośredniej konkurencji z gigantami takimi jak Bosch czy Shimano, a wysoki stosunek mocy do masy szczególnie przemawia do zaawansowanych użytkowników.

Czytaj też: One Piece podzieli rowerzystów. To najdroższy widelec do roweru górskiego w historii

Silnik wykorzystuje system montażu DMS (Decoupling Mounting System), który ogranicza przenoszenie drgań na ramę, poprawiając tym samym komfort i stabilność jazdy. Dodatkowo zaawansowane czujniki wykrywają zmiany prędkości z dokładnością do 3 cm, co pozwala precyzyjnie dostosowywać wspomaganie do aktualnych warunków jazdy. Jeśli z kolei idzie o zasilanie, to do napędu M40 producent przygotował dwa warianty akumulatorów – iM5 (534 Wh, 2,5 kg) i iM8 (800 Wh, 3,7 kg). Oba mają identyczną formę, co ułatwia ich wymianę, a wedle zapewnień, większy model może zapewnić do 150 km zasięgu lub pokonanie 2500 metrów przewyższenia zależnie od warunków.

CechaMahle M40Bosch Performance Line CXShimano EP801
Moc szczytowa850 W850 W600–800 W (w zależności od trybu)
Moment obrotowy105 Nm85 Nm85 Nm
Masa silnika2,5 kg~2,9 kg2,7 kg
System bateriiiM5 (534 Wh) / iM8 (800 Wh)PowerTube/PowerPack 500–750 WhShimano BT-E8036 (630 Wh) / BT-E8035 (504 Wh)
WyświetlaczHead Unit+ (1,9” w ramie)Kiox 300 / Intuvia / LED RemoteSC-EM800 / Aplikacja E-Tube
SterowanieTrio Remote (3 przyciski, bezprzewodowy)Przewodowe kontrolery BoschShimano Switch Unit (przewodowy lub bezprzewodowy)
Zasięg maksymalnydo 150 km / 2500 m przewyższeniado 140–160 km (z PowerTube 750)ok. 100–120 km (z baterią 630 Wh)
Tryby wspomagania3 poziomy + aplikacja4 poziomy (Eco, Tour+, eMTB, Turbo)5 poziomów (Eco, Trail, Boost itd.)
Nowatorskie cechyDMS – system minimalizacji drgań, ultraszybkie czujnikiTryb eMTB adaptacyjny, integracja z ABS i smart systememZaawansowana integracja z Di2, personalizacja przez E-Tube

Czytaj też: Gotowi na rowerowy przełom? Firma Shimano zaprezentowała XTR Di2

System M40 oferuje wyświetlacz Head Unit+, a więc kolorowy ekran 1,9 cala wbudowany w górną rurę ramy, który pokazuje kluczowe dane jazdy. Uzupełnia go bezprzewodowy kontroler Trio Remote z trzema przyciskami do zmiany poziomów wspomagania i poruszania się po menu, który to jest montowany na kierownicy. System można też zintegrować z aplikacją My SmartBike, pozwalającą personalizować ustawienia i monitorować wydajność. Samo wejście Mahle na rynek silników centralnych to przemyślany ruch strategiczny, mający na celu rozszerzenie oferty e-bike i odpowiedź na rosnący popyt na mocne e-MTB. Parametry M40 są imponujące, ale jego sukces zależy od tego, czy zostanie zaadaptowany przez producentów rowerów i zaakceptowany przez środowisko użytkowników. Pierwsze współprace z markami takimi jak Abums, Labyrinth, Sants czy Titan Racing sugerują pozytywny odbiór, ale kluczowe będzie szersze wejście na rynek.

Czytaj też: Nowy silnik elektrycznych rowerów. TQ HPR60 zapoczątkuje erę lekkich e-bike?

Podsumowując, Mahle M40 to znaczący krok naprzód w technologii silników do rowerów elektrycznych. Łączy dużą moc, niską wagę i funkcje zorientowane na potrzeby rowerzystów, a w miarę jak branża e-bike będzie się rozwijać, takie innowacje jak M40 odegrają istotną rolę w kształtowaniu przyszłości wspomaganej jazdy.